MaxSport   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC sammanfattar årets Sverige och SommarSerier.
PRESSRELEASE

Grattis André Nygren, Daniel Thorp, Emil Andersson, Mattias Jacobsson, Victor Hansen och Ingvar Nilsson.

VOC Mekonomen Rallys nationella serier, Sommar- och SverigeSerien, avgjordes i år traditionsenligt med finaltävlingen Rikspokalen i Örebro. Nu är det hög tid att summera ännu en fantastisk säsong i VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Årets finaltävling resulterade förutom i imponerande körning från samtliga klasser, även i viss omfördelning i serierna. I högsta elitklassen segrade André Nygren i SverigeSerien med minsta möjliga marginal, ett enda poäng. Segraren i SommarSerien Elit A heter däremot Daniel Thorph. B-klassens stolta suverän i såväl Sverige- som SommarSerien är Emil Andersson, i SverigeSerien dessutom på drömresultatet 180 poäng, idel räknade segrar. Största pokalerna i C-klassen plockade comebackande Mattias Jacobsson hem, seger i båda serierna precis som framtidslöftet Victor Hansen gjorde bland juniorerna. Klassens nestor, Ingvar Nilsson, visade återigen att gammal är äldst när han plockande hem seniorklassen även anno 2017.

Säsongsavslutningen blev dramatisk, både under tävling och efter målgång. Vi såg taktikkörning för att hålla fokus på placeringen i serierna i högre grad än på den i finaltävlingen enskilt. Vi såg också flera förare som helt uppenbart var lite tagna av stundens allvar nu när säcken skulle knytas ihop för säsongen. Extra dramatiskt blev det också när en stor efterkontroll ställde till problem, mer om det kunde ni läsa i det egna reportage som fokuserade finaltävlingen enskilt.

André Nygren och Daniel Thorph segrar i högsta elitklassen
André Nygren har dominerat den här säsongen i Elit A men ett uteblivet resultat i den obligatoriskt räknade kolumnen för finaltävlingen gjorde en säker seger i SommarSerien till en slutlig tredjeplats och höll så när också på att kosta André segern i SverigeSerien. Den senare vann Andre trots problemen med minsta möjliga marginal, en enda poäng. Tufft så det förslår! Daniel med den uppfordrande rallyefternamnet Thorph tar en välförtjänt seger i SommarSerien och en lika välförtjänt andraplats i SverigeSerien. Oskar Larsson blir tvåa i SommarSerien och trea i SverigeSerien.
A-förarna har utkämpat ett stenhårt krig i ursinnigt tempo under hela året och man unnar alla tre i toppen att vinna. Eller förresten fyra. Detsamma gäller nämligen också Dennis Askling som varit med i den absoluta toppen hela året men där en avåkning i finalen placerar honom på fjärde plats i båda serierna till råga på allt med en enda poäng i SverigeSerien och på särskiljning, dvs på samma poäng som klasstrean André Nygren, i SommarSerien. Så tuff är den här klassen. Och det är till slut bara en som kan vinna.

Två guldstjärnor ska också få sin rättmätiga mottagare.
Två extra guldstjärnor också till Oskar Larsson. Den första för att han kraschade ordentligt i Eskilstuna men byggde ny bil på bara tre veckor, kom till start i finalen och gjorde exakt vad som behövdes, varken mer eller mindre. Den andra och större guldstjärnan ska Oskar ha för att han är en sådan sportsman och visar prov på exakt vad den här klassen handlar om och som andra borde ta efter i sitt oerhört sportsliga agerande kring de efterkontroller som skedde efter målgång. Klassansvarig lyfter på kepsen för dig Oskar för att du är en fantastisk representant för klassen och den här sociala klassens värderingar.

