NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2025


© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Heta strider när Sverige och SommarSerien körde i Nyköping.
PRESSRELEASE

Inramningen kunde inte varit bättre när VOC Mekonomen Rally samlades för seriebatalj i Nyköping och ärevördiga Gästabudstrofén. Riktigt varmt och strålande sol från en klarblå himmel. Publik i mängder som njöt i fulla drag. Tom Kristensson fortsatte sitt segertåg i Elit A. André Nygren likaså i Cup. Liksom Elias Lundberg bland juniorerna. Men i Elit B fick favorittippade Frederik Eckhardt vika sig för Erik Stenberg som uppenbarligen stortrivdes på minst sagt utmanande sörmländska rallyvägar, vägar som precis som det historiska Gästabud som givit tävlingen sitt namn krävde sin tribut, den här gången dock inte till liv och lem utan lyckligtvis begränsat till plåt, blåmärken, stukande självförtroenden och hål i plånböcker. Även om inget av detta på något sätt ska förringas så är personskador förstås oändligt mycket värre. Karosser och bildelar finns det trots allt nya.

Sörmländska rallyvägar är omtalade för att vara luriga, fulla av utmaningar som inte heller riktigt går att fånga i en säkerhetsnot. Årets upplaga av Gästabudstrofén var inget undantag och rallyt krävde sin tribut.
– Lyckligtvis skedde inga personskador. En VOC Mekonomen Rallybil är en väldigt trygg och säker rallybil, allt av Volvos grundläggande säkerhetstänk intakt, deformationszoner lämnade orörda, samtidigt som den starka grundkonstruktionen kompletteras med burbåge, FIA-stolar och bälten. Och, även om förbundet efter märkliga turer till slut valde att backa på kravet på nackskydd så använder ändå det stora flertalet i klassen HANS- eller Hybridskydd ändå – mycket klokt att inte äventyra säkerheten, säger klassansvarig Roger Fransson.

Däremot måste man våga ifrågasätta rallypubliken.
–Rallyt hade i synnerhet en riktigt tuff sväng redan på dagens första sträcka, en vänster som nöp ordentligt samtidigt som vägen smalnade av. Efter tidiga avåkningar så ville besättningarna ställa sig och varna, att vinka ned, efterkommande ekipage. Då blev det en hotfull stämning från publiken på platsen. Istället ”hjälpte man till” så att bilarna drogs undan för att det inte skulle placeras ut någon triangel. På videoupptagningar som finns så hör man också hur publiken jublar och applåderar senare avåkningar, detta förstås samtidigt som de sker och därför långt innan man vet att förare och CoDriver klarat sig oskadda. Hur tänker sådana människor, eller ska jag säga gamar eller hyenor? Hur är man funtade? Var tappade man sin empati och sin medmänsklighet.

Hylla framgångarna, inte misslyckandena!
–Jag kan förstå spänningen. Jag kan också förstå att man jublar och hyllar de som hamnar i en situation men som med skicklighet reder ut den, precis som Tom Kristensson gör på bilden till det här reportaget. Hyllar den action som det bjuder på. Liksom att man hyllar fantastiska prestationer, max laddning utan tillbud. Men att man hyllar avåkningar med risk för personskador, det kan jag bara inte förstå. Vår sport måste vara unik i detta. Kan ni se framför er en störtloppspublik som jublar samtidigt som åkaren kör omkull? Eller en skridskopublik applådera då åkaren får ett felskär och faller? Eller applåderar då snowboardåkaren misslyckas med sitt trick? Hyllar höjdhopparen som river? Hur ska vi komma till rätta med detta och hylla prestationerna istället för misslyckandena? Jag har inga svar annat än kommunikation och utbildning av de breda massorna, ett tufft uppdrag.

Tom Kristensson igen i Elit A
Att spela på Tom Kristensson som vinnare i Elit A ger snart knappt pengarna tillbaka.
–Tom vann som jag förutspådde igen. Men nu har Kim Nilsson riktigt kommit över den vådliga flygturen nere i Osby, hittat tillbaka till tempot och han lyckades faktiskt också knipa två sträcksegrar under dagen. Daniel Andersson in på tredje plats.

