MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC, tack för 2016 och stort grattis Kim, Daniel, Emil, Isac och Ingvar.
PRESSRELEASE

Tack för 2016 med särskilt stort grattis till Kim, Daniel, Emil, Isac och Ingvar

VOC Mekonomen Rallys nationella serier, Sommar- och SverigeSerien, avgjordes i år med finaltävlingen Rikspokalen i Örebro, något som nästan blivit en tradition i klassen. Finalen resulterade förutom i imponerande körning från samtliga klasser, även i viss omrörning i serierna. Särskilt hände saker i B-klassen efter ett snöpligt kopplingsras från dittills klassledande André Nygren. I A-klassen segrade Kim Nilsson i SverigeSerien och Frederik Eckhardt i SommarSerien. B-klassens stolta segrare blev Daniel Torph och Oskar Larsson i Sverige- respektive SommarSerien. Emil Andersson tog hem storpokalen i C-klassen med seger i båda serierna precis som framtidslöftet Isac Nordström gjorde land juniorerna. Klassens nestor, Ingvar Nilsson, visade att gammal är äldst när han vann seniorklassen.

Årets serie har uppvisat rekordsiffror, en direkt följd av att klassen trots 28 år i absoluta centrum av svenskt rally ändå fortsätter växa. Med omkring 170 startande i SverigeSerien alla i en och samma bilklass är det sannolikt den klass i Sverige som har hårdast konkurrens. Detta parat med bilar närmast är av enhetstyp, där alla visat sig alla vara lika konkurrenskraftiga, skapar en plattform för utveckling som saknar motstycke.

VOC Mekonomen Rally som klass har två viktiga huvudsyften. Det ena är att skapa förutsättningar för utveckling hos rallyförare som vill fram. Den andra att erbjuda en tävlingsklass där ”alla” ska kunna ha råd att köra rally. Allt under devisen att våra resurser ska läggas på ihärdigt tävlande och inte dyra specialdelar och timmar i garagen. I år har vi mönstrat rekordmånga tävlande i såväl klassen som i serierna och det är med stolthet jag konstaterar att den 28 år gamla klassen fortsätter växa. Vi ser också hur klassen fortsätter vara en språngbräda för de riktigt lovande ungdomarna och juniorerna. Årets serier har dessutom bjudit på omvälvande resultat mot slutet av säsongen där förväntat topplacerade fick se sig passerade i tabellerna både i A- och B-klassen, säger klassansvarige Roger Fransson.

Kim Nilsson och Frederik Eckhardt segrar i högsta elitklassen.
Kim Nilsson har under hela året levererat stabila resultat och det räckte till en förstaplats i SverigeSerien följd av Niklas ”Nibbe” Nilsson före klubbkompisen Pär Pålsson. Nibbe har under året levererat flest segrar men en bruten tävling för mycket kostade placering i totallistan till Kims fördel. Även Pär led av en bruten finaltävling och gav Nibbe den marginal som behövdes för att inte tappa silverplatsen. Frederik Eckhardt inledde sin sin A-förarkarriär med att segra i SommarSerien hårt ansatt av Kim Nilsson som fick se förstaplatsen glida ur händerna med en marginal om bara två poäng. Tredjeplatsen togs hem av Mattias Andersson.

A-förarna har utkämpat ett krig under året och både för segrande Kim Nilsson och trean Pär Pålsson har de uteblivna segrarna förmodligen skapat en viss frustration. De har båda dock kämpat på och i en serie som SverigeSerien är det inte antal segrar som räknas och det är säkerligen Kim mycket nöjd med som annars fått se seriens två Nibbe Nilsson högre upp i listan med sina tre segrar.

Nästan lika tajt i SommarSerien.
I SommarSerien såg det länge ut som Tom Thomasson skulle bli ohotad med tre raka segrar. En otäck avåkning i Åtvidabergs Gruvrundan satte dock tävlandet på paus och Frederik Eckhardt kan med stabila resultat och en seger där Tom mötte sitt Waterloo titulera sig SommarSerie-segrare 2016. Kim Nilsson tog hem andraplatsen jagad av Mattias Andersson som dock inte riktigt nådde hela vägen för att riktigt utmana Kim. Ett stort grattis riktar jag till er alla!

Daniel Torph och Oskar Larssons är namnen i B-klassen.
Även i B-klassen föll en favorit ned i listan. André Nygren får sägas vara högst favorittippad i båda serierna men när kopplingen rasade för André i finaltävlingen och serieledaren fick parkera vid sidan och se sina värsta konkurrenter passera var det klart att det skulle bli en tredjeplats båda serierna. Istället var det Daniel Torph som med sitt stabila tävlande där han i det närmaste abonnerat på pallplatser fick ta emot den åtråvärda pokalen för SverigeSerien. Marginalen till tvåan Oskar Larsson blev fem poäng men i SommarSerien nöjde sig Oskar med en enda poängs marginal till Daniel för att ta hem den serien.

