____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Segern i Vosges var enormt skön förklarar Svensken inför andra halvlek där fler pokaler med nummer 1 jagas..

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Calle och Torbjörn i eldrivna Opel Crosa-e - tvåa i mästerskapet efter första halvlek, bara fåtal poäng bakom ledaren inför hösten - närmast tävling i ADAC Rally Saarland Pfalz.

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Fler sådana här pokaler jagar Svenskarna, något som skulle föra dem mot den efterlängtade titeln i det eldrivna mästerskapet som drivs av Opel Motorsport.
Carlberg summerar första halvan av säsongen i ADAC Opel Electric Rally Cup.
PRESSRELEASE

23-årige Calle Carlberg har under 2023 fortsatt sin jakt på att vinna världens första eldrivna rallycup i ADAC Opel Electric Rally Cup Powered By GSE. Efter fyra deltävlingar och halva säsongen körd ligger svenska teamet nu på en andraplats bara fem poäng bakom Tyske Max Reiter.

"Vi är i betydligt bättre slagläge i år jämfört med förra året. Då låg vi långt ner i fältet efter att ha brutit en tävling med växellådsproblem i Holland. Att vi lyckats ta oss i mål alla tävlingar på bra placeringar i år delat med att alltid vara snabba på powerstage har gett att vi nu kan se fram emot en spännande höst."

Tuff säsongsstart, men sedan kom seger.
Carlberg började säsongen på sämsta tänkbara sätt med en punktering i Tyska ADAC Rally Sulingen redan på första sträckan. Där lyckades man sedan köra sig upp till en tredjeplats med fulla powerstagepoäng. Man fortsatte sedan säsongen i Schweiziska Rallye Du Chablais. En försiktig start såg teamet behöva jaga ikapp under lördagen. Man lyckades ta sig upp till en förstaplats, men efter strul med tidtagning och resultat blev man nedpetade till en andraplats. Full av revansch begav man sig mot Frankrike och Rally Vosges Grand Est. Med fullt tempo redan från start lyckades man även här ta fulla powerstage poäng och dessutom plocka sin första seger i cupen.

"Segern i Vosges var enormt skön. Vi har varit så nära så många gånger. Alltid har något strulat och vi fått ge oss, men inte denna gången! Känslan bara stämde här. Full push från start och bortsett från en liten miss på service med en trasig bärarm gick tävlingen perfekt. Vi vann alla sträckor utom tre och kunde tillslut gå i mål 25 sekunder före någon annan."

Tuff helg i Österrike.
Efter succén i Frankrike åkte man till bergen i Österrike för Rally Weiz. Detta skulle visa sig bli en mycket tuff tävling. Redan på shakedown öste regnet ner och efter ett riktigt "moment" tappade Carlberg allt självförtroende. Detta speglade sig sedan under tävlingen då Carlberg inte riktigt fick upp farten i de tuffa bergsvägarna som ofta skiftade underlag.

"Jättetufft. Från jättebra asfalt till ishal annan typ av asfalt. Många gånger såg man heller inte skillnaden i vägen och fick gissa sig fram. Vi hittade inte alls känslan under helgen och fick se oss besegrade med 9 sekunder av Max. Han körde riktigt bra och vi tappade egentligen all tid på endast en sträcka. Rally är så extremt svårt i sådana här förhållanden. Det är enkelt att kanske tro att det bara är att glömma och pusha på, men när man har budget att tänka på, säsongen och framtida karriären står på spel samt självförtroendet inte finns där är det väldigt svårt att släppa på sina gränser."

Snabbare än förra året.
Något positivt man tar med sig från Österrike är att man i snitt åkte 0,7 sekunder per kilometer snabbare 2023 än 2022 då många av sträckorna var identiska.

Man hade också slutat på en 12:e plats totalt på powerstage med sin 130 hästars 1700kg tunga Opel. Det visar på vilken fart som finns i toppen av cupen menar Carlberg.

"Det går fort. Riktigt fort. Fegar du i en kurva så är du inte snabbast, så enkelt är det. Väldigt roligt att se att farten hela tiden ökar. Är ju egentligen därför vi är här. Att dessutom kunna vara 12:a totalt bland alla fyrhjulsdrivna bilar på "Koglhofl" är ganska sjukt. Vi hade ett parti som gick uppför i drygt 2km där vi måste tappat 10-20 sekunder mot de andra motorstarkare bilarna. Därför är det ännu galnare. Tar man bort denna tiden åker vi nästan jämt med många R5 bilar."

