SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Pablo Villaroel.
© Pablo Villaroel.
Mikael Ericsson välkomnar Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad Umeå.
Mikael Ericsson välkomnar rally-VM till Umeå.
PRESSRELEASE

Han vann två VM-rallyn 1989 och och tillbringade tio år i världseliten. Nu välkomnar Mikael Ericsson Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad, Umeå.
Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi drömma om att jag skulle få uppleva det här i min hemstad och dessutom få dela glädjen med alla Umeåbor, säger han.

Mikael Ericsson har fakta och beprövad erfarenhet bakom sitt påstående och behöver inte ifrågasättas vidare. Under tio år körde han professionellt med sammanlagt 40 VM-deltävlingar runt om i hela världen. Han rattade till sig sju pallplatser på dessa tävlingar och är i statistiken på topp-fem-listan över Sveriges bästa rallyförare genom tiderna.
Totalt vann han 78 delsträckor i VM-sammanhang där endast svenska rally-ikonerna Stig Blomqvist, Björn Waldegård och Kenneth Eriksson är före honom.
Han får fundera länge när han ombeds beskriva betydelsen av att rally-VM ska köras i Umeå med omnejd.
Ja, du...egentligen finns det inga alternativ till att inte gå och titta på rallyt. Det kommer bli spektakulärt och actionfyllt. Det liknar nog ingenting annat många har varit med om tidigare som sportevent, berättar Ericsson.

Hjälpte till och fick Rally Sweden till Umeå.
Med sin erfarenhet har han tillsammans med bland annat Vännäs MK:s Roland "Micro" Åström och Johnny Olofsson varit delaktig i Rally Swedens placering i Umeå.
Jag har plockat fram förslag och idéer på sträckor i våra trakter och varit med och träffat politikerna. Umeå har ju tidigare genomfört SM-rallyt, men det här blir något helt annorlunda. Det blir ett par dimensioner till i arrangemanget. Jag är extra glad att det inte behövdes särskilt mycket övertalningsförmåga för att övertyga Umeås politiker.

Mikael Ericsson har verkat i en spännande värld, långt ifrån vad de flesta fått uppleva. Född och uppvuxen på stadsdelen Grubbe i Umeå lämnade han en gång i tiden björkarnas stad för att den stora vida rallyvärlden. Under tio års tid levde han ett drömliv i VM-cirkusen som heltidsanställd fabriksförare, men det krävdes också mycket jobb för att hålla sig kvar i världseliten som professionell rallyförare.
Blickar jag tillbaka så krävdes det en enorm energi bara att komma till start i en enda VM-deltävling. Jag hade lägenhet i Kensington i London för att spara 20 resdagar per år. Jag hade uppemot 280 resdagar per år. På den tiden var det lite annorlunda. Då testade man bilarna tre veckor i rad inför tävlingarna och bodde ofta på landsbygden för att vara i närheten av teststräckorna.

Vann två VM-rallyn 1989.
Höjdpunkten i karriären kom samma år som Berlinmuren revs och Globen byggdes, 1989. Under loppet av några varma augusti-veckor körde Mikael Ericsson hem såväl VM-rallyt i Argentina som klassiska Jyväskylä-rallyt.
Det betydde ju massor för självkänslan där och då. Jag är dessutom extra stolt att jag vann de här tävlingarna med två olika team och med två olika bilmärken, berättar han och tillägger:
Jyväskylä är den VM-deltävling som alla vill vinna. Det är den mest krävande och utslagsgivande. Det är inte något jag säger för att jag har vunnit, i princip alla förare säger samma sak. Före mig hade bara en svensk vunnit, Stig Blomqvist 1971.

Tuff start på proffskarriären.
Backar vi bakåt drygt tre år i tiden, till våren 1986, startade proffskarriären för Mikael Ericsson. Men det som borde och skulle ha blivit hans livs lyckligaste ögonblick i rallysammanhang blev istället en berg- och dalbana rent känslomässigt.
Hans finske vän och tävlingskonkurrent sedan junioråren Henri Toivonen körde ner i en ravin i Corsica-rallyt och avled till följd av kraschen.
Jag hann knappt sörja och mådde så dåligt att jag bara ville spy och bara några minuter efter att jag nåtts av dödsbeskedet ringde fabrikschefen Cesare Fiore och erbjud mig en förarplats i Lancia-teamet. Det var mycket att hantera.

