Idag inledde FIA World Motor Sport Council sitt stormöte för att bestämma nyheter och regler kring de stora mästerskapen, för rallysportens del kom en del nyheter att presenteras idag.
En av punkterna som delat teamen, promotorn och FIA är hanteringen av startordningen när kvalet försvinner nästa säsong i WRC serien. Första tävlingsdagen sker startordning utefter VM tabellen för P1 respektive P2 ekipage, d.v.s. fabriks och privatåkarna i WRC klassen. För de två återstående dagarna är det omvänd ordning utefter tidigare dags resultat, ledaren startar då sent för respektive kategori. Ekipage som brutit men som väljer att starta om kommer placeras som sista bilar ut i respektive klass.
Kravet på nominerade förare för hela säsongen försvinner, "tillverkarteamen" behöver nu bara ange en förare för tio av deltävlingarna, det ska göra det enklare för teamen att skifta förare utefter tävlingarna, för t.ex. specialister på grus respektive asfalt.
Tävlingsprogrammet blir fast från och med den fjärde deltävlingen 2014, ceremoniell start på torsdagskvällen, specialsträckor under fredagen, lördagen och med start på tävlingens sista specialsträcka klockan 12:00 på söndagen, den sträckan ska agera PowerStage och kravet är då minst 10km lång!
För att åskådarna enklare ska kunna följa vilka bilar som tillhör vilken klass och vilka som tävlar om VM poäng kommer en mindre nyhet. Detta extra viktigt i klasserna under WRC där super2000 och R5 bilar utanför VM serien deltar och ofta kan tillhöra täten i klassen - markeringen kommer ske med färgad streamer i framrutan för de som är anmälda och kör om poäng i respektive VM klass - en färg per VM klass i WRC, WRC2, WRC3 och Junior VM.
I de regionala FIA serierna sker endast små ändringar, för EM serien kommer nya mästerskap för tillverkare i 2wd och 4wd, det tidigare teammästerskapet läggs ned. En Junior EM serie kommer instiftas där förare under 25 år kan delta, bilar klassade i R2 klassen ingår i mästerskapet. Den nya Junior EM klassen skapas för att ge ett naturligare och billigare steg för ungdomar mellan de nationella mästerskapen och Junior VM. Serien körs under sju av 2014 års deltävlingar i EM serien där de fyra bästa resultaten räknas, minst en deltävling på snö eller grus måste ingå i slutresultatet för varje ekipage.
När det gäller FIA African Rally Championship har beslut tagits att R5 bilar inte tillåts under 2014, klassen kommer fasan in i mästerskapet först från 2015.
När det gäller FIA Asia-Pacific Rally Championship instiftas ett team mästerskap, just teamsammanhållningen är något som hålls starkt i regionen, något som gjort att FIA nu väljer att instifta ett eget mästerskap för team.
Publicerad: 2013-12-04 22:26