SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Final i VOC SverigeSerie toppad med både MästarMöte och Revanschen.
PRESSRELEASE

I helgen ska 2019-års jubileumssäsong i 30-åriga VOC Mekonomen Rallys extremt tajta SverigeSerie avgöras, faktum är att inte någon av klasserna är avgjorda förrän målflaggan faller på lördag eftermiddag. Platsen för bataljen är som tradition givit Örebro och Rikspokalen. Det är en supervital 30-åring som firar med flaggan i topp. Hela 82 VOC- ekipage luftar sig den här lördagen, det största VOC-startfältet i modern tid. Och hela 32 bilar till start enbart i högsta elitklassen är faktiskt det största A-startfältet någonsin. Kan man fira 30 år som rallyklass på bättre sätt än så. Otroligt häftigt och vilket styrkebesked att få fira så mogen ålder med att slå rekord i antal startande bilar. Och blotta storleken på startfältet ger också en föraning om hur oerhört tuff tävlingen kommer att bli.

Årets upplaga av VOC´s nationella kungaserie är oerhört tuff, inget är avgjort. Inklusive tävlingens avslutande PowerStage så står hela 35 fortfarande poäng på spel.
ha bli
– Vi fyller 30 år som klass utan att har blivit en klassikerklass - jag tror att många inte inser hur unikt det är i rallyvärlden. Det gör vi dessutom med över 700 aktiva bilar något som med stor säkerhet gör oss till världens största märkesklass. Och vi fyller år vitala, vi växer och producerar mästarämnen på löpande band. Faktum är att samtidigt med finalen så kör två ”VOC-killar” Tom Kristensson och Dennis Rådström om Junior VM guld i Wales, någon av dessa två kommer sannolikt att ta över äran och pokalen från förra årets vinnare Emil Bergkvist som alla vet också är en ”VOC-produkt”. Det är stort, oerhört stort, säger klassansvarig Roger Fransson.

Hedras den som hedras bör.

– Roger fortsätter, det är inte jag som ska ha äran för detta. Det är hela det fantastiska gäng som som jobbar, och har jobbat, med klassen ideellt och med en otrolig och till synes outtröttlig glöd. Allra mest ska dock Carleríc Johansson hyllas, mannen som tog initiativ till och som startade den här fantastiska och unika klassen för 30 år sedan. Carleric som självklart och traditionsenligt kommer att förära årets prisutdelning och fest med sin närvaro.

MästarMöte och Revanschen utanpå den vanliga finalen

Årets final är inte lik något annat år, inte bara på grund av klassens jubileum utan än mer för de speciella tävlingar-i-tävlingen som kryddar årets anrättning.

– Jag kommer därför inte heller på vanligt manér spekulera lika mycket om klassegrare den här gången. Istället konstaterar jag att hela åtta av SverigeSeriens vinnare av VOC´s högsta elitklass genom åren kommer till start nu när en ”Mästarnas Mästare” ska koras. Med bara lite mer flyt så hade herrarna kunnat vara elva. Mathias Gustavsson vinnare 2004 satsade så hårt i sina förberedelser att det slutade med en vådlig rullning. Bosse Hemmingson, vinnare 2007 åkte på kabeldragningsjobb uppe i fjällen och hann därför inte få den speciellt inköpta bilen i tävlingsskick. Och nära var det också att Emil Bergkvist, som tyvärr har avbrutit sin WRC 2 säsong lite i förtid av ekonomiska skäl, skulle komma till start i min fina 940, men han är inte riktigt återställd efter den krasch han var med om när han åkte CoDriver häromsistens. Att sedan Tom Kristensson och Arne Rådström inte kan komma till start har jag berört redan, att tävla om VM måste anses som ett högst legitimt skäl att avstå även ett MästarMöte.

Namnen som kommer till start i MästarMötet imponerar.

– Mats Karlsson, SverigeSeriens första vinnare 1993 och som också vann 1994, Billy Johansson som vann 1995 och sedan igen 1997. Joakim Hallkvist som vann både 2001 och 2002. Henrik Andersson som vann 2003. Anders Banger som vann 2009. Nicklas Carlson som vann såväl 2010 som 2011. Toppat med sentida vinnarna André Nygren 2017 och Lukas Kindgren i fjol, 2018. Blir inte det här ett superintressant MästarMöte så säg?