Erik Stenberg i den lägre Elitklassen
I VOC Mekonomen Rally Elit B har Frederik Eckhardt dominerat sommarsäsongen totalt. Men i Nyköping fick han faktiskt vika sig.
–Erik Stenberg har haft en uppåtgående formkurva hela säsongen och nu klippte han till ordentligt med en välförtjänt seger. Med den i ryggen så tar han också ett rejält skutt uppåt i tabellerna. Per Allo på tredje plats hade klockan med sig den här gången och knep tredjeplatsen med en ynka tiondel före Tommy Larsson. Senast förlorade Allo sista pallplatsen med fyra tiondelar. Var det någon som tvekade på hur tufft det är i VOC Mekonomen Rally så kan hen sluta tveka nu.

André Nygren omutlig i Cupklassen
I VOC Mekonomen Rally C var det däremot inga överraskningar.
–André Nygren kör rallybil som om han inte gjort annat i hela sitt liv, ända har han ännu inte särskilt många starter på sitt CV. Det är bara att lyfta på kepsen för äkta talang då man ser den, och det ser varje sund rallyälskare i André. Dessutom var André återigen tredje tid totalt i den tuffa VOC Mekonomen Rallyklassen oavsett förarklass, bara slagen av Tom och Kim i Elit A, och det dessutom inte med mer än 6 respektive 10 sekunder. Imponerande! Fredrik Hagelin tvåa och Sebastian Johansson trea rejält jagade av Emil Andersson på fjärde plats.

Självklart Elias Lundberg i juniorklassen
Bland VOC Mekonomen Rallys helt fantastiska juniorer dominerar Elias Lundberg årets tillställningar och det saknas lämpliga ord för att beskriva denna supertalang.
–Men den här lördagen hade jätteduktiga Isac Nordström verkligen käkat taggtråd i minst en vecka. Och även om Elias vann alla sträckor så var Isac riktigt nära på fyra av dagens sex sträckor. Bra jobbat Isac! Kan inte heller lämna juniorerna utan att konstatera att Elias hade varit sexa i såväl A som B på sina tider, och ändå kör pojken onotat på dessa extremt svåra och luriga vägar. Hur gör han?

Tack Nyköping för ett fint rally. Fina om än tekniskt supersvåra sträckor. Härliga funktionärer. Bra serviceplats. Vi ses säkert snart igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Hochtaunus Rallye:[Resultat][Anslagstavla]
Rally Sarma:[Resultat]
Rally Sweden:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][Rallyradio][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]
Rally Sweden Historic:[Resultat][Rallyradio][Info][Anslagstavla]

Publicerad: 2015-07-09 09:07






Andervang klart snabbast i ADAC Hochtaunus Rallye.
© emotorsport.seI skuggan av det Svenska VM rallyt har ADAC Hochtaunus Rallye avgjorts i tyskland, tävling med totalt fem sträckor över fyra mil på grus och asfalt. Rallyt inleddes med två sträckor som gick dubbelt, avslutades med en ny sträcka som bara gick en gång.

En som gillar de tyska tävlingarna som är enk...

Publicerad: 2025-02-15 20:29


Rally Sweden, så går det för de fem svenska ekipagen.
© Skoda Motorsport.Hur har det då gått för de fem ekipage i rallyt med Svensk flagg på minst förarplatsen, alla är i mål.

Oliver Solberg ihop med britten Elliot Edmondson har trots allt njutit av dagen i Rally Sweden, hyllat den Svenska publiken som lyfter fram dem på sträckorna. Svårkört med spår är det många som ...

Publicerad: 2025-02-15 19:41


Tionde sträcksegern för Mille i Junior WRC, ska ladda imorgon.
© Junior WRC / M-Sport.Mille Johansson tog ny sträckseger och är nu fyra i Rally3 kategorin, än viktigare andraplatsen i Junior VM klassen. Svensken har nu 1:11 minut till tvåan Taylor Gill, Australiensaren som gör det bra på snö och is.
- Sex däck kvar och de ska minsann användas, menade Mille som väntas gå på at...

Publicerad: 2025-02-15 19:02


Solberg stabil, bra WRC2 ledning inför söndagen.
© Oliver Solberg Rally.39 sekunders ledning med tre sträckor kvar har Oliver Solberg till Roope Korhonen som på Umeå Sprint 3 tappade sekunden mot svensken som summerar.
- Hittills bra i rallyt, en helt ny karaktär idag så mycket att lära i nya bilen. Försökt hålla ett jämt tempo, njuta och inte göra något dumt.
...

Publicerad: 2025-02-15 18:46


Evans, Katsuta och Neuville inom 6,3 sekunder inför söndagen!
© Toyota Gazoo Racing.Elfyn Evans bjöd in konkurrenterna på Umeå Sprint 3, bromsade stopp i ett vägbyte och tappade sekunder, leder ändå rallyt men med bara tre sekunder efter två timmars körning i rallyt.