Emil Andersson är namnet för året i Elit B
I den lägre elitklassen så har väldigt mycket det här året handlat om Emil Andersson, drömserie på maximala 180 poäng i SverigeSerien är förstås oslagbart. Och 147 av 150 möjliga i SommarSerien är förstås oslagbart det också. Detta till trots har konkurrensen i Elit B varit stenhård hela året. Fredrik Alin tvåa i SverigeSerien med Patrik Fredriksson skuggande en enda poäng efter. I SommarSerien kör unge Isak Nordström ända upp till en silverplats i totalen trots att han klassat upp under pågående säsong och därför spridit sina poäng mellan C och B, det är starkt, superstarkt! Även i SommarSerien heter vinnaren av bronspengen Patrik Fredriksson.
I fjol dominerade Emil Cupklassen, i år Elit B. Flera gånger har han varit snabbast av alla oavsett förarklass både på enskilda sträckor och sett över rallyn som helhet. Detta i sin gamla 240 med B23-motor, förvisso otroligt väl iordninggjord men knappast någon fördel gentemot sina medtävlare i alla fall. Jag saknar superlativ för Emil. Fredrik Alin gör jämna och bra serier i sin oförskämt fina 240, ett bra sätt att ta topplacering i en hel serie över en säsong. En annan jag saknar superlativ för är Isak Nordström. Hans utveckling i år är spikrak. Rätt upp till i toppen både i B och totalt. Vad ska det bli av denna unga supertalang? Hoppas vi får se honom åtminstone ett år till i toppen av VOC Mekonomen Rally, varför inte i strid med Emil om totalseger? I den striden kommer också klasstrean Patrik Fredriksson med största sannolikhet att finnas med, liksom flera redan etablerade förare i toppen av Elit A. Det är inte utan att man redan nu längtar lite till nästa säsongs bataljer i högsta elitklassen.

Comebackande Mattias Jacobsson tar dubbel i Cupklassen
Bland C-förarna körde Mattias Jacobsson hem både SverigeSerie och SommarSerie. Kim Mastad såg länge ut som den självklara segraren men ett kopplingshaveri i final tävlingen gjorde guldet om inte till sand så till ett silver i SverigeSerien och en snöplig fjärdeplats i SommarSerien. Tvåa i SommarSerien och trea i SverigeSerien blev en annan jättetalang, Gustav Johansson och detta trots att han hakade på serierna först efter sommaruppehållet men har därefter radat upp klassegrar i alla rallyn sedan han klev in. Pär Carlsson tar en lite överraskande tredjeplats i SommarSerien.

Vi har saknat Mattias Jacobsson en tid. Jättetalangen från några år sedan tappade motivation inte minst efter en dråplig olycka i garaget som gav en längre tids påtvingad rallyvila. Han har därefter dykt upp emellanåt på enskilda tävlingar men mer ihållande satsning har uteblivit. Men i våras fick vi se honom på plats igen. Och trots en del motgångar och faktiskt utan att ha vunnit något enskild tävling så lyckas han ändå ta hem segern i både SverigeSerien och SommarSerien. Kim Mastad var under hela försäsongen den man skulle slå för att vinna i VOC Mekonomen Rallys Cupklass då det vankades serietävling. Men, sedan Gustav Johansson gjorde entré så var det istället han som axlade den manteln. Och som Gustav gjort det, här har vi ett av årets andra stora genombrott tillsammans med Isac Nordström. Vad månde bliva av Gustav kommande säsonger?

Victor Hansen stabil segrare bland klassens fantastiska juniorer
Victor Hansen tar hem juniorsegern i både Sverige- och SommarSerien. Faktum är att topp tre är identisk i de båda serierna och snabba Victor Hansen i topp jagad av tvåan Isak Vikman och med Lukas Hägg på tredje plats.
Victor visade klass redan i fjol, och i år har han blommat ut och vi ser stora pokaler i spåkulan gällande unge herr Hansen. Isak Vikman klev på sent i serien men gjorde det med eftertryck. Han kommer att etablera sig och utmana om segern nästa säsong, var så säker. Lukas Hägg har tävlat sparsamt och vi hoppas se mer av honom nästa år. En till som vi hoppas se mer av är Joakim Ellner Landberg. Efter utflykt i annan klass så kom han tillbaka till VOC i finaltävlingen och visade sin stora talang med en seger. Jag har sagt det förr och det tål att upprepas, jag ser verkligen fram emot att se vad dessa killar kan göra kommande år och sänder med dem ett stort grattis och lycka till i framtiden.