Daniel Torph är en mycket välförtjänt segrare i SverigeSerien. Hans serie är högst imponerande och segern i Finland var värdefull. Även Oskar Larsson har imponerat. Oskar har välkomnats till klassen från framgångsrikt tävlande i Grupp E med hårt motstånd i serien. Oskar har dock tagit sig an utmaningen med bravur och klivit allt högre upp i resultatlistorna med en seger i SommarSerien som följd. Möjligen är det någon form av poetisk rättvisa som gör att de byter plats med varandra i de olika serierna. Någon uppfattning om rättvisa är jag dock övertygad om lyser med sin frånvaro för André Nygren. Jag tror inte någon trodde att han skulle sluta trea i år men med det snöpliga kopplingsraset i Örebro fanns inte mycket att göra. Vi önskar stort grattis till alla fina placeringar i B-klassen och ser fram emot fler kamper nästa år.

Emil Andersson tar en dubbel i C.
Emil Andersson har imponerat under året och med sitt höga tempo, helt befriad från brutna tävlingar var det ingen som rådde på honom. Patrik Fredriksson visade på god kämparanda och tog sig även till Finland för att sätta så mycket press på Emil han kunde. En andraplats bland SverigeSeriens 69 deltagare är dock inget att skämmas för. Inte heller trean Emelie Axelsson ska skämmas som tog hem tredjeplatsen i båda serierna. I SommarSerien var det Lukas Kindgren som tog hem andraplatsen. Möjligen med ett visst mått av snöskräck valde Lukas att bara köra SommarSerien och med en serie av idel pallplatser var andraplatsen säkrad.

För mig är Emil Andersson årets stjärnskott i klassen. A- och B-förare får ursäkta men Emil har utvecklat ett tempo under året som är helt fantastiskt, detta dessutom utan att bryta en enda tävling och med en bil som är i förmodligen finare skick efter året än innan. Hur många kan skryta med det? Med detta sagt vill jag också säga att Lukas Kindgren har visat att han inte ska räknas bort framöver och jag tror inte Emil kan slappna av nästa år. Har jag räknat rätt så kommer de båda kämpa vidare i B-klassen nästa år. Emelie Axelsson tar hem tredjeplatsen i båda serierna och även detta förtjänar en lyft keps, bra gjort. C-klassen är en klass med hård konkurrens med stora startfält av hungriga tävlande. Självklart även ett stort grattis till alla fina prestationer här.

Isac Nordström tar även han en dubbel bland juniorerna.
Isac Nordström tar hem juniorsegern i både Sverige- och SommarSerien med två perfekta serier. Faktum är att topp tre är identisk i de båda serierna och snabbe Isac var jagad hela säsongen av tvåan Linus Leander. Med mer sparsamt tävlande gav Victor Hansen inte sig själv riktigt chansen att komma bättre än trea men Victor och Linus bytte plats på pallen några gånger under säsongen och förutsättningarna för en tight strid till finalen fanns där.

Isac, Linus och Victor, det är tre namn vi ska lägga på minnet. Jag är mer än övertygad om att de kommer att göra livet svårt för sina äldre medtävlare i framtiden. Isac levererar en perfekt serie och likt Emil i C-klassen gör han detta utan att bryta en enda tävling. En bedrift han för övrigt inte är ensam om i ungdomsklassen; även Linus kör hela säsongen utan att bryta. Bra koll på grejerna och med ett tempo väl avvägt för bästa möjliga resultat. Imponerande. Jag har sagt det förr och det tål att upprepas, jag ser verkligen fram emot att se vad dessa killar kan göra nästa år och sänder med dem ett stort grattis och lycka till i framtiden.


Ingvar Nilsson tar hem seniorklassen.

Vi går vidare till klassen där boendeamorteringar, studieskulder och sömnlösa nätter med barnskrik bytts ut mot grå tinningar, bakåtkrypande hårfästen och pensionsavsättningar. Senior klassas man från att man nått den fullvuxna åldern av 50 år och klassens nestor Ingvar Nilsson visade att oavbrutet tävlande i klassen sedan den startade ska bemötas av respekt. En respekt övriga gentlemän visade och lät Ingvar stolt lyfta största pokalen efter finaltävlingen i Örebro. Herzlichen Glückwunsh (hjärtliga gratulationer) säger vi till Siegfrid Mayr som tagit sig upp till sitt nordliga grannland inte mindre än sex gånger för att varva älgsafarin med rallytävlande med goda reslutat. Volvoåterförsäljaren i Mälardalens ansikte utåt, Tommy Ohlsson, säkrade tredjeplatsen.