Mikael Ericssons karriär har både kostat och betalat av sig beroende på hur man väljer att sammanfatta det. Det fanns ljusa, men även mörka stunder.
Alla timmar i förarstolen tvingade honom att steloperera ryggen.
Hierarkin i rallyvärlden var också stenhård.
Fabriksteamen och bilmärkena som står bakom rallysatsningarna pumpar in extrema pengar. Redan på min tid i mitten på 80-talet hade vi Lancia-stallet en omsättning på runt en halv miljard och runt 500 personer i teamet. Det handlade bara om att vinna, ingenting annat. Kom jag tvåa pratade inte fabrikschefen med mig, det vara bara att acceptera. Konkurrensen var mördande, säger Ericsson som lyckades navigera och trots allt klamra sig fast som fabriksförare under tio år.

Får fortfarande idolpost från rallyfans.
I rallyvärlden är han inte bortglömd. Då och då får han fortfarande hämta in idolpost från brevlådan hemma i villan på Ön, beläget mitt i Umeälven, från fans över hela världen som vill ha idolkort signerade.
Kärleken till rallysporten är bestående och kommer att vara livslång för honom. Sedan han la rallyhjälmen på hyllan har han hjälpt Rally Sweden varje år och bland annat varit chaufför åt Michèle Mouton, världens mest framgångsrika kvinnliga rallyförare och numera VM-chef på FIA (Internationella bilsportförbundet).
Det kommer jag göra även här i Umeå och jag kommer njuta av varje ögonblick. Det gjorde jag inte alltid under karriären. Att få vara med om ett VM-rally här i Umeå, ja, det är nästan som en saga.


» Pressrelease från Svenska Rallyt AB.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2022-02-16 18:23






Följ fredagens sex sträckor i Safari Rally Kenya.
© Skoda Motorsport.Safari Rally Kenya rullar igång på allvar, 19km långa Loldia inleder rallyt efter torsdagens korta publiksträcka. Lite kortare Geothermal på 13km tar vid innan den 31,5km Kedong avslutar första loopen.

Tillbaka för en välbehövlig service på 40 minuter innan ekipagen rullar ut på en andra vända öv...

Publicerad: 2024-03-28 18:41


Två Svenska klassvinnare i Yokohama Mästerskapet Öst.
© emotorsport.seTätt värre i absoluta toppen av Yokohama Mästerskapets, Öst´s första deltävling i Danmark, en sträcka på asfalt och betong gick två gånger i varje riktning. 27:44,5 minuter krävdes för att ta tävlingen till mål för snabbaste bil, det Anders Lysen i en klart vässad Suzuki Swift R+ EVO. Närmast bakom,...

Publicerad: 2024-03-28 18:31


Neuville före Tänak - Andersson före Solberg i WRC2 i Safari Rally Kenya.
© Hyundai Motorsport.Dubbelt Hyundai i toppen av Safari Rally Kenya efter första sträckan, 4,8km Super Special Kasarani. Snabbast genom sträckan Thierry Neuville med 0,1 sekund till Ott Tänak. In som trea Kalle Rovanperä med 0,7 sekund framåt, samtidigt Takamoto Katsuta jagandes tiondelen bakom.

Esapekka Lappi, Elfyn...

Publicerad: 2024-03-28 14:33


Information om Rally Anderslöv, stort intresse för gruspremiären.
© emotorsport.seIntresset för Rally Anderslöv har i år varit mycket stor, men tyvärr kan inte Trelleborgs MK hantera mer än cirka 120 startande i årets upplaga av Rally Anderslöv.

Efter att anmälan stängs 26/3 klockan 18.00 beslöt tävlingsledningen att Klass 1 A – B förare i Grupp E kommer inte att få starta i R...

Publicerad: 2024-03-28 05:31


McRae teamkamrat med Östberg i ERC serien 2024.
© emotorsport.seAlister McRaes son Max McRae inledde rallytävlandet på allvar förra året, satsade då på Junior EM serien där han körde fort men hade både tekniska problem och egna misstag som stoppade honom från framskjutna placeringar. I Lettlandslutade han t.ex. femma i klassen, en minuts prickar för felaktig ink...

