MaxSport   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Cornell Hache.
© Cornell Hache.
Seger totalt för Stig och Lars trots 30 sekunders straff,

© Cornell Hache.
© Cornell Hache.
Full fart på de tyska grusvägarna under lördagen.

© Cornell Hache.
© Cornell Hache.
Högt tempo på det Svenska ekipaget dagen igenom.

© Cornell Hache.
© Cornell Hache.
Mörkerkörning innan rallyt tog målgång.
Andervang och Andersson om vägen till segern i Rallye Lutherstadt Wittenberg.
PRESSRELEASE

Vi började resan ner redan på onsdag för att ta morgonfärjan 07:30 till Rostock. Väl där återstod 30 mil till Lutherstadt Wittenberg på Autobahn där första deltävlingen i tyska gruscupen Schotter Cup 2023 skulle köras.

Hela fredagen spenderades med att förbereda för och genomföra anmälan och besiktning. Det är mer dokument och procedurer än hemma i Sverige. Då är det bra att ha god hjälp av Stigs personliga kontakt Kerstin Munkwitz.

På lördag morgon blev det tidig uppstigning klockan 05:30. Efter en snabb frukost bar det iväg till kärrparkeringen för att lasta in alla hjul, domkraft och verktyg släpet. Vi skulle nämligen reka i servicebilen. Inte optimalt men vad ska man göra när det inte går att få tag på hyrbil på orten.

Road Book fick vi ut först på lördag morgon och på tyskt manér var det 07:00 för oss.
Tyvärr regnade det på morgonen så det blev halt. Som lök på laxen tillåts tyskarna att reka I rallybilarna med rallydäck. Så sträcka 1/4 var sönderkörd redan innan start. Långt ifrån bra när man startar sist.

Tre sträckor skulle köras två gånger inom en radie av 20km med endast däckbyte, montering av extraljus, tankning och regroup emellan. Ett kompakt schema på pappret men transporttiderna var generösa.

WP1 Braunsdorf - Appolensdorf 1.
Sträckans karaktär är omväxlande snabb till knixig med flera vägbyten och väldigt ojämn med djupa hjulspår. Hög punkteringsrisk som vi lyckades undvika. Lyckligtvis hade det slutat regna.
I starten behöver man aktivera Stage Mode i 2 sekunder på Škoda Fabia Rally2 Evo.
Lars var van från första generationen Fabia R5 att den aktiveras med ett snabbt tryck så starten blev inte optimal. Iväg kom vi på rätt sekund och med en irriterad Stig for vi iväg som ett skållat troll.
På ett väldigt halt parti där vi haft kris på reken åkte vi rakt fram och fick motorstopp. Vi tappade 17 sekunder där. Resten av sträckan gick bra och till vår förvåning var vi tvåa med 1.9 sekunder upp till Petri Reinikainen/Timo Hallia i en Evo9 med flera års erfarenhet av denna tävling.

WP2 Mochau Berkau 1.
Det här är vår favoritsträcka i tävlingen. Den har flera karaktärer. Från smal snabb skogsväg till bred asfaltsväg med chikan till snabb rakt vinkel rakt vinkel mellan vindkraftverk. Just nämnda chikan skulle komma att bli ett hett samtalsämne.
Vi fick till ett bra och högt tempo från start. Stig är duktigt och noggrann i sättningen av noterna, vilket gör skillnad i resultatet.
Nu till "Gestapo-chikanen" som skulle bestå av 3 plastbarriärer. Den var placerad 100m efter ett krön inför en skarpare kurva.
När vi bromsar efter krönet upptäcker vi att den är helt bortkörd och det ligger skräp över hela vägbanan. En bil före missade att notera chikanen på reken och körde i full fart igenom barriärerna.
Vi passerade genom den i reducerad fart och drog på efter den.
På sträckan var vi 19,2 sekunder före hemmaåkarna Patrik Pusch/Fabian Hoese i en Citroën DS3 R5.
Vid regroup fick vi reda på att vi fått 30 sekunders straff. Tydligen ska man enligt tyska regler reducera farten och köra som om det är en chikan när den är bortkörd.

