SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Efter service plockas Hayden Paddons Hyundai i20 AP4 ihop för nästa tävling.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
Dämpare från Extreme Racing Shox och bromsar från Alcon på Haydens bil.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
1,8 liters motorn i Hyundaien kommer från en Sonata, kostar runt 50´000 kronor efter att ha vässats till tävlingsskick!

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Färdig för tävling, Hayden trivs i i20 Ap4 bilen och kör på hemmaplan för att hålla tempot uppe.
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.

Nu fortsätter vi med fjärde delen om AP4 klassen och dess bilar, den här gången är det dags för Hayden Paddon att berätta mer ingående om sin i20 AP4+ som hans familjeteam byggt och tävlar med.
- De flesta kör med 1,6 eller 1,8 liters motorer i klassen, i vår i20 är det en 1,8 liters motor som plockar fram cirka 350 hästkrafter.

- Det är mer än i en R5 bil men vi saknar en del vridmoment, men det håller nere priserna och bilen är ändå riktigt rolig att köra. För vår i20 AP4+ kostar en motor runt 50´000 kronor, en motor till R5 modellen kostar runt 350´000 euro!

Vi använder en Sadev sexväxlad låda, diffar kommer också de från Sadev och då plockade ur deras rallycross sortiment vilket gör dem extremt hållbara.
- En kul grej är att vi använde vår i20 till en backtävling förra året, då satte vi en 600 hästars motor men behöll allt annat. Det är väldigt bra bilar, lite underhåll och låga driftskostnader - detta oavsett vilket bilmärke du bygger på, förklarar Hayden och fortsätter.

Många delar under karossen är det samma mellan bilarna i klassen, det finns tillverkare och delar som de flesta väljer, bromsar och liknande som passar alla.
- Självklart skiljer det även här men vissa fabrikat används mer än andra, på hjulupphängning t.ex. använder de flesta i Nya Zeeland ur Extreme Racing Shox sortiment, samma tillverkare som också Hyundai Motorsport använder i WRC bilarna.

I övrigt, motorn i i20´n kommer från en original/standard Hyundai Sonata och levererar efter modifieringar 350 hästar! De flesta använder motor från samma tillverkare som karossen, det blir oftast enklast och särskilt om man vill ha stöd från importören.

Största skillnaden mellan AP4 och AP4+ är som vi beskrev i förra delen valet mellan flera motorstorlekar men också de aerodynamiska möjligheterna skiljer.
- Vår AP4+ klass är friare, men samtidigt reglerat på motorn och gör dem likvärdiga med de "vanliga" AP4. Utseendemässigt skiljer det mer där vi i Nya Zeeland får arbeta mer. Vad det gäller de aerodynamiska delarna så likar vår i20 en i20 WRC från 2016.
- Att få möjligheten till att montera sådana här paket gör att bilarna ser spektakulärare ut, skapar mer intresse och givetvis är enklare att finansiera! Detta då bilarna är attraktiva för importörerna - som för mitt team av Hyundai!

För Haydens del handlar det om 5-6 deltävlingar i Nya Zeeländska Mästerskapet i år för sitt egna team, detta när han bara fick en halv säsong i WRC.
- Då är det här perfekt för att hålla igång körningen mellan WRC tävlingarna - alla mil i tävlingbil är viktiga.

- AP4 bilarna är så roliga att köra, visst de är mindre utvecklade än R5 bilarna men ändå så häftiga och förarna får mer köra bil. Men i takt med att fler bilar kommer ökar pressen och alla hittar nya möjligheter vilket gör att klassen samtidigt utvecklas och blir snabbare, men än så länge utan att priserna börjat skena, avslutar Paddon som just nu är genomför rekognoseringen inför helgen Neste Rally Finland.

Läs mer om AP4:
»
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.
» Del 3; Paddon reder ut AP4 klassen, vad skiljer AP4 och AP4+?
» Del 2; Yaris, Swift, Mirage och Fiesta i AP4.
» Del 1; AP4 klassen - spännande 4wd bilar på Nya Zeeland.


Publicerad: 2018-07-24 09:09






Paddon toppar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, Hallberg leder Junior EM.
© emotorsport.seBauhaus Royal Rally of Scandinavia är i full gång, sträckan Galtryggen på 4,6km inledde förmiddagen med träning, kval och shakedown. Oliver Solberg och Elliot Edmondson var snabbast både genom inledande träning och efterföljande kval, svensken startar därmed sist av Rally2 ekipagen under fredagen. I...

Publicerad: 2024-06-13 22:41


WebTV direkt från kvalet inför Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seVid klockan 11:00 startade träningen inför Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, där hade Rally2 ekipagen chansen att känna på sträckan, justera inställningar för att vid 14:05 köra ett kvalåk som sätter startpositionerna.

Kvalet utgör startordningen när rallyt inleds med första sträckorna, kvalet ...

Publicerad: 2024-06-12 20:32


Träning, kval och shakedown på Galtryggen - start 11:00.
© emotorsport.seÅrets tredje EM / ERC deltävling, Svenska Bauhaus Royal Rally of Scandinavia med basen i Karlstad. Nya sträckan Galtryggen blir shakedown under torsdagen.