Många också hugade på Revanschen.

– Vi har toppat med ytterligare en tävling-i-tävlingen den så kallade Revanschen. Här får alla tidigare tävlande möjligheten att ytterligare en gång utmana sina övermän då de fajtades om högsta pallplatsen i SverigeSerien. Det här kommer också att bli en otroligt prestigefylld kamp, och frågan är om någon av alla dessa kombattanter ska lyckas slå denna kader av gamla mästare eller om någon av mästarna ska gå hem med både den stora MästarMötespokalen och den lika stora och mäktiga Revanschpokalen. Pokaler i alla ära, men störst av allt är förstås ändå prestigen, att vinna Mästarnas Mästare är minst sagt fint. På lördag eftermiddag vet vi hur det slutar.

Men, tävlingen som helhet då?

Det stora startfältet i Elit A bäddar för något alldeles speciellt.

– Att tippa detta är omöjligt. Men jag har ändå en känsla av att det tempo som 2019-års upplaga går i så kommer alla återfallsförare att få kämpa hårt. Jag tror att Kristoffer Karlsson i synnerhet men också Emil Andersson och Patrik Fredriksson blir riktigt svåra nötter att knäcka. Möjligen väljer Kristoffer att inte satsa fullt, bara han tar sig i mål så räcker de kassaskåpssäkra 10 poäng som det ger för honom att säkra det guld som han så många gånger tappat precis på mållinjen. Här har du mina troliga topp tre, trots deltagandet av alla gamla giganter.

Öppet också i Elit B.

– Oscar Jansson är tillbaka efter rullningen i Eskilstuna och tar upp kampen med årets dominant i lägre elitklassen, Dennis Persson. Men så säker som Dennis har varit det här året så krävs det nästan något problem för honom för att Oscar ska kunna plocka alla de 21 poäng han ligger efter och ytterligare en poäng som han behöver för att vinna. Men det är värt att lyfta på hatten för Oscar och samtidigt logga in hans namn i hjärnan för framtida följande. Han är en grym talang han också. Och vad kan bättre beskriva motivation än att ha rullat två bilar så tufft under säsongen att det krävt nybygge och att ändå vara med och slåss om slutsegern. Lite öppnare om bronsplatsen, Magnus Lindqvist kan te sig säker men såväl Simon Erlandsson och Andreas Liljeberg som Magnus Westman är redo att riskera en hel del för att ge Lindqvist en rejäl match. I det här klustret kunde undertecknad också ha haft ett finger med i spelet, jag och Lotta var otroligt nära Lindqvist och pallplats i Nora senast, men som klassansvarig är det tyvärr omöjligt att hinna köra finaltävlingen även om det svider en massa extra just i år med det här otroliga räjset.

Och i Cupklassen (C)?

Här har vi också en dominant i år, Robin Bäckström. Han leder med 15 poäng och jag tror det räcker för att Robin ska kunna säkra guldet om inget går riktigt fel. Men såväl Patrik Lundberg som Joel Norqvist har chansen, så osvuret är definitivt bäst. I själva tävlingen vill jag dock höja ett varningens finger för Daniel Jonsson som går ut med med högt startnummer efter att bara ha gjort en start i serien tidigare i år, men som jag brukar säga ibland: kom ihåg att jag sa det.

Efter tävling flyttar vi oss till Örebro Konserthus för stor prisutdelning och fest

Att klassen har prisutdelning och fest på något av stadens mer högklassiga etablissemang har också det blivit en fin tradition.

– I år är det Konserthuset och deras fashionabla restaurang UMAMI som bjuder på omgivningen. Där kommer vi att äta gott och samtidigt ska landets utan konkurrens största prisbord i en enskild klass att delas ut. Totalt är det priser för hela 200 000 kr som ska få sina slutliga ägare, ytterligare ett rekord. Och självklart slår vi också rekord i antal anmälda på festen, i år är vi tvåhundra, ett projekt i sig för klassansvarig bara att få det att fungera.

Välkomna till en garanterat mycket händelserik jubileumsrallyhelg signerad VOC Mekonomen Rally.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2019-10-03 21:32






Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
© emotorsport.seIkväll stängde anmälan för Violen Rallyt, premiär för Svenska RallyCupen men också deltävling i flera DM serier. Arrangören som hamnat i tufft konkurrens i kalendern efter denna helgs stora SM helg i samma region.