Ingvar Nilsson tar hem seniorklassen - igen!
Senior klassas man i VOC Mekonomen Rally som redan från den säsong man att man fyller 50 år. Klassens nestor Ingvar Nilsson gjorde det för ett ansenligt antal år sedan. Han visade att oavbrutet tävlande i klassen sedan den startade för snart 30 år sedan ska bemötas av respekt och vann seniorklassen komfortabelt, vann igen måste tilläggas. Ingvar har hunnit med att samla många pokaler av finaste valör.
Lite i strid med vad tabellen säger så har seniorklassen i år egentligen bara handlat om två namn den här säsongen, segraren Ingvar Nilsson och fjärdeplacerade Anders Hjälmeby. De här båda herrarna har varit tämligen överlägsna oss övriga i klassen. Ändå placerar undertecknad sig på andra plats och Jan Lingheimer på en tredje, men detta alltså mer till följd av ihärdigt tävlande än av att ha kört riktigt fort. Ingvar placerar sig faktiskt också som totalfemma i Elit A, det säger det mesta. Och att Hjälmeby återfinns först på fjärde plats beror helt enkelt på att han gjort få starter, men då han startat har han vunnit. Så alla vi andra medtävlare lyfter på hjälmen för Ingvar och Anders.
Prisbord för 140 000:-, landets största i en enskild klass, fann sina ägare

Något som också blivit tradition är att VOC Mekonomen Rally avslutar säsongen med ståndsmässig middag och festligheter under Ritz imponerande kristallkrona. Vad är en bättre miljö än ett gammalt varmbadhus från 1899, konverterat till hipp, prisbelönt restaurang och nattklubb, när landets största rallyklass ska fira sina segrare och pallplatspristagare i säsongens nationella serier - SverigeSerien och SommarSerien. Festligheter där samtidigt landets största prisbord för en enskild klass ska fördelas.

Stämningen var som vanligt på topp när ett drygt hundratal av klassens deltagare samlades till fest och prisutdelning. Fattas bara annat i en klass där den sociala samvaron är en viktigt ingrediens, en klass där ett stopp ute på en sträcka eller en väntan på prisutdelning varje gång omedelbart förvandlats till ett trevligt gruppmöte med skratt och bus. VOC helt enkelt. En gammal fin tradition. Unik i sitt slag.

Årets prisbord värt hela 140 000 kronor, det i särklass mesta i en enskild klass, skulle fördelas.

Stort, stor tack till alla klassens arrangörer och sponsorer som gör det möjligt för oss att år efter år ha ett stort och värdefullt prisbord. Det finns andra cuper som har ännu större värde på prisbordet, men då fördelas detta i flera olika klasser. Så som prisbord i en enskild klass så är vårt bord det klart största, det är vi väldigt stolta över. Stolta men inte nöjda, så vi jobbar enträget på att göra prisbordet ÄNNU större kommande säsonger.

Rättvis fördelning.
Vi är också stolta över vår modell att fördela prisbordet. Hos oss har man en garanterad högvinst om man vunnit sin klass, man har också chans på den mest värdefulla varupriset om man placerat sig på pallplats. I nästa steg så har alla som placerat sig topp tio i sin serie lika stor chans till priserna. På så sätt belönas ett ivrigt tävlande nästan lika högt som framskjutna placeringar. Så ska det vara i en bredd- och instegsklass som vår.