Shakedown inleds med fri träning som startar vid 11:00 för Rally2 ekipagen, sedan stängs sträckan och återöppnas med kvalet som avgör startord...

Publicerad: 2024-06-12 20:29


Rallylöftet Hugo Carlberg får chansen i SM-veckan.
© Annemo Friberg.Fem sekunder. Max. Sedan har Hugo Carlberg fixat fikabord i garaget. Nästa rally för Fagerstas talang blir SM-veckan Sommar.

När anmälningarna till rallysprinten under SM-veckan den 27 juni i Västerås strömmade in blev det osäkert. Skulle Fagerstas 19-årige B-förare gallras bort? Västmanlands i s...

Publicerad: 2024-06-12 20:16


Mille Johansson ska försvara EM-ledning på hemmaplan.
© Flat-out Media Agency19-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm ger sin in i hemmatävlingen BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia i Karlstad som ledare av Junior-EM, efter en seger och en tredjeplats i säsongsinledningen. En ledning Mille och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika ska försöka försvara på hemmav...

Publicerad: 2024-06-12 14:13


Snart rullar det igång, livebilder från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia under eftermiddagen.
© emotorsport.seIdag rullar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia igång allt mer, rekognoseringen är i full gång där de tävlande skriver noter på rallyts sträckor. Samtidigt bygger teamen upp sin serviceplats, reser tält och förbereder bilarna inför helgen.

emotorsport.se anländer Karlstad under dagen, det innebär ...

Publicerad: 2024-06-11 21:44


10 förare redan klara för KlassikerRallyt under Klassikerfestivalen i Valdemarsvik.
© Pether Skoglund, Klassikerfestivalen.KlassikerRallyt som hade sin premiär på Klassikerfestivalen i Valdemarsvik i fjol blev en stor publiksuccé! SMK Valdemarsvik som arrangerar racet hade publikrekord.

Till årets tävling som sker fredag 26 juli på Toverum strax utanför orten är det i det närmsta fulltecknat. Många av förarna med sin...

Publicerad: 2024-06-11 21:42


Inför Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, Tidsplan, Startfält, nyheter, m.m.
© emotorsport.se17 specialsträckor väntar EM eliten när Bauhaus Royal Rally of Scandinavia avgörs, rallyt som inleds tidigt i veckan med rekognosering och från och med torsdag dags för bilkörning i högre fart när först träning, kval och shakedown körs på nya sträckan Galtryggen, senare ss1 körs under kvällen.

Ra...

Publicerad: 2024-06-11 21:39


Rally1 och Rally2 reglementena ligger kvar i två år, WRC-teamen stannar kvar.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport och M-Sport Ford lyckade övertala FIA att ändra sin tidigare tanke om att slopa Hybridsystemen i Rally1 klassen efter årets säsong - något som gör att alla tre fortsätter också efter årets säsong, något som beslutades på dagen möte inom FIA World Motor Sport C...

Publicerad: 2024-06-11 20:36


1300 Rallycup summerar Kolsvarundan.
© emotorsport.seAndra deltävlingen på barmark i 1300 Rallycup avgjordes i Kolsva. Kolsva MS bjöd på 5 sträckor där ingen kördes två gånger och där dagens sista sträcka avslutades på en folkracebana. Kolsvarundan ingick i Svenska Rallycupen så det var ett stort startfält på ca 140 bilar varav 14 anmälda Sukkor.

...

Publicerad: 2024-06-10 22:02


Tidigare nyheter:
Inför Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, Tidsplan, Startfält, nyheter, m.m.
Rally1 och Rally2 reglementena ligger kvar i två år, WRC-teamen stannar kvar.
1300 Rallycup summerar Kolsvarundan.
Stor Radio & TV tablå för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Tre Svenskar för helgens finska SM Pohjanmaa Ralli.
Galtryggen - ny kvalsträcka klar till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Listan gallrad, 50 namn klara för SM Veckans rallysprint i Västerås.
GK Door Team Swedens Patrik Hallberg med Peugeot 208 Rally4 från TRT-teamet i Royal Rally.
Mycket rally i tv-rutan - SVT sänder 12 sträckor från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
ERC tabellerna inför Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Kristensson rallyvinnare i BMW, rattade hem seger i Dackefejden.
Himlarace i helgen, se backeliten göra upp - Stig Blomqvist föråkare i Audi S1.
Klappjakten först ut för Bilsport Rally Cup 2025.
Sydsvenska Mästerskapet i Rally summerar Dackefejden.
Tom snabbast med bränsle från VXO Fuels.
Foto från Kolsvarundan.
Petter Solberg visar upp VW Polo GTI inför Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Grahn körde hem Kolsvarundan, deltävling två i Svenska RallyCupen.
Tempestini vann Aurskog Höland Rally - Larsen tog full pott i NM.
Mattis snabbast i Dackefejden.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM:
Orlen 80th Rally Poland 27-30/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 03/08




Foto:
Kolsvarundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Varvloppet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.