Det har gjort att man efter diskussioner nu förlänger den ordinarie anmälningstiden...

Publicerad: 2024-05-08 19:48


Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
© emotorsport.seTorsdag förmiddag, helg och lagom till frukost drar shakedown igång för Rally de Portugal. Baltar heter sträckan som mäter 4,61km och ska köras minst tre gånger av Rally1 klassen. Första körningen inleds med Thierry Neuville som rullar av startlinjen klockan 9:01, svensk tid. De tävlande kör första ...

Publicerad: 2024-05-08 19:04


SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
En hel rad år har hunnit passera sedan VOC Mekonomen Rally körde SSR South Swedish Rally i sin SverigeSerie senast, men nu är det dags igen. En stor nyhet är att rallyt inleder en omdanad SverigeSerien där numera bara sommar och grustävlingar ingår. En sak är säker, Älmhult och gänget kring SRR komm...

Publicerad: 2024-05-07 21:54


Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
© emotorsport.seI dagarna två ska det köras SSR Rallysprint med SSR-klubbarna som arrangör i Millebygden, det är Svenska sprint rallycupen som kör två deltävlingar, en per dag.
Två sträckor går dubbelt vilket ger 14km under torsdagens tävling för 70 deltagare. För fredagen en sträcka som går två gånger och 15km sp...

Publicerad: 2024-05-07 20:58


Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
© emotorsport.seTjust MK kör Miniknäppen under torsdagen, tävling på grus med fem sträckor ger 18km special under torsdagen för de 40-talet startande, det var också vad tävlingen var maximerad till och arrangören är redo.
- Kärrparkeringen är flyttad från Bygdegården till Blackstad Skola, följ pilning, häls...

Publicerad: 2024-05-07 20:47


Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
© emotorsport.seImorgon onsdag klockan 18:00 stänger anmälan för Violen Rallyt hos Flens MS som körs 18:e maj, en tävling med 40km special fördelat på sex sträckor och notat av Patrik Barth.

Hittills 117 tävlande anmälda till rallyt och det finns plats för fler, vid sidan om dessa ses föråkare där SM åkande Isak...

Publicerad: 2024-05-07 20:28


Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
© emotorsport.seRallyt inleds redan på fredagskvällen när bilarna går över rampen på torget i Nyköping klockan 17:00. Därefter följer fyra sträckor på fredagen. Tävlingen avslutas sedan med ytterligare elva sträckor på lördagen. Totalt 15 sträckor ska köras under helgen.

Dennis Rådström från Torsby toppar tabell...

Publicerad: 2024-05-07 19:13


Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.När den andra upplagan av EM-rallyt ERC Bauhaus Royal Rally of Scandinavia avgörs i Sverige och Värmland den 13-15 juni blir det med en spektakulär öppningssträcka strax utanför centrala Karlstad. Årets EM-fest inleds med SS Bauhaus, som körs precis utanför Bauhaus varuhus på Välsviken.

Drömmen a...

Publicerad: 2024-05-07 17:26


Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
© emotorsport.sePatrik Flodin och Göran Bergsten ser fram emot en hård fight i Rally Nyköping i helgen.
Det här kommer att bli en spännande och intressant tävling och jag lovar att v i ska göra vad vi kan för att ge oss in i den striden, säger Patrik.

Patrik Flodin, Ilsbo MK och Göran Bergsten, Forshag...

Publicerad: 2024-05-07 13:48


Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg hoppas på en blöt start i Rally Portugal när 22-åringen kör för att överta tronen ensam i toppen av mästerskapet.

Inför säsongens tredje VM-tävling är Oliver i delad VM-ledning tillsammans med franska Yohan Rossel i mästerskapets näst största klass.
Jag skulle vilja ha regn, ...

Publicerad: 2024-05-06 23:05


Tidigare nyheter:
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.
Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.
Reiersen snabbast totalt i Rally Sörland.
Mille Johansson tar karriärens första seger i Rally-EM, leder nu mästerskapet.
Broman tog hem tät kamp genom Hammarslagets vändprov.
2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.
39 Volvo Euro Cup ekipage till finska Ikaalinen Spa Ralli.
Följ bland annat Björn Waldegårds Minne, Götenerundan och Islas Canarias.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.