SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Efter service plockas Hayden Paddons Hyundai i20 AP4 ihop för nästa tävling.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
Dämpare från Extreme Racing Shox och bromsar från Alcon på Haydens bil.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
1,8 liters motorn i Hyundaien kommer från en Sonata, kostar runt 50´000 kronor efter att ha vässats till tävlingsskick!

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Färdig för tävling, Hayden trivs i i20 Ap4 bilen och kör på hemmaplan för att hålla tempot uppe.
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.

Nu fortsätter vi med fjärde delen om AP4 klassen och dess bilar, den här gången är det dags för Hayden Paddon att berätta mer ingående om sin i20 AP4+ som hans familjeteam byggt och tävlar med.
- De flesta kör med 1,6 eller 1,8 liters motorer i klassen, i vår i20 är det en 1,8 liters motor som plockar fram cirka 350 hästkrafter.

- Det är mer än i en R5 bil men vi saknar en del vridmoment, men det håller nere priserna och bilen är ändå riktigt rolig att köra. För vår i20 AP4+ kostar en motor runt 50´000 kronor, en motor till R5 modellen kostar runt 350´000 euro!

Vi använder en Sadev sexväxlad låda, diffar kommer också de från Sadev och då plockade ur deras rallycross sortiment vilket gör dem extremt hållbara.
- En kul grej är att vi använde vår i20 till en backtävling förra året, då satte vi en 600 hästars motor men behöll allt annat. Det är väldigt bra bilar, lite underhåll och låga driftskostnader - detta oavsett vilket bilmärke du bygger på, förklarar Hayden och fortsätter.

Många delar under karossen är det samma mellan bilarna i klassen, det finns tillverkare och delar som de flesta väljer, bromsar och liknande som passar alla.
- Självklart skiljer det även här men vissa fabrikat används mer än andra, på hjulupphängning t.ex. använder de flesta i Nya Zeeland ur Extreme Racing Shox sortiment, samma tillverkare som också Hyundai Motorsport använder i WRC bilarna.

I övrigt, motorn i i20´n kommer från en original/standard Hyundai Sonata och levererar efter modifieringar 350 hästar! De flesta använder motor från samma tillverkare som karossen, det blir oftast enklast och särskilt om man vill ha stöd från importören.

Största skillnaden mellan AP4 och AP4+ är som vi beskrev i förra delen valet mellan flera motorstorlekar men också de aerodynamiska möjligheterna skiljer.
- Vår AP4+ klass är friare, men samtidigt reglerat på motorn och gör dem likvärdiga med de "vanliga" AP4. Utseendemässigt skiljer det mer där vi i Nya Zeeland får arbeta mer. Vad det gäller de aerodynamiska delarna så likar vår i20 en i20 WRC från 2016.
- Att få möjligheten till att montera sådana här paket gör att bilarna ser spektakulärare ut, skapar mer intresse och givetvis är enklare att finansiera! Detta då bilarna är attraktiva för importörerna - som för mitt team av Hyundai!

För Haydens del handlar det om 5-6 deltävlingar i Nya Zeeländska Mästerskapet i år för sitt egna team, detta när han bara fick en halv säsong i WRC.
- Då är det här perfekt för att hålla igång körningen mellan WRC tävlingarna - alla mil i tävlingbil är viktiga.

- AP4 bilarna är så roliga att köra, visst de är mindre utvecklade än R5 bilarna men ändå så häftiga och förarna får mer köra bil. Men i takt med att fler bilar kommer ökar pressen och alla hittar nya möjligheter vilket gör att klassen samtidigt utvecklas och blir snabbare, men än så länge utan att priserna börjat skena, avslutar Paddon som just nu är genomför rekognoseringen inför helgen Neste Rally Finland.

Läs mer om AP4:
»
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.
» Del 3; Paddon reder ut AP4 klassen, vad skiljer AP4 och AP4+?
» Del 2; Yaris, Swift, Mirage och Fiesta i AP4.
» Del 1; AP4 klassen - spännande 4wd bilar på Nya Zeeland.


Publicerad: 2018-07-24 09:09






Patrik Flodin tog tredje raka segern efter rafflande avslutning i Rally Uppland.
© Niklas Falk / Svensk Bilsport.När den fjärde deltävlingen av årets Rally-SM avgjordes med Rally Uppland i Tierp blev det seger för Patrik Flodin och Göran Bergsten. De regerande mästarna vann tävlingen totalt och i klassen Internationella 4WD. I 2WD blev det en debutantsegrare - i en Volvo 240.

Det blev en rafflande avslutnin...

Publicerad: 2024-06-01 19:14


Ogier leder Rally Italia Sardegna - Pajari toppar WRC2.
© Toyota Gazoo Racing.Om Sebastien Ogier tappade ledningen under lördagens första halva tog han med besked tillbaka den under eftermiddagen. Två nya sträckor dubbelt och direkt tre raka sträcksegrar av Ogier. På eftermiddagens fjärde och sista sträcka var han tiondelar från Elfyn Evans som blixtrade till, men Fransmannen...

Publicerad: 2024-06-01 19:09


Flodin och Bergsten vann Rally Uppland med en sekund, tackar motståndet för fighten!
© Hampus JuterydFjärde SM-deltävlingen Rally Uppland gick av stapeln i dag och blev en gastkramande historia där Patrik Flodin och Göran Bergsten tillsammans med GK Door Team Sweden lyckades knyta ihop säcken med minsta möjliga marginal och utökar därmed sin SM-ledning.
Det var en brutalt gastkramande tävling...