Tråkigt för några att de inte kom på festen.
En annan regel vi liksom flera andra cuper har sedan många, många år tillbaka gällande den lottade delen av prisbordet är att man måste vara på plats för att ta emot sitt pris, annars lottas det om och priset går vidare till någon annan. Till exempel smärtar det förstås lite att se två olika juniorer dragna som vinnare till satsen med fyra Speedline Corse fälgar, ett värde på 7 500:- inklusive frakt … men ingen av dem var där för att ta emot dem. Det kanske manar till viss eftertanke till nästa år för många? Eller i alla fall borde mana till eftertanke! Glädjande dock att ”storpriset” den kompletta bågen också den gick till en Junior, Isak Vikman. Han har dessutom har ett påbörjat 940 bygge så bågen kunde inte hamna mer rätt. Och som om Fru Fortuna kände på sig nybygget så gick turgubben Isak också och vann ett par nya klassade framfjädrar till sin kommande 940 VOC. Grattis till dig och till alla andra vinnare.

Isak Nordström Motorsport blev Årets Team
Det är inte bara serievinnare som ska prisas på Ritz. Årets Team ska också ha sin rättmätiga del av fokuset.

I år var det inget snack om vem som skulle ha den fina utmärkelsen ”Carleric Johansson Award som Årets Team”. Både klassansvarig och Carleric som självklart fortsatt följer klassen om än numera oftast på lite avstånd var helt överens om att i år måste vinnande team blir Team Isak Nordström. Ett team drivet av pappa Tomas och som så komplett möter upp bakom unge Isac i hans fantastiska utveckling måste bara premieras. Alltid ordning och reda. Alltid snyggt och prydligt. Inte minst bevisade sig teamet när man byggde ny bil inför finalen efter debacle i en tävling utanför serien. Världsklass!

Allt ljus också på CoDrivern.
Jag kan inte stänga det här stycket utan att också sätta största Super Troupern också på David Arhusiander. Jag vill mena att rutinerade och superduktiga David är det perfekta valet som CoDriver i det här teamet på dess väg till stjärnorna.

Och en offentlig ursäkt!
Samtidigt måste jag passa på att återupprepa den ursäkt till alla CoDrivers som jag redan publicerat i klassens gästbok. I normala fall så försöker jag lyfta er alla i samband med säsongens prisceremoni. Ingen vet bättre än jag hur otroligt viktig CoDrivern är för den samlande prestationen. Men med de problem som det innebar för oss till följd av upptäckta felaktigheter på etterkontrollen samtidigt som vi ska räkna alla tabeller klara gjorde att vi helt enkel inte hann göra klart den förberedda CoDriver listan. Alla i klassen vet att jag är extremt dålig på att komma ihåg namn, lider närmast av namnafasi. Jag kan de flesta av er, men inte alla, och inte i stressig miljö på scenen. Och med risk för att göra fel och bli otroligt pinsam så var jag tvungen att ta det jobbiga beslutet att bara lyfta förarnamn. Stor offentlig ursäkt till alla er CoDrivers, men i den situation som uppstod räckte tiden helt enkelt inte till.

Strömkarlsrallyt i Trollhättan Årets Arrangör
En stolt tradition är också att Årets Arrangör ska utses framröstad av förarna själva på plats i Örebro.
I år var det tajt med flera nominerade och omröstning som var tvungen göras i många steg. Jag tar det som en inteckning på att 2017 var en säsong med massor av fina och välarrangerade rallyn i klassens nationella serier. Så i någon måtto vill jag ge den här utmärkelsen till alla årets arrangörer gemensamt.

Men till slut rådde ändå god enighet om vinnaren.
Strömkarlsrallyt i Trollhättan tog hem priset. De gjorde ComeBack i serierna i år efter ett långt uppehåll. Ett tajt rally på otroliga vägar, toppat med en fantastisk serviceplats på NEVS (gamla SAAB) i Trollhättan var värt priset. Stor eloge till Danne Rhodin och teamet i Trollhättan som tog hem detta pris i grym konkurrens. I skrivande stund pågår slutförhandlingar för nästa år där förhoppningen är att Trollhättan ska ingå både i SverigeSerie och SommarSerie även 2018, håll alla tummar för att detta går i lås.

