Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl snabbast men Adolfsson vann i Växjö.
PRESSRELEASE

Med hela 70 bilar till start så dominerade VOC Mekonomen Rally Dackefejden stort. I VOC Mekonomen Elit A inträffade den ovanliga situationen att Pär Nordahl körde snabbast utan att få äran att inkassera segern. En ytterst liten registrerad tjuvstart på bara 5/100 av en sekund (en halv tiondel!) kostade Nordahl ett tidstillägg på 10 sekunder som med ens förvandlade den uppmätta körtidens seger med 4,6 sekunder till en tredjeplats 5,4 sekunder efter den slutlige vinnaren Patrik Adolfsson. Med Anton Brorsson på silverplats.

Dackefejden har som tävling en särställning i VOC Mekonomen Rally i-och-med att det är den enda tävling på hela säsongen som ingår i alla de tre serier som organiseras av klassen själva: SverigeSerien – klassens motsvarighet till SM, SommarSerien och Nordic West Euro Cup - klassens europaserie.

I år kördes tävlingen i trakterna av Lessebo. Sträckorna överraskade många med sin snabba karaktär, långt från de svängiga vägar över otaliga krön som ofta karaktäriserar rallysträckor i Sveriges sydöstliga region.
– Dackefejden ett år är helt enkelt inte samma tävling som Dackefejden några år senare. Wäxjö MS har fantastiska samarbeten och i kraft av det tillgång till massor av mil med rallysträcka och kan därför variera sin tävling nästan i det oändliga. Det är förstås väldigt attraktivt för oss som anordnar en serie. Vi kan behålla samma goda samarbete, upparbetade personliga kontakter och samma goda dialog utan att det för den skull blir ”samma tävling” som vi kör år-efter-år, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Patrik Adolfsson vann Elit A
Inför Dackefejden så ställde klassansvarig den retoriska frågan: ”Vem kan slå Pär Nordahl i Elit A?”, hur gick det med det?
– Svaret på frågan var egentligen: ingen! Nordahl ledsagad av CoDriver Thomas Waldenström körde snabbast av alla men de blev dömda för tjuvstart på SS 2. Med de 10 sekunders tidstillägg som en tjuvstart kostar så blev Nordahl bara trea. Vann gjorde istället fjolårssegraren Patrik Adolfsson med Jesper Samuelsson i högerstolen. In emellan Nordahl och Adolfsson körde ytterligare en av klassens unga supertalanger Anton Brorsson med CoDriver David Arhusiander.

Tjuvstarten var långt ifrån oomtvistad.
– Det är nog det minsta man kan säga. Den fotocellsregistrerade tjuvstarten var ynka fem hundradelar av en sekund, en halv tiondels sekund alltså. Tidtagningen sker enligt inbjudan bara på tiondelar. Det gjorde att Nordahl ifrågasatte om det verkligen helt säkert var en tjuvstart. Efter att sträckan avslutats och tävlingsledningen kontrollerat manuella back-up system, studerat in-car film från Nordahls bil och fört en dialog med ansvarig faktafunktionär (not: ”tjuvstartsdomare” enkelt uttryckt) så ströks tjuvstarten. Mot detta beslut av tävlingsledningen lämnades det i sin tur protest, den protesten bifölls av tävlingsdomaren och Nordahl påfördes återigen 10 sekunder.

Frostig stämning.
– Det var en frostig stämning i toppen av Elit A på prisutdelningen, något som är oerhört ovanligt i den väldigt sociala VOC Mekonomen klassen där alla, mer eller mindre, är kompisar med alla. Jag hoppas och tror att när de inblandade smält förtreten och laddat om för tävling igen så är den här motsättningen glömd och man kan återgå till att vara goda vänner igen.

Vad gäller toppen i de olika serierna efter Växjö så är ställningen intressant.

I SverigeSerien leder Adolfsson på 80 poäng, en enda poäng före Brorsson på 79 som i sin tur leder på särskiljning över Nordahl som alltså också har 79 poäng. Kan det bli mer raffinerat?

Sommarserien leder däremot Victor Karlsson som var fyra i Växjö, relativt betryggande på 78 poäng före klassens nestor, Ingvar Nilsson på 62 och Brorsson trea på 57.