Publicerad: 2024-06-01 18:21


Liljegren och Hovind, SM vinnare i 2wd under Rally Uppland.
© emotorsport.seKullings MS åkarna Isac Nordström och Victor Bergsander var snabbast genom Bredänge, sista sträckan i Rally Uppland för den trimmade tvåhjulsdrivna klassen.

Segern för klassen tog Tim Liljegren och norska co-drivern Sunniva Rudi med Volvo 240 och segermarginal slutade på 14 sekunder före Patrik H...

Publicerad: 2024-06-01 17:35


Norsk totalseger i Bengtsfors BilTeknik Racet.
Med ett 30-tal ekipage i Bengtsfors BilTeknik Racet kördes fyra sträckor dubbelt. Det krävdes 14 minuters körning för snabbaste ekipage som var Norskt, Ola P Hovelsrud från NMK Fluberg som C-förare i Trimmat 2wd. Segermarginalen totalt var 0,9 sekund före Sven Hansen.

I klassen hade Hovelsrud stö...

Publicerad: 2024-06-01 17:06


En sekund avgjorde Rally Uppland - Flodin och Nydén vinnare i 4wd.
© emotorsport.seEn sekund, större blev inte Patrik Flodin och Göran Bergstens segermarginal i Rally Uppland. De åtta bilarna i Internationella 4wd tog just målgång på den 7km avslutande sträckan Bredänge.

Fredrik Åhlin toppade sträckan före Tom Kristensson och Dennis Rådström, Isak Reiersen och Pontus Tidemand f...

Publicerad: 2024-06-01 16:45


Adolfsson körde hem Midsommardansen Sprint.
Dubbelt Tisse Racing i Midsommardansen Sprint när den preliminära resultatlistan visar på Robin Adolfsson som vinnare 5,2 sekunder före Arvid Johansson. Två sträckor dubbelt där Nils Jensen tog tredjeplatsen i klassen.

Som trea totalt hittar vi Rickie Borgström som med 8,5 sekunders marginal vann...

Publicerad: 2024-06-01 16:27


Tänak ny ledare i Rally Italia Sardegna, Neuville bryter efter avåkning.
© Hyundai Motorsport.Lördagens fyra första sträckor i Rally Italia Sardegna är avverkade, två sträckor som körts dubbelt innan ekipagen går in för däckbyte.

Tänak snabbast idag.
Ott Tänak har varit snabbast på första och senaste sträckorna, något som fört upp honom som ledare i rallyt, 3,5 sekunder före Seba...

Publicerad: 2024-06-01 13:01


Flodin ny ledare, toppar Rally Uppland i halvtid.
© emotorsport.seTre sträckor avverkade under första delen av lördagen i Rally Uppland, Patrik Flodin är den som avancerat upp som ledare i rallyt vilket han gjorde redan på den inledande sträckan på förmiddagen. Tvåa efter ss5 är nu Tom Kristensson som är 6,9 sekunder från ledaren och har Dennis Rådström 1,2 sekund...

Publicerad: 2024-06-01 12:38


Ward och Bakkerud fyller på till Rally Magic.
© emotorsport.seRally Magic fortsätter att fylla på med intressanta namn i startfältet, i förra veckan blev klassen Historic klar men 12 ekipage men det finns fortsatt platser i den fyrhjulsdrvina Rally2/R5 klassen.

Senaste två namnen är Calle Ward som gör lite av comeback i rallybil, tar sin VW Polo GTI R5 till...

Publicerad: 2024-06-01 10:14


Tidigare nyheter:
Flodin ny ledare, toppar Rally Uppland i halvtid.
Ward och Bakkerud fyller på till Rally Magic.
Följ lördagen i Rally Uppland, Rally Italia Sardegna, Bengtsfors BilTeknik Racet och Sprintserien.
Isak Reiersen leder Rally Uppland - Dött lopp i 2WD.
Ogier leder Rally Italia Sardegna, Pajari bäst i WRC2.
Reiersen, Nydén, Liljegren och Hovind i SM topp efter ss2 i Rally Uppland.
Stjärnspäckat startfält i Royal Rally Legends.
Historiskt stort intresse för SM-veckans rallysprint.
Häng med under fredagen i Rally Uppland och Rally Italia Sardegna.
Rally-SM kalendern 2025, planer för arrangörer 2026-2027.
50-talet åkare för Midsommardansen Sprint.
100-talet bilar och nio sträckor när SM eliten gör upp i Rally Uppland.
WebTV & Resultat från shakedown inför Rally Italia Sardegna klockan 8:00!
WebTV direkt från shakedown inför Rally Italia Sardegna imorgon.
Allergisk reaktion stoppar Solberg från start på Sardinien.
Mille Johansson EM-genrepar i Rally-SM.
Far mot son i Solbergs comeback - kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia!
40-talet åkare totalt, Svenska och norska eliten utmanar EM-toppen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Följ Rally Uppland – Gratis via Rallyradio och Youtube.
Drive VXO säkrade historisk Rally-SM seger med BMW på framtidssäkrade bränslen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Varvloppet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.