Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Joakim Roman.
© Joakim Roman.
Nu fick vi fira, dränka sorgerna tillsammans med våra hjältar, meckarna.

© Joakim Roman.
© Joakim Roman.
Genom vatten och lera mot mål i Safari Rallyt.
'Rallygudarna må ha ett särskilt ont öga till oss.'

- Starten på sista dagen började i Taitabergen en normalt riktigt dålig sträcka och med serpentinväg upp och ner för berget. I år var sträckan bättre än tidigare år. Vi tog det ändå skapligt lugnt för att inte halka av på det mycket hala underlaget, säger Joakim.
- Trots det, 10:a på sträckan och 30 sekunder före Escorten som vi vara tvungna att plocka in 4 minuter på under dagen.

SS2 för dagen var "Elephant stage". Enligt helikopterns rapporten var det upp mot 200 elefanter på var sida om sträckan. Tack och lov fick ingen av dem för sig att byta sida...

- Första halvan var ny jämfört med förra fredagen och dessutom i motsatt riktning. Den nya biten var i princip två leriga spår över en grässtäpp eller som en gammal svensk väg med gräs i mitten. Det hade kommit 100mm regn under natten så vi beslöt att åka med "mudd tires" ett beslut som visade sig helt rätt. Sträckan var lerig och sandig men snabb, kompletterat med några riktiga "mudholes".
- Vi gick på attack direkt och det var nog tävlingens bästa körning från mig, fram till vägbytet ut på stora snabba vägen in mot mål efter 3-4 km började motorn missa och gå dåligt, kompletterat med rök.
- Oljetrycket var dock ok så vi beslöt att fortsätta till mål där service väntade. Vi kom dock bara ett par km till innan oljetrycket var ner mot 2 bar (8-10) så det var bara att styra åt sidan och fylla på ny olja. Det visade sig dock inte ha någon större verkan då det var ett stort hål i ventilkåpan.

En ventil hade kroknat och gått av...
- Vi fick vänta nästan 2 timmar innan en vänligt sinnad Belgare kom och bogserade oss till mål där meckarna väntade. De försökte laga provisoriskt så att vi kunde köra genom sista 10 mila sträckan men motorn var för trasig för att fortsätta så vi fick fortsätt att åka bogserlina ända