I Nordic West Euro Cup leder Nordahl ohotad på 112 poäng före Adolfsson på 60 och Victor Karlsson på 52. Faktum är att team Nordahl/Waldenström bara behöver komma i mål i ytterligare en av de två återstående deltävlingarna i Nordic West Euro Cup för att säkra segern och förmånen att få åka ner till Berlin i november för att ta emot förstaprisbucklan.

Karlström vann stabil seger i Elit B
Förhandstipset i lägre elitklassen var Karlström.
– Jag var feg nog att bara spika Karlström under hot innan tävlingen. Jag borde ha vågat vara tuffare i mitt tips. Erik Karlström med CoDriver Oscar Almqvist är lite i en klass för sig i VOC Mekonomen Elit B just nu. I Växjö inkasserade duon sin tredje raka seger i SommarSerien och därmed också den andra raka i SverigeSerien. Fortsätter de ånga på så här så börjar det lukta ”drömserie” i båda cuperna när säsongen är slut och två tävlingsresultat ska räknas bort. Lägg namnen på minnet!

Ett namn som sällan visar sig i SverigeSerien är Osbyföraren Kim Nilsson. Han tog andraplatsen bakom Karlström.
– Kim Nilsson med bisittare namne Joakim lägger som många andra i landets södra landsända sin prioritet på fina SydSvenska Rallycupen. Dessa förare visar sig ofta bara i Sverige- och SommarSeriesammanhang när tävlingarna även ingår i SSRC, ofta som Kim nu med riktigt fina resultat. Vore kul att få se mer av dessa duktiga förare men vårt land är avlångt, resor och övernattningar är dyra, det är bara att acceptera.

Ett team från Kullings MS tog tredjeplatsen.
– Kullings är en klubb som producerat och fortsätter producera fina rallyförare i strid ström nästan uteslutande med början i VOC. En i raden är stabile Erik Stenberg som tillsammans med sin CoDriver Christoffer Lundh tog sista pallplatsen i Elit B i Växjö.

I SverigeSerien Elit B leder Fredrik Eckhardt som körde in som fyra i Växjö på 75 poäng före Fredrik Jansson (femma i Växjö) på 67, Andreas Broberg som bröt Dackfejden 62 och fyra nyss nämnde Erik Karlström som alltså vann i Växjö på 60.

SommarSerien i lägre elitklassen leder Erik Karlström på maximala 90 poäng. Tvåa är Fredrik Eckhardt på 67 och trea Tommy Larsson med 56.

Tim Liljegren flög fram till seger i Cupklassen
I förhandstipsen inför Dackefejden så pratades det mycket om tre värmlandsförare och närmare bestämt tre Torsbyförare: Patrik Westerberg, Mikael Bodén och Per Ström.
– ¬Till mitt försvar ska sägas att jag också varnade för att segern mycket väl kunde gå till någon från den södra landsänden. Så blev det. Alla tre värmlandsförarna hängde med bra till och med sträcka tre, där tog tävlingen slut för paret Westerberg med Kent-Ola Bjöklund i högerstolen och det strulade också till sig ordentligt för Per Ström och CoDriver Emma Eriksson som rasade i resultatlistan. Men, ingen hängde med duon Tim Liljegren och John Hedlund som fullkomligt flög fram i skogen utanför Lessebo. Liljegren/Hedlund vann till sist med komfortabla 19 sekunder före en annan ung talangfull duo från södra landsänden Simon Karlsson och Johan Eriksson. Tidigare nämnda Mikael Bodén med rutinerade CoDrivern Peter Johansson till höger om sig knep sista pallplatsen.

Kanonresultat även totalt för Tim Liljegren och John Hedlund.
– ¬Alla dessa unga jättetalanger i VOC Mekonomen Rally! Lär er även namnen Tim Liljegren och John Hedlund. De åkte in på en fjärde tid totalt i det getingbo av duktiga rallyförare som VOC Mekonomen är. Fjärde! Som C förare! Det är bara att lyfta på kepsen. Hoppas vi får se mycket mer av er! Och inte ville tvåorna i Cupklassen, Simon Karlsson och Johan Hedlund, vara mycket sämre. Deras tid var den sjunde totalt bland alla de 62 VOC Mekonomen Rallybilar som kom i mål i årets Dackefejd. En stolt klassansvarig kan bara säga: oj-oj-oj.

I SverigeSeriens Cupklass leder Mikael Bodén på 77 poäng, före Patrik Westerberg på 58. Senioren Ove Björklund, 30:e plats i Växjö, ligger på sista pallplatsen med 43 poäng.

I SommarSerien leder Per Ström på 65 poäng, före Pontus Jardstedt på 62, sedan Patrik Westerberg på 53 skuggad av Mikael Bodén på 52.

Stentufft då Mattias Jacobsson vann ungdomsklassen
Som om inte C-förarna imponerar tillräckligt så finns det också fantastiska ungdomar i VOC Mekonomen Rally.
– Vi får inte glömma att ungdomsrally alltså körs av killar och tjejer som ännu inte har körkort, de övningskör! Och som dom kör. Dessutom kör dessa fantastiska ungdomar utan noter vilket är speciellt imponerande på så tekniskt svåra vägar som Dackefejden bjuder på.

Klassledaren visade vägen.
– Mattias Jacobsson med Joakim Johanneson till höger om sig ledde både SverigeSerien och SommarSerien i ungdomsklassen innan Dackefejeden. Och även om han blev rejält utmanad i Lesseboskogarna av Tobias Petterson med kartläsare Åke Kjellgren så lyckades Mattias bärga ytterligare en seger. Trots att vi nätt och jämnt nått hälften av säsongen i både Sverige- och SommarSerie har Jacobsson kopplat ett rejält grepp om handlingarna, det är svårt att se att någon ska kunna ta någon av cupsegrarna ifrån honom då vi summerar säsongen i oktober.

I SverigeSeriens Juniorklass leder alltså Mattias Jacobsson på maximala 90 poäng före Tobias Petterson på 27 och Lina Björklund på 5. Tredjeplacerade Lina har dessutom avslutat sin säsong som junior och klassat upp sig till C-förare.

SommarSerien leder Mattias också på 60 poäng före Sebastian Orava med 30 och Tobias Petterson på 27.

Avslutningsvis måste vi beröra sträckorna. En av klassens veteraner, Tore Bigsten, sammanfattade allas våra tankar i en mening:
– Femtioen kilometer och inte en meter dåligt! På några ställen stog det ”till dålig väg” i noterna, men det var det inte där heller!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-06-19 12:28






Neuville före Tänak - Andersson före Solberg i WRC2 i Safari Rally Kenya.
© Hyundai Motorsport.Dubbelt Hyundai i toppen av Safari Rally Kenya efter första sträckan, 4,8km Super Special Kasarani. Snabbast genom sträckan Thierry Neuville med 0,1 sekund till Ott Tänak. In som trea Kalle Rovanperä med 0,7 sekund framåt, samtidigt Takamoto Katsuta jagandes tiondelen bakom.

Esapekka Lappi, Elfyn...

Publicerad: 2024-03-28 14:33


Information om Rally Anderslöv, stort intresse för gruspremiären.
© emotorsport.seIntresset för Rally Anderslöv har i år varit mycket stor, men tyvärr kan inte Trelleborgs MK hantera mer än cirka 120 startande i årets upplaga av Rally Anderslöv.

Efter att anmälan stängs 26/3 klockan 18.00 beslöt tävlingsledningen att Klass 1 A – B förare i Grupp E kommer inte att få starta i R...

Publicerad: 2024-03-28 05:31


McRae teamkamrat med Östberg i ERC serien 2024.
© emotorsport.seAlister McRaes son Max McRae inledde rallytävlandet på allvar förra året, satsade då på Junior EM serien där han körde fort men hade både tekniska problem och egna misstag som stoppade honom från framskjutna placeringar. I Lettlandslutade han t.ex. femma i klassen, en minuts prickar för felaktig ink...

Publicerad: 2024-03-28 05:17


Uppladdning inför långfredagens Konst & Rally i Örebro.
© Nils-Brage Pettersson.Förberedelserna i Örebro pågår för fullt inför påskhelgen, där är det dags för påskutställning med både rallybilar och konst hos Karin och Nils-Brage Pettersson.
Vi får se hur vädret kommer att bli, men jag är härdad. På ”Konst & Rally” vare sig det är under konstrundan Ljusstråk i Bergslagen, elle...

Publicerad: 2024-03-27 22:05


SS1 i Safari Rally idag på förmiddagen.
© Oliver Solberg Rally.Efter onsdagens shakedown väntar en lugn rallystart i Safari Rally Kenya, klockan 10:26 Svensk tid körs den 4,84km långa Super Special Kasarani som inleder rallyt.

En mjukstart mot vad som väntar i helgen med 36 mil på riktigt besvärliga vägar, vi kan dock väntas se sträckor som stryks, både unde...

Publicerad: 2024-03-27 21:54


Gallring till Rally Anderslöv, en klass har plockats bort.
© emotorsport.seDet slutade på 140 ekipage till Rally Anderslöv, anmälan stängde under tisdagens kväll till Bilsport Rally Cups premiär 2024.

Redan tidigare stod det klart att en eventuell gallring skulle ske genom att en eller två klasser, beroende på storlek skulle helt lyftas bort från tävlingen, d.v.s. en el...

Publicerad: 2024-03-27 21:27


M-Sport satsar på ERC - full säsong med Jon Armstrong.
© emotorsport.se Irländaren Jon Armstrong är hårt knuten mot M-Sport genom karriären, nu tas nästa steg när de tillsammans gör en satsning på FIA ERC, EM serien.

Jon och M-Sport gör en gemensam satsning på en full EM säsong 2024, det innebär att de båda parterna i juni kommer till Sverige för Bauhaus Royal Rally...

Publicerad: 2024-03-27 14:04


Östberg och Barth i full ERC satsning med Citroen C3 Rally2.
© emotorsport.seIgår presenterade Hayden Paddon att han ska försvara sitt EM guld från 2023, idag presenterar Mads Östberg att han ihop med Patrik Barth gör en ny satsning och blir en stor konkurrent mot Hayden.

Det Norsk/Svenska ekipaget kommer köra full säsong med Citroen C3 Rally2 ihop med Tagai Racing Techno...

Publicerad: 2024-03-26 20:01


Rovanperä och Neuville delade tid på shakedown, dubbelt Svenskt i WRC2 toppen.
© Oliver Solberg Rally.Shakedown avverkad inför Safari Rally Kenya, tre åk, minst, för Rally1 ekipagen där Kalle Rovanperä och Thierry Neuville delade snabbaste tid över 5,4km långa Loldia sträckan.

Tre tiondelar efter var Esapekka Lappi medans Elfyn Evans som fyra var sekunden från dem snabbaste. Ott Tänak, Adrien Fou...

Publicerad: 2024-03-26 19:58


Svenskt till tjeckiska Historic Vltava Rallye i april.
© Anders Johnsen.Andra deltävlingen i FIA European Historic Rally Championship, EM serien för historiska bilar. Tjeckien med Historic Vltava Rallye från Klatovy den 19-20:e april. Anmälningarna har börjat trilla in och bland de 40-talet för historiska rallyt finns två Svenska ekipage.

Anders och Ingrid Johnsen gö...

Publicerad: 2024-03-26 19:57


Tidigare nyheter:
Torsdagsrally i Danmark - flera Svenska ekipage med och krigar.
WebTV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya, start 8:00.
Imorgon klockan 8:00, TV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya.
Andervang och Felke om helgens seger i Tyskland.
Paddon ska försvara EM guldet, återvänder till Sverige.
Dags för Safarirallyt, se Shakedown, Startfält, Tidsplan, TV-tider m.m.
Högt tryck på Rally Anderslöv, så går en eventuell gallring till.
Startlistan för WRC Croatia Rally, 68 tävlande - Andersson ende Svensk.
Sex WRC arrangörer klara för 2025, 15 länder jagar de 7-8 sista platserna.
Rally-TV i påsk, så sänds WRC Safari Rally Kenya.
Hansen klasstvåa i Holländska Zuiderzee Rally.
Storseger för Andervang i Tyska ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg.
Ingram vann brittiska rallypremiären.
Frank Tore Larsen söker revansch i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Oliver Solberg vill nå toppen, jagar poäng i veckans Safari Rally Kenya.
Rally SM i Tierp, Rally Uppland bjuder in Appendix K.
Fagersta MK laddar för Nattkröken - Historiska, DM och 7-klubbars, 5,5 mil fantastiska rallyvägar väntar.
Följ Hansen, Andervang och Brittiska Mästerskapet.
Andervang segerfavorit i tyska Rallye Lutherstadt Wittenberg.
Hansen ses i lördagens Holländska Zuiderzee Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Safari Rally Kenya 27-31/03


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.