Vad kan man förbättra under året för att se till att vinna cupen?
"Vi måste bli mer jämna. Jag vet ju att farten finns där, men det ska ibland ta tid att hitta den. Jag är ju fortfarande inte helt bekväm på asfalt utan chockas hela tiden över hur fort man kan åka. Kan jag bara hålla det tempo vi har från start så ska det nog gå."

Vad tar man med sig från början av säsongen som varit positivt?
"Vi är ju snabba. Alltså när allt stämmer åker vi riktigt fort och troligtvis snabbare än de andra. Det gäller bara att alltid hålla den farten. Vi har ju också visat i år att vi är snabba på powerstage vilket har gett viktiga poäng. Tre förstaplaceringar och en andraplats har gett 19 extrapoäng i cupen hittills. Dessutom åker vi med marginal. Vi har inte råd att åka av och då måste vi helt enkelt göra såhär. Det känns också ganska bra att veta att vi är snabba utan att behöva riskera. Egentligen är det rätt sjukt när man tänker på det så har jag inte varit av vägen sedan sommaren 2019."

Näst på tur är ADAC Rally Saarland Pfalz i Tyskland om tre veckor. Detta är Reiters hemmatävling och blir tufft för team Carlberg.


» Pressrelease från Calle Carlberg.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-07-24 12:36:40






Från SM-guld till Kroatiska Rally Show Santa Domenica.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica från Kroatiska Savrscak - en sprinttävling med stor prestige i att vinna. Lördag förmiddag körs shakedown och på kvällen inleds rallyt med Savrscak by Night på 3,8km som går dubbelt.
Söndagen med sträckan Savrscak Arena på 10,97km som går tre gånger, sist...

Publicerad: 2025-11-18 05:55:06


Så körs veckans Roger Albert Clark Rally - 5 dagar, 50 mil, 35 sträckor - sista sträckan 64km.
© emotorsport.seFem tävlingsdagar genom Wales i Roger Albert Clark Rally, basen i Carlisle och totalt väntar över 50 mil special genom tävlingen med gamla bilar och gamla sträckor - flera av sträckorna kända från tidigare WRC-deltävlingar.

På torsdag morgon startar rallyt, första dagen med tre sträckor dubbelt o...

Publicerad: 2025-11-17 18:01:35


Programmet för Motorsportsalongen presenterat, både fredag och lördag.
© emotorsport.seKommande helg är det dags för tredje upplagan av Motorsportsalongen, från Karlstad till Örebro. I helgen presenterades scenprogrammet för dem båda dagarna, fredagen är VIP-kväll med specialgäster och underhållning.

Fredagen öppnar vid 16:00, timman senare invigs Motorsportsalongen - en gemensam s...

Publicerad: 2025-11-17 08:45:39


Ny rallystart för Loeb i Alpine A110 GT+.
© Sebastien Loeb Racing.Niofaldige VM-vinnaren Sebastien Loeb tar fram sin Alpine A110 GT+ och kör franska Rallye du Var i slutet av månaden. Med Laurène Godey som co-driver tar de sig an det 19,5 mil långa rallyt på 14 specialsträckor med basen i Sainte-Maxime på Franska Rivieran.

Hittills ses ett 40-tal tävlande i lis...

Publicerad: 2025-11-16 11:41:39


”Konst & Rally” 2:a advent, andra rallyutställare klar - Östlund med ”nya” 240.
© Nils-Brage Pettersson.Det var över ett år sedan jag var på plats i Biverud för intervju med den snabbe VOC-åkaren som kör för Hällefors MK. Men i år har det varit JSM-standard som gällt! Men som ”alla vet” har det sedan i våras varit en ny bil som gällt för Oscar och kartläsaren Daniel. Det ska vara ett bygge i ”Master-C...

Publicerad: 2025-11-16 07:49:00


Fler SM vinnare - SM-Veckan utökas med Standardklass 2026.
© emotorsport.seFör den som jagar SM-medalj i rally blir det åter än enklare att lyckas, efter några år med mängder av SM-serier, klasser och mästerskap startades en uppstädning för att åter ge ett värde i att titulera sig Svensk mästare.

Ett par bakslag har det blivit och tankar fått skjutas på framtiden, bl.a....

Publicerad: 2025-11-15 11:10:05


Nio tävlingar i 1300 RallyCups kalender 2026, allt från onotat till SM-deltävling.
© emotorsport.seEn preliminär kalender är presenterad för 1300 RallyCup, serien för de små ettriga och snabba Suzuki Swift´erna. 2026 inleds med nio tävlingar i kalendern, sex av tävlingarna räknas i slutresultatet.

Tre på snö och is.
Serien inleds med Finnskogsvalsen hos MK Ratten den 17:e januari på sn...

Publicerad: 2025-11-15 06:50:35


Notat eller onotat i historiska rallybilar, omröstning gav svaret.
© emotorsport.seDen första oktober presenterades att Midnattssolsrallyt flyttar till Tierp Arena 2026, samtidigt presenterades att i rallyt skulle det finnas klasser för både de som kör onotat och de som vill använda noter.

Snabbt kom debatten igång om noter eller icke i de klassiska bilarna, en omröstning start...

Publicerad: 2025-11-14 08:57:14


Baracatt´s rallydäck till Sverige - en vidareutveckling från DMack nu hos M limits.
© Baracatt Motorsport Tyres.Baracatt Motorsport Tyres tar sig in på Svenska marknaden, namnet kanske låter obekant men bakom finns ett brett kunnande. Visst låter Dmack mer bekant, däcktillverkaren som satsade stort i VM med egen VM-serie och egen bil i både WRC- och WRC2-klassen.

Bolaget bildades 2008 och ökade takten och ...

Publicerad: 2025-11-13 10:46:52


Lindén går all in för fem dagars Roger Albert Clark Rally - större tank & mer reservdelar.
© emotorsport.seKommande vecka är det dags för Roger Albert Clark Rally, en tävling som innebär fem tävlingsdagar, 35 specialsträckor, över 50 mil special för de 180-talet tävlande som kör hela rallyt.
Historiskt rally från Carlisle där Roger Albert Clark Rally Motor Club arrangerar - leriga och skitiga vägar i Wa...

Publicerad: 2025-11-13 05:50:02


Tidigare nyheter:
Notat eller onotat i historiska rallybilar, omröstning gav svaret.
Baracatt´s rallydäck till Sverige - en vidareutveckling från DMack nu hos M limits.
Lindén går all in för fem dagars Roger Albert Clark Rally - större tank & mer reservdelar.
159 avverkade rallyn under 2025 - ökning mot tidigare år.
Kalender, regler och information om HMK´s RS-serie 2026.
Rallykalendern ökar i omfattning - fler tävlingar adderas inför 2026.
Verktygen glöder och kaffet puttrar - Rådström förbereder sig för RAC-rallyt.
Mycket nytt i TGR WRC Challenge Program inför 2026 - 18-årig Estländare tar plats.
Eddie Ramirez Eriksson summerar framgångsrik säsong - siktar vidare mot 2026.
Solberg, Evans, Ogier, Pajari och Katsuta Rally1-tävlar för Toyota Gazoo Racing 2026!
Fyra segrar i rad för världsmästare Solberg.
Tänak lämnar WRC-serien efter 2025 - mer tid med familjen.
WRC tabellerna efter Forum8 Rally Japan - spännande final i Rally Saudi Arabia.
Svenska RallyCupens pristagare hyllades i Katrineholm.
Ogier före Evans i Rally Japan - tre poäng i tabellen inför finalen.
Följ natten sex sträckor i WRC Rally Japan - powerstage klockan 06:15.
Latvala vann alla sträckor i helgens Historiska EM-final.
”Konst & Rally” 2:a advent, bröderna Palmqvist är första rallyutställare.
Ogier utmanas av Evans - Solberg leder stort i Forum8 Rally Japan.
Andra etappen av WRC Rally Japan under natten, sju sträckor och målgång vid frukost.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Ekmans Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Rally Saudi Arabia 26-30/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 25/04




Foto:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.