Publicerad: 2024-03-28 05:17


Uppladdning inför långfredagens Konst & Rally i Örebro.
© Nils-Brage Pettersson.Förberedelserna i Örebro pågår för fullt inför påskhelgen, där är det dags för påskutställning med både rallybilar och konst hos Karin och Nils-Brage Pettersson.
Vi får se hur vädret kommer att bli, men jag är härdad. På ”Konst & Rally” vare sig det är under konstrundan Ljusstråk i Bergslagen, elle...

Publicerad: 2024-03-27 22:05


SS1 i Safari Rally idag på förmiddagen.
© Oliver Solberg Rally.Efter onsdagens shakedown väntar en lugn rallystart i Safari Rally Kenya, klockan 10:26 Svensk tid körs den 4,84km långa Super Special Kasarani som inleder rallyt.

En mjukstart mot vad som väntar i helgen med 36 mil på riktigt besvärliga vägar, vi kan dock väntas se sträckor som stryks, både unde...

Publicerad: 2024-03-27 21:54


Gallring till Rally Anderslöv, en klass har plockats bort.
© emotorsport.seDet slutade på 140 ekipage till Rally Anderslöv, anmälan stängde under tisdagens kväll till Bilsport Rally Cups premiär 2024.

Redan tidigare stod det klart att en eventuell gallring skulle ske genom att en eller två klasser, beroende på storlek skulle helt lyftas bort från tävlingen, d.v.s. en el...

Publicerad: 2024-03-27 21:27


M-Sport satsar på ERC - full säsong med Jon Armstrong.
© emotorsport.se Irländaren Jon Armstrong är hårt knuten mot M-Sport genom karriären, nu tas nästa steg när de tillsammans gör en satsning på FIA ERC, EM serien.

Jon och M-Sport gör en gemensam satsning på en full EM säsong 2024, det innebär att de båda parterna i juni kommer till Sverige för Bauhaus Royal Rally...

Publicerad: 2024-03-27 14:04


Östberg och Barth i full ERC satsning med Citroen C3 Rally2.
© emotorsport.seIgår presenterade Hayden Paddon att han ska försvara sitt EM guld från 2023, idag presenterar Mads Östberg att han ihop med Patrik Barth gör en ny satsning och blir en stor konkurrent mot Hayden.

Det Norsk/Svenska ekipaget kommer köra full säsong med Citroen C3 Rally2 ihop med Tagai Racing Techno...

Publicerad: 2024-03-26 20:01


Tidigare nyheter:
Östberg och Barth i full ERC satsning med Citroen C3 Rally2.
Rovanperä och Neuville delade tid på shakedown, dubbelt Svenskt i WRC2 toppen.
Svenskt till tjeckiska Historic Vltava Rallye i april.
Torsdagsrally i Danmark - flera Svenska ekipage med och krigar.
WebTV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya, start 8:00.
Imorgon klockan 8:00, TV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya.
Andervang och Felke om helgens seger i Tyskland.
Paddon ska försvara EM guldet, återvänder till Sverige.
Dags för Safarirallyt, se Shakedown, Startfält, Tidsplan, TV-tider m.m.
Högt tryck på Rally Anderslöv, så går en eventuell gallring till.
Startlistan för WRC Croatia Rally, 68 tävlande - Andersson ende Svensk.
Sex WRC arrangörer klara för 2025, 15 länder jagar de 7-8 sista platserna.
Rally-TV i påsk, så sänds WRC Safari Rally Kenya.
Hansen klasstvåa i Holländska Zuiderzee Rally.
Storseger för Andervang i Tyska ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg.
Ingram vann brittiska rallypremiären.
Frank Tore Larsen söker revansch i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Oliver Solberg vill nå toppen, jagar poäng i veckans Safari Rally Kenya.
Rally SM i Tierp, Rally Uppland bjuder in Appendix K.
Fagersta MK laddar för Nattkröken - Historiska, DM och 7-klubbars, 5,5 mil fantastiska rallyvägar väntar.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Safari Rally Kenya 27-31/03


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.