- Vi får börja med en rättelse från i förgår, vi låg 10:a inte 11:a som resultatlistan visade. Vi hade fått 3 minuter transportprick för sen ankomst till SS2 men alla fick sina transportprickar strukna och när jag påtalade detta för tävlingsledningen fick även vi dessa strukna och vi var tillbaks topp 10.
- Tisdagen startade med en "kort sträcka" på 5 mil, vi tog det lugnt men hade som uppdrag att ta in mer än en minut på Rai som startade före oss för att kunna starta före honom på dagens andra sträcka för att slippa ha honom i dammet framför, sträckan var 11 mil! Tyvärr var sträckan för kort trots att vi blev 9:e på sträckan så lyckade vi "bara" ta in 41 sekunder.
Andrasträckan var alltså den längsta för dagen.
- Ja, det var samma som i förgår då vi var 6:a på sträckan men i omvänd riktning och då lite längre. Med detta i minnet ville vi verkligen undvika att få dem framför oss.
Men rapporter säger att där började problemen på nytt?
- Ja, när vi skulle rulla in i tidkontrollen startade inte bilen! Som tur var sköt bilen bakom igång oss med sin Ford Escort.
- Vi sade då till varandra att vi får se till att vi absolut inte får motorstopp på sträckan. Efter drygt 1,5 mil in så hände det vi befarade vi var i fatt bilen framför. På en lång raksträcka var det en dubbelvarning om bro med djupt dike, jag blev distraherad av dammet tvingades tokbromsa och så hände det som inte fick hända, motorstopp!
Hjälpen var nära men ändå så långt bort.
- Det stod en Masai där och tittade, vi försökte få honom att hjälpa till det visade sig dock vara lättare sagt än gjort. Till slut ringde han några kompisar och vi fick upp bilen ur diket efter mycket härjande med dem. Tyvärr var det uppför och vi lyckade inte få dem att skjuta igång bilen. Vi fick vänta på en jeep eller någon vänligt sinnad själ som ville dra upp oss.
- Till slut kom stallkamraten Sandretti från Italien med den gamla stjärnkartläsaren Fabrizia Pons, de stannade och lovade att skjuta igång oss. Tyvärr både för oss och dem så försökte de innan de kommit ur diket vilket gjorde att även de körde fast! Så vi fick vänta på ytterligare en stallkamrat, tur vi åker i ett stort team, nu nämligen Roger Samuelsson. Han fick dra upp både Sandretti och så dra igång oss.
Men på nytt störde dammet.
- Dessvärre så körde vi ifatt både Sandretti och Samuelsson. Han såg tyvärr bara Sandretti och släppte bara om dem, varefter vi fick ligga i dammet tills Samuelsson fick punktering, tyvärr låg vi efter lite väl länge.
- När vi kunde ta oss förbi dröjde det inte länge förrän vi var i fatt också Italienaren igen och fick ligga i dammet resterande 6 mil. Detta kostade nog ytterligare 4-5 minuter. Jag var så nära som 3 billängder som närmast men kom inte så nära att jag kunde knuffa mig förbi. Över mållinjen var vi en billängd efter.
Nästa sträcka 8 mil.
- Efter service där de bytte bland annat batteri, hjälpte tyvärr inte, så fick vi checka in med bara 30 sekunder tillgodo och med det hoppet om att kunna få starta för dem på sträckan. Nu var vi ifatt dem efter en mil medan sträckan fortfarande på några ställen påminde om väg.
- Vi hade dock tur då de missade ett vägbyte på ett lerigt parti vilket gjorde att vi kunde smita förbi med 10 meter tillgodo.
- Vi tyckte vi åkt skapligt på sträckan som mest bestod av två spår över savannen, dessa beströdda med sprängsten. Ingen som inte åkte sträckan kan förstå hur stenigt och tufft det är. Jag begriper inte hur bilarna håller! Och i denna skit ska vi åka även imorgon, då i omvänd riktning. När vi kommer i mål efter att slagit av på tempot de sista 6-7km så säger tidmannen att vi är 2:a på sträckan! Det var slutligen 3:e tid, slagen endast av Stig och De Mevius.
- Nu har vi blivit lovade att få starta bland de som åker fort imorgon när en av sträckorna är 15 mil! Nu vill vi verkligen ha en "clear day" utan problem, avslutar Joakim dagens rapport!

» Följ tävlingen via vår specialsite för East African Safari Classic Rally! «
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2015-11-24 19:13