WP3 Rundkurz Zörnigall 1.
Som namnet skvallrar om är det en varvloppssträcka. Det är blandat grus och asfalt och precis som vissa liknande asfaltsträckor startar man i ett hörn, kör några varv och kör ut i ett annat hörn mot mål. Just på den här skulle två varv avverkas innan avvikningen mot mål.
Allt funkar bra och vi inkasserar dagens andra sträckvinst, 6.5 sekunder till Raphael Ramonat/Karina Derda i en Fiesta R5.

WP4 Braunsdorf - Appolensdorf 2.
Andra gången vi körde sträckan var underlaget torrare men hoppigt och slagigt.
Det hade börjat skymma så under sträckan fick vi tända extraljusen.
Den här gången gick det bra genom den tidigare hala svängen.
Återigen sträckseger. Nu med 9.3 sekunder till Reinikainen/Hallia.

WP5 Mochau Berkau 2.
Återigen vår favoritsträcka fast nu i fullt mörker. Vi båda tycker om att åka i mörker så vi hade ett grymt tempo men ändå med säkerhetsmarginal.
Den här gången var det nästan copy paste på andra sträckan med 19.0 sekunder till Pusch/Hoese.

WP6 Rundkurz Zörnigall 2.
Andra gången på varvloppssträckan i mörker. Nu var det rejält uppkört på gruset och halt på asfalten med allt utdraget grus.
Feststämningen i publiken verkade vara på topp för det sköts med raketer när vi kom.
Allt funkade perfekt och vi tog femte raka sträcksegern med 5.7 sekunder. Även den här gången Ramonat/Derda på andra plats.

I slutmål får vi reda på att 30 sekunders straffet består, men vi har trots det tagit totalsegern med 52.2 sekunder till Reinikainen/Hallia.
Tydligen har Stig gamla fans från 80-talet för de kom fram och bad om autografer. Både vid start/mål och inför sträckor. Bland annat en tjej som hade omkring 200 foton som hon ville få signerade.

Vi riktar ett stort tack till Kerstin Munkwitz för all hjälp, Cornell Hache för fotona och till Janne Svensson för servicen, avslutar Stig och Lars.


» Pressrelease från Lars Andersson.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-03-06 17:19






Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Fiesta Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Fiesta Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Fiesta Rally1 utan hybrid för att se och lära och a...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde säsongen med dubbla tävlingar hos Vimmerby MS, träningsåk följt av två åk på tid gäller i serien. Ett 90-tal åkare gjorde upp under lördagen. I serien körs både rally och rallycross bilar, helgens tävling innebar start på klubben folkracebana innan man tog tunneln ut och...

Publicerad: 2024-04-21 19:05


Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
© emotorsport.seSkänningeknixen med tre omgångar på varvlopp, knappt fyra minuters körtid per åk för de snabbaste i rallyt. Just snabbast var Tobias Pettersson och Åke Kjellgren i Mitsubishi Lancer EVO6 som tog hem totalsegern 15,2 sekunder före Heidi Ryrlén som B-förare i Trimmat 2wd. För 4wd klassen var det Mikae...

Publicerad: 2024-04-21 17:35


Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing tog många poäng under söndagen när Croatia Rally avslutades, dagens andra sträcka blev den som kastade om resultaten. Sebastien Ogier gick från sin tredjeplats till ledning, samtidigt föll ledaren Thierry Neuville till tredjeplatsen sedan han sladdat av vägen. Elfyn Evans behöll ...

Publicerad: 2024-04-21 16:33


Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
© Hässleholms MK.Nytt för i år är att man vänder på körriktningen samt att vi kör tre varv/sträcka. Det gör att tävlingen är 7,5km längre än i fjol.

Skall fjolårssegraren, Stig Andervang ta hem det i år också, eller kommer hemmafavoriten Rolf Grybb att segra?

Skall Joakim Kristiansson ta sin andra asfaltseger...

Publicerad: 2024-04-21 07:53


Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
© Helin Motorsport.Resultaten för Danska Yding Rally som avgjordes under lördagen drog ut på tiden, strul med tidtagning och protester skapade oreda långt in på lördagens kväll.

Svenskt till start genom Lucas Helin och Mikael Kjellgren i Opel Corsa OPC, en bil man under vintern hämtade i Danmark. Bilen ersatte den ...

Publicerad: 2024-04-21 07:49


Tidigare nyheter:
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.
Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
Anmälningslista, Solberg & Andersson är Svenskarna bland 69 ekipage till Rally de Portugal.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.