Med visst vemod får jag erkänna mig även tillhöra seniorklassen. Om det är mitt eget kvalificerande sedan några år som gjort att vi valt att döpa om klassen till det något mer diplomatiska senior framför tidigare Old Boys eller om det finns andra skäl till detta låter jag vara osagt. Alldeles oavsett är det inte mycket att säga om att Ingvar Nilsson tar hem segern men det är också riktigt roligt att vår tyske vän Siegfrid fortsätter besöka oss och kämpa på underlaget han annars inte ser så mycket av i sitt hemland. Tommy är även han en återkommande bekantskap på våra tävlingar, vi hoppas att vi får fortsätta utveckla den. Med risk för att bli tjatig så framför jag naturligtvis ett stort grattis till alla starka prestationer från klassens ”silverryggar”.

Elias Lundberg en storstjärna är född

Årets stjärnskott i klassen, Emil Andersson må ursäkta men en årssummering av VOC Mekonomen Rally anno 2016 kan inte avslutas utan att Elias Lundberg, fjolårets stora genombrott får en helt egen rubrik.

När klassansvarig för något år sedan fick förmånen att följa Emil Bergkvists fantastiska resa och peta på en och annan knapp bakom kulisserna så gjordes det med otrolig stolthet. Klassens grundfunktion att plocka fram talanger omsatt i praktiken, dessutom inte bara talang utan supertalang. Föga kunde jag då ana om att jag skulle få följa med på resan igen bara något år senare.

Elias Lundberg, en karriärstart som saknar motstycke.

I år gick juniorstjärnskottet från fjolåret rakt genom förarklasserna på rekordtid. Första tävlingen på noter var han totalsnabbaste VOC, sedan följde han upp med seger efter seger, och detta alltså i den här klassens mördande konkurrens. Eftersom att han självklart väljer att klassa upp omedelbart som nödvändiga poäng är på plats och därför sprider sina segrar i många olika förarklasser så vinner han ingen serie. Men, en värdigare mottagare av pokalen för Årets Team i VOC Mekonomen Rally som Elias med team fick motta på vår finalbankett har vi sällan skådat. Nästa år vet vi att det blir R2 för Elias, bäva månde konkurrenterna. I en perfekt värld får vi se både Emil Bergkvist och Elias Lundberg i WRC om några år. Hoppas jag får rätt i den profetian.

Med detta stänger vi ytterligare en fantastisk säsong i VOC Mekonomen Rally och inte minst i klassens nationella serier, förmodligen de tuffaste serier man kan köra i svenskt rally. När detta skrivs lackar det mot jul, det allra mesta klart för 2017 och serietävlingarna finns med något enstaka frågetecken redan på plats och presenterade. En snabb blick på dessa gör helt klart att 2017, klassens tjugonionde (29!) aktivitetsår inte blir det minsta sämre än det tjugoåttonde har varit.

Den 14-15 januari kör vi igång både SverigeSerie och VinterSerien med traditionsenlig säsongsöppning, dubbeltävling i Sveriges ”rallymecka” Torsby. Väl mött när 2017-års säsong tar fart.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2016-12-20 16:59






Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.
© Hyundai Motorsport.Lagom till frukost, klockan 9:00 startar sändningen från shakedown inför Croatia Rally i vår WebTV & Video avdelning. Det är sträckan Okic på 3,65km som körs, första bil ut är Thierry Neuville med start klockan 9:01.

Första vändan går i VM tabellens ordning, sedan är det fritt att köra och för Ra...

Publicerad: 2024-04-17 20:16


Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
© emotorsport.seRallyintresset håller sig på en bra nivå, om vi tittar framåt ses 160-talet ekipage anmälda för Vilda Ryd Racet där då Bilsport Rally Cup går ihop med Historiska RM serien och Klassiska / Historiska Rally Cuperna i slutet va månaden.

Den första maj körs traditionsenligt Lill Jumbo hos Falköpings ...

Publicerad: 2024-04-17 20:15


Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
© Toyota Gazoo Racing.Torsdag förmiddag innebär shakedown inför Croatia Rally, årets fjärde WRC deltävling. 3,65km långa Okic körs med start klockan 9:01 där VM ledande Thierry Neuville går först, Elfyn Evans och Adrien Fourmaux följer.

Efter Rally1 klassen följer WRC2 ekipagen, totalt tre vändor på sträckan ska göras...

Publicerad: 2024-04-17 20:11


Anmälningslista, Solberg & Andersson är Svenskarna bland 69 ekipage till Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Lagom till starten i Croatia Rally så släpps anmälningslistan för kommande WRC deltävling. Rally de Portugal körs 9-12:e maj med 22 sträckor på närmare 34 mil och 69 anmälda ekipage.

Både Rovanperä och Ogier.
Toyota Gazoo Racing kommer med fyra bilar, för fabriksteamet Elfyn Evans, Kalle ...

Publicerad: 2024-04-17 19:58


Helin redo för Rally Yding i ny Opel Corsa, siktar på guld i Danska Mästerskapet.
© Stefan Helin.Danska Mästerskapet inleder i helgen med Rally Yding där Horsens Automobil & Motor Klub arrangerar, åtta mil special på asfalt väntar för 40-talet bilar.
Två sträckor dubbelt innan två nya sträckor under eftermiddagen går dubbelt, service mellan varven. Start vid lunchtid och målgång vid 18-tiden f...

Publicerad: 2024-04-16 22:12


Tre Svenska ekipage under stor tjeckisk rallyhelg i Klatovy.
© emotorsport.se14,5 mil special på tjeckisk asfalt väntar i helgens Historic Vltava Rallye i Klatovy, deltävling två i FIA European Historic Rally Championship.

Tre sträckor dubbelt på fredagen kväll med 62km special, avslut på lördagen med tre sträckor dubbelt och 82km innan man vid 16-tiden rullar över målgån...

Publicerad: 2024-04-16 20:42


Vimmerby MS redo för två dagars rally, Svenska Sprintserien inleder i helgen.
© emotorsport.seTill helgen startar Svenska Sprintcupen säsongen i Vimmerby med två dagar och deltävlingar på Vimmerby MS motorsports arena Gnagaredalen. Nu närmar det sig med stormsteg och förberedelserna är i slutskedet.
- Vi ska ha en jobbarkväll idag där vi ska putsa till det sista så alla tävlande, publik ...

Publicerad: 2024-04-16 20:38


Minikongen på klassiska kurviga, backiga och utmanande grusvägar.
Lördagen den 15 juni är det dags för fjärde deltävlingen i SSRC. Kristianstads MK bjuder in till Minikongen som kommer att arrangeras i närheten av Osby.
Från tävlingsledningen hälsar man:
Minikongen består av två sträckor varav en ss går två gånger. Typiska Kongenvägar med kurviga, backiga o...

Publicerad: 2024-04-16 20:30


Irland ställer in sina WRC ansökningar för 2025.
© Vittorio Sanguineti.Irland är inte längre med i snacket om en plats i WRC serien 2025, det bekräftades idag sedan man inte fått grönt ljus från regeringen om de stora ekonomiska stöd arrangören måste ha för att ta sig an projektet.

Områdena runt Kerry, Limerick och ett område i "den sydöstra regionen" skulle vara vä...

Publicerad: 2024-04-16 18:27


Inför Croatia Rally med 20 sträckor, 28 mil, 68 startande.
© Hyundai Motorsport.Croatia Rally med 20 specialsträckor fördelade över 28 mil på asfalt väntar de tävlande. Fyra sträckor dubbelt på fredagen ger 12 mil special. Lördagen fortsätter med samma antal sträckor på knappt 11 mil. Två sträckor dubbelt med de sista fem milen på söndagen.

Neuville först i startfältet.

Publicerad: 2024-04-15 21:15


Tidigare nyheter:
Irland ställer in sina WRC ansökningar för 2025.
Inför Croatia Rally med 20 sträckor, 28 mil, 68 startande.
Totalseger för Kristensson i Simrishamnsmixen, jobbar för SM start i Nyköping.
Mille Johansson kämpade sig till pallplats i EM-premiären i Ungern.
Fullmatad TV tablå för helgens WRC Croatia Rally.
Hawkeswood i Toyota GR Yaris vann Rally of Otago - Meeke i Escort MK2 sjua totalt.
Pryce snabbast genom Brittiska rallymästerskapets Severn Valley Stages.
Tempestini vinner Rally Hungary, Mille Junior EM trea och Carlberg bröt.
Dansk totalseger i Bilmånsson Rallysprint.
Sex raka sträcksegrar för Andervang i Roland-Rallye Nordhausen.
BilMånsson Rallysprint och Rally Hungary, följ söndagens rallyn.
Mikko i Toyota toppar Rally Hungary, Carlberg tvåa i Junior EM debuten.
Aprilsprinten inledde Eskilstuna Sprintcup.
Kristensson körde hem Simrishamnsmixen.
RS åkarna i söder inleder med BilMånsson Rallysprint.
Följ lördagens rally, bl.a. Aprilsprint, Simrishamnsmix och EM i Ungern.
Cais snabbast på ss1 i Rally Hungary, Carlberg delad J-EM trea.
Calle sjua, Mille elva på shakedown i Junior ERC.
Skoda dominerade kvalet i Rally Hungary, sjukdom stoppade Östberg och Barth.
Så körs Rally Legends under Royal Rally of Scandinavia, sträckor och tidsplan!



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Croatia Rally 18-21/04


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.