Med detta stänger vi ytterligare en fantastisk säsong i VOC Mekonomen Rally och inte minst i klassens nationella serier, förmodligen de tuffaste serier man kan köra i svenskt rally. När detta skrivs är det allra mesta klart för 2018 och serietävlingarna kommer med något enstaka frågetecken att presenteras inom kort. En snabb blick på dessa gör helt klart att 2018, klassens trettionde (30!) aktivitetsår inte blir det minsta sämre än det tjugonionde har varit.

Den 13 januari kör vi igång både SverigeSerie och VinterSerien med traditionsenlig säsongsöppning, dubbeltävling i nytt dagtävling-/kvällstävlingsformat i Sveriges ”rallymecka” Torsby. Sedan styr vi kosan norrut till klassansvarigs hemmaklubb Vännäs MK där vi tävlar tillsammans med SM för första gången på många år i tävling som jag vågar utlova blir något utöver det vanliga. På vägen ”hem” därifrån kör vi söndagstävling, final i årets VinterSerie, i Stugun.

Tack för en otrolig säsong och Väl Mött när 2018-års säsong tar fart.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-11-15 16:51






Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing. Shakedown ännu inte helt avslutad inför Croatia Rally, snabbast med tre åk, även om flertalet i Rally1 klassen fick sina tredje rundor strukna då de stoppades.

Rallypensionären Sebastien Ogier slog till med snabbaste tid i sitt andra åk, 0,7 sekunder bakom Elfyn Evans. Thierry Neuville går in m...

Publicerad: 2024-04-17 21:54


Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
© emotorsport.se Till sommaren får ni se Patrik Hallberg i en R5 igen, denna gången blir det under SM-Veckan i Västerås där han fått chansen att köra Christer Hedlunds VW Polo GTI R5.

- Detta ska bli riktigt skoj! Jag har längtat sedan vi gick i mål på Gotland att få chansen igen och är otroligt tacksam för möj...

Publicerad: 2024-04-17 21:42


Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.
© Hyundai Motorsport.Lagom till frukost, klockan 9:00 startar sändningen från shakedown inför Croatia Rally i vår WebTV & Video avdelning. Det är sträckan Okic på 3,65km som körs, första bil ut är Thierry Neuville med start klockan 9:01.

Första vändan går i VM tabellens ordning, sedan är det fritt att köra och för Ra...

Publicerad: 2024-04-17 20:16


Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
© emotorsport.seRallyintresset håller sig på en bra nivå, om vi tittar framåt ses 160-talet ekipage anmälda för Vilda Ryd Racet där då Bilsport Rally Cup går ihop med Historiska RM serien och Klassiska / Historiska Rally Cuperna i slutet va månaden.

Den första maj körs traditionsenligt Lill Jumbo hos Falköpings ...

Publicerad: 2024-04-17 20:15


Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
© Toyota Gazoo Racing.Torsdag förmiddag innebär shakedown inför Croatia Rally, årets fjärde WRC deltävling. 3,65km långa Okic körs med start klockan 9:01 där VM ledande Thierry Neuville går först, Elfyn Evans och Adrien Fourmaux följer.

Efter Rally1 klassen följer WRC2 ekipagen, totalt tre vändor på sträckan ska göras...

Publicerad: 2024-04-17 20:11


Anmälningslista, Solberg & Andersson är Svenskarna bland 69 ekipage till Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Lagom till starten i Croatia Rally så släpps anmälningslistan för kommande WRC deltävling. Rally de Portugal körs 9-12:e maj med 22 sträckor på närmare 34 mil och 69 anmälda ekipage.