Takamoto Katsuta är fortsatt tvåa,
- Nu ska jag bara till mål, menade Takamoto med hänvisning till de mis...

Publicerad: 2025-02-15 18:36


Långa Umeå-sträckan avslutar Rally Sweden imorgon, kortas bara 1,5km.
© Jaanus Ree / Red Bull Content PoolKvällens Umeå 1 blev istället Umeå Sprint 3, en sträcka som nu körs, anledningen var säkerhetsaspekten och en del i kompromiss för att komma åt resterande sträckor.

När rallyt ska avslutas under söndagen kommer största delen av Umeå sträckan köras, den kommer kortas med 1,5km från start mot de ti...

Publicerad: 2025-02-15 18:23


Mille vann Kolksele 2, sätter press på ledande Gill.
© Junior WRC / M-Sport.Med första vändan av Kolksele hade Mille Johansson och Johan Grönvall justerat noten, öppnade sträckan åter snabbt men höll nu i sträckan ut, en tredje raka sträckseger med bred marginal.

Mille klättrar totalt i Rally3 klassen, nu femma och 1:48 minuter bakom ledande Leevi Lassila som toppar klas...

Publicerad: 2025-02-15 17:19


Solberg drar ifrån, trots halkigt i spåren.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg inte snabbast men kör ett jämt tempo mot resterande och säkrar sin marginal.
- Riktigt halkigt, bilen passar inte i spåren då det är en konstig känsla som ger små misstag, men vi kör på.

Men mer än bevakning, marginalen ökade på när Roope Korhonen snurrade och backade på fo...

Publicerad: 2025-02-15 17:01


Evans håller greppet - Katsuta och Neuville bakom totalt.
© Toyota Gazoo Racing.Kolksele 2 i skymning, mörkt i skogen ger en ny dimension när 16km ska köras, Thierry Neuville snabbast och håller greppet om tredjeplatsen, 5,5 sekunder fram till Takamoto Katsuta.

En visit i snövallen kunde kostat ledning för Elfyn Evans, men britten klarade sig väl och leder rallyt med 6,0 sek...

Publicerad: 2025-02-15 16:53


Två raka sträcksegrar av Mille, nu tvåa i Junior VM.
© Junior WRC / M-Sport.Efter missödet på Kolksele 1 gick Mille Johansson till service för att ladda om, det var en besök i en snövall som kostade närmare tre minuter för Junior VM ledaren.

Svensken drar ut från service med två raka sträcksegrar i Rally3 klassen, också snabbast för Junior WRC med 7,2 respektive 6,9 seku...

Publicerad: 2025-02-15 16:35


Tidigare nyheter:
Två raka sträcksegrar av Mille, nu tvåa i Junior VM.
Tobias Johansson oslagbar i Historic-klassen!
Stopp för Fourmaux i snövallen på Sarsjöliden.
Johansson och Kronberg vinner Rally Sweden Historic - Jonasson och Hedlund bredvid på pallen totalt.
Solberg ångar på, drygar ut ledningen.
Fourmaux på jakt - Evans ökar ledningen.
Häng med i andra halvan av lördagen i Rally Sweden - TV-tablå.
Mille i snövallen, tappar 2:30 minut, nu fyra i VM klassen.
Solberg drar ifrån, Isak och Pontus femma och sju i WRC2.
Neuville trea efter Tänak och Fourmaux´s problem.
Mille drar ifrån, sträckseger på Sarsjöliden.
Rally Sweden Historic på gång, strax start på Vännäs.
Solberg drog ifrån i WRC2, Linnemäe och Kauppinen i diket.
Mille sträcktvåa, tiondelen bakom Gill på Vännäs 1.
Evans drygar ut, Toyota passar bäst på lördagen.
Solberg nöjd med bilen - Reiersen hittat topptempo.
Tiondelen mellan Evans och Katsuta i topp efter Vännäs 1.
Tvåfaldige ERC-mästaren siktar på Australiensiska rallymästerskapet.
Följ lördagen i Rally Sweden - Radio och TV-tablå för dagen!
Startlistan för lördagen klar, sju sträckor med start 9:10 i Vännäs.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Prisutdelning E-Cupen 08/03


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Rally Lima 07-08/03


Rally VM - WRC:
Rally Sweden 13-16/02


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.