NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2025


© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World.
© @World.
Pontus och Emil gjorde stark debut med Skoda Fabia R5.
Pallplats för Tidemand i premiären med nya bilen.
PRESSRELEASE

Pontus Tidemand kom till Portugals VM-tävling med siktet inställt på att fullfölja rallyts alla sträckor och få till en så bra debut som möjligt med Skodas nya Fabia R5. Han gjorde en imponerande insats under tävlingens fyra dagar och kammade hem tredjeplatsen i WRC 2 tack vare sin mogna och stabila körning.
- Helt fantastiskt att få sluta på pallen i min allra första tävling med Fabia R5. Det här överträffade mina egna förväntningar och jag är verkligen nöjd, säger en glad Pontus efter målgång.

Pontus och co-drivern Emil Axelsson hade den kanske mest hektiska uppladdningen av alla ekipagen inför Rally Portugal. Förra helgen tävlade de på Nya Kaledonien och hoppade därefter direkt på ett flygplan till Europa för att kastas in i VM-cirkusen så snart de anlände. Men jetlag hindrade dem inte från att göra en fokuserad prestation under helgen.

Med sina närmare 30 tävlingsbilar var startfältet i WRC 2-klassen det största på länge och med det kom förstås stenhård konkurrens. Vill man vara med i kampen är det viktigt att få en god start, något som inte var några problem för Pontus, som fick en flygande start på torsdagskvällens superspecial. Inför en publik på 25 000 satte han den tredje snabbaste tiden, bara tre sekunder bakom qatariern Nasser Al-Attiyah.

Följande dagar gjorde Rally Portugal skäl för sitt rykte som ett av de svåraste eventen i VM-kalendern. De steniga vägarna skördade snabbt offer och den taktiska utmaningen började spela allt större roll, både vad gäller däckval och attackplan. Under fredagen fokuserade Pontus på stabil körning med målet att varken ta risker eller tappa för mycket tid. Trots problem med bromsarna på den fjärde sträckan, något som kostade drygt 20 sekunder, lyckades han avsluta dagen med samma placering som kvällen innan.

På lördagen handlade allt om att fortsätta att köra klokt och ta tillvara varje kilometer. Pontus gjorde ändå en storstilad prestation och satte riktigt imponerande sträcktider - även fast han inte utnyttjade sin fulla kapacitet för att inte riskera helgens huvudmål. Tyvärr dök bromsproblemet upp igen på dagens sista sträcka, men tredjeplatsen var inte i fara.

Med endast tre sträckor att avverka på söndag förmiddag, försvarade Pontus tredjeplatsen och rodde därmed hem ännu en pallplats i WRC2. Denna gång som fabriksförare för Skoda Motorsport och dessutom i en helt ny bil.
- R5:an är riktigt kul att köra och vi hittade snabbt rytmen och kunde anpassa oss, berättar Pontus. Vi tog oss igenom alla sträckor och det fungerade väldigt bra överlag. Vi tappade bromsarna på två sträckor, vilket var synd, men det är en del av utvecklingen av den nya bilen så man får ha det i beräkningarna i de första tävlingarna. Bilen levererar absolut och det är ändå en skön känsla att vara med i toppen och samtidigt veta att du inte går på din maxkapacitet. Vi har mer att ge så jag ser redan fram emot nästa chans med Fabia R5 i VM.

I sammantaget blev helgen en lyckad WRC-comeback för Skoda. Utöver Pontus tredjeplats, blev det också en andraplats för Esapekka Lappi, som är Pontus teamkompis i såväl Skoda som EVEN Management.

Om drygt två veckor är det dags för Pontus och Emil att återigen packa sina väskor och bege sig mot Australien för att fortsätta jaga poäng i FIA Asia-Pacific Rally Championship. International Rally of Queensland står näst på tur och tävlingen avgörs mellan den 19 och 21 juni.

Rally de Portugal WRC 2 topp 5
1. Nasser Al-Attiyah 3:41:35.3
2. Esapekka Lappi +12.0
3. Pontus Tidemand +37.8
4. Julien Maurin +2:59.6
5. Stéphane Lefebvre +3:16.9


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2015-05-24 17:50






McRae med Citroenstyrning i Brittiska rallymästerskapet.
© emotorsport.seMax McRae är en av förarna som går all in för Brittiska Mästerskapet som kör igång till helgen, förra året gjorde han starter för M-Sport i Ford Fiesta Rally2, nu byter han till Citroen C3 Rally2.

Alister McRaes son krigade mot Mille Johansson och Calle Carlberg i Junior EM serien förra året ihop...

Publicerad: 2025-02-17 22:34


Ingen Skutskärsratten, mildväder stoppar reservdatumen.
När Skutskärs MS ställde in Skutskärsratten tidigare i vinter på grund av mildväder så togs beslutet att jobba för en rallysprint. Så blir nu inte fallet.
­– Vi hade polistillstånd klart för 2:e mars samt 9:e mars men vintern lyser dessvärre med sin frånvaro. Prognosen visar mildväder kommande t...

Publicerad: 2025-02-17 22:21


Hankook Tire summerar succén i Rally Sweden.
© Hankook.Hankook & Company Groups globala ledande däckföretag Hankook Tire & Technology (Hankook Tire) har framgångsrikt avslutat den andra omgången av 2025 FIA World Rally Championship (WRC) med Rally Sweden.

Som exklusiv däckleverantör till världens mest prestigefyllda rallytävling som godkänts av Fédé...

Publicerad: 2025-02-17 17:18


Claire Schönborn togs FIA´s fria fortsättning i Junior WRC serien.
© Junior WRC / M-Sport.Förra året bjöd internationella bilsportförbundet in rallytjejer världen runt att söka till FIA Female talent development program, 15 rallyåkare valdes ut för att åka till M-Sports anläggning i Polen för tester. Där testades de aktiva i flera roller, de tre som sammantaget visade bäst koncept tog si...

Publicerad: 2025-02-16 21:53


Summering i siffror, ett perfekt Rally Sweden 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Årets Rally Sweden bjöd på 18 utslagsgivande specialsträckor, perfekta vinterförhållanden med strålande sol, sköna temperaturer och rekordmycket publik för åren i Umeå. "Det bästa genom tiderna" är mångas betyg med de sportliga resultaten i ett jämt rally, förhållanden ute på sträckorna och centrala...

Publicerad: 2025-02-16 21:43


Rapport från Sofie och Stigs äventyr i ADAC Hochtaunus Rallye.
© Privat.I helgen har Stig Andervang och Sofie Sjöberg Karlsson varit i Tyskland och kört rally, Sofie berättar lite korta om ADAC Hochtaunus Rallye som avgjordes över totalt fem sträckor.
- Premiär i Tyskland, helgen har bjudit på allt och lite till, mycket nya lärdomar i portföljen.

Det var en v...

Publicerad: 2025-02-16 20:32


”We fucked up” i helgens avslutande TV intervju kostar Fourmaux 10´000 euro i böter.
© Hyundai Motorsport.Adrien Fourmaux straffas efter Rally Sweden, men det handlar inte om incidenten där han startade SS11 Kolksele utan att ha sin skyddsutrustning ordentligt fastspänd. Där han strax efter start stannade, justerade och knäppte hjälmen och sedan åkte vidare.

Det är dock följderna av incidenten som sä...

Publicerad: 2025-02-16 20:18


Tre i rad för Solberg i Umeås vinterlandskap - WRC2 seger i Rally Sweden!
© Hannu Reinamo.Oliver Solberg gav sig själv bästa möjliga start i jakten på VM-titeln med ännu en seger i WRC2-klassen i Svenska Rallyt under söndagen.

Oliver kontrollerade tävlingen från start till mål och tog sin tredje raka VM-rallyseger i sin hemmatävling runt Umeå. Det skedde i 23-åringens 100:e officiella...

Publicerad: 2025-02-16 19:56


WRC, WRC2 och Junior WRC tabellerna efter Rally Sweden!
© Toyota Gazoo Racing.Elfyn Evans och Toyota Gazoo Racing har gjort ett ordentligt ryck i WRC serien efter de två inledande deltävlingarna, britten toppar WRC tabellen 28 poäng före Sebastien Ogier som håller kvar sin andraplats, två poäng bakom Kalle Rovanperä vilket ger en trippel för Toyota.

Bakom kommer Thierry Ne...

Publicerad: 2025-02-16 16:13


Mille Johansson i mästerskapsledning i Junior-VM efter starkt Rally Sweden.
© Pure WRC Agency.19-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm vann 12 av 18 specialsträckor i den svenska VM-deltävlingen Rally Sweden under helgen, och tar därmed ledningen i Junior-VM efter den första av totalt fem deltävlingar i årets mästerskap. Mille och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika slutade ...

Publicerad: 2025-02-16 16:01


Tidigare nyheter:
”We fucked up” i helgens avslutande TV intervju kostar Fourmaux 10´000 euro i böter.
Tre i rad för Solberg i Umeås vinterlandskap - WRC2 seger i Rally Sweden!
WRC, WRC2 och Junior WRC tabellerna efter Rally Sweden!
Mille Johansson i mästerskapsledning i Junior-VM efter starkt Rally Sweden.
Tidemand tar med sig erfarenheten och blickar framåt.
Fem svenska förare till start, fem till mål i Rally Sweden.
Mille tvåa i Junior WRC premiären, Taylor Gill vann - Grahn sexa i WRC3.
Reiersen femma och Tidemand åtta i WRC2.
Evans tar sin andra seger i Rally Sweden - Katsuta och Neuville bakom!
Solberg kör hem WRC2 segern i Rally Sweden!
12:e sträcksegern för Mille, går för andraplats i Junior WRC premiären.
Hedström snabbast i Midvintersprinten.
Solberg går för segern, 40 sekunders ledning inför Umeå.
Evans kontrar, leder Rally Sweden inför sista sträckan.
Mille laddade på Västervik 1, klart snabbast i klassen.
Solberg drar ifrån i WRC2 - Reiersen stabil femma.
Katsuta tillbaka, vrålsnabb på Västervik och ny ledare!
Sista dagen i Rally Sweden, tre sträckor på 63km ska avgöra - startlistan klar.
Andervang klart snabbast i ADAC Hochtaunus Rallye.
Rally Sweden, så går det för de fem svenska ekipagen.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Prisutdelning E-Cupen 08/03


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Rally Lima 07-08/03


Rally VM - WRC:
Safari Rally Kenya 20-23/03


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.