Både Rovanperä och Ogier.
Toyota Gazoo Racing kommer med fyra bilar, för fabriksteamet Elfyn Evans, Kalle ...

Publicerad: 2024-04-17 19:58


Helin redo för Rally Yding i ny Opel Corsa, siktar på guld i Danska Mästerskapet.
© Stefan Helin.Danska Mästerskapet inleder i helgen med Rally Yding där Horsens Automobil & Motor Klub arrangerar, åtta mil special på asfalt väntar för 40-talet bilar.
Två sträckor dubbelt innan två nya sträckor under eftermiddagen går dubbelt, service mellan varven. Start vid lunchtid och målgång vid 18-tiden f...

Publicerad: 2024-04-16 22:12


Tre Svenska ekipage under stor tjeckisk rallyhelg i Klatovy.
© emotorsport.se14,5 mil special på tjeckisk asfalt väntar i helgens Historic Vltava Rallye i Klatovy, deltävling två i FIA European Historic Rally Championship.

Tre sträckor dubbelt på fredagen kväll med 62km special, avslut på lördagen med tre sträckor dubbelt och 82km innan man vid 16-tiden rullar över målgån...

Publicerad: 2024-04-16 20:42


Vimmerby MS redo för två dagars rally, Svenska Sprintserien inleder i helgen.
© emotorsport.seTill helgen startar Svenska Sprintcupen säsongen i Vimmerby med två dagar och deltävlingar på Vimmerby MS motorsports arena Gnagaredalen. Nu närmar det sig med stormsteg och förberedelserna är i slutskedet.
- Vi ska ha en jobbarkväll idag där vi ska putsa till det sista så alla tävlande, publik ...

Publicerad: 2024-04-16 20:38


Minikongen på klassiska kurviga, backiga och utmanande grusvägar.
Lördagen den 15 juni är det dags för fjärde deltävlingen i SSRC. Kristianstads MK bjuder in till Minikongen som kommer att arrangeras i närheten av Osby.
Från tävlingsledningen hälsar man:
Minikongen består av två sträckor varav en ss går två gånger. Typiska Kongenvägar med kurviga, backiga o...

Publicerad: 2024-04-16 20:30


Tidigare nyheter:
Minikongen på klassiska kurviga, backiga och utmanande grusvägar.
Irland ställer in sina WRC ansökningar för 2025.
Inför Croatia Rally med 20 sträckor, 28 mil, 68 startande.
Totalseger för Kristensson i Simrishamnsmixen, jobbar för SM start i Nyköping.
Mille Johansson kämpade sig till pallplats i EM-premiären i Ungern.
Fullmatad TV tablå för helgens WRC Croatia Rally.
Hawkeswood i Toyota GR Yaris vann Rally of Otago - Meeke i Escort MK2 sjua totalt.
Pryce snabbast genom Brittiska rallymästerskapets Severn Valley Stages.
Tempestini vinner Rally Hungary, Mille Junior EM trea och Carlberg bröt.
Dansk totalseger i Bilmånsson Rallysprint.
Sex raka sträcksegrar för Andervang i Roland-Rallye Nordhausen.
BilMånsson Rallysprint och Rally Hungary, följ söndagens rallyn.
Mikko i Toyota toppar Rally Hungary, Carlberg tvåa i Junior EM debuten.
Aprilsprinten inledde Eskilstuna Sprintcup.
Kristensson körde hem Simrishamnsmixen.
RS åkarna i söder inleder med BilMånsson Rallysprint.
Följ lördagens rally, bl.a. Aprilsprint, Simrishamnsmix och EM i Ungern.
Cais snabbast på ss1 i Rally Hungary, Carlberg delad J-EM trea.
Calle sjua, Mille elva på shakedown i Junior ERC.
Skoda dominerade kvalet i Rally Hungary, sjukdom stoppade Östberg och Barth.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Croatia Rally 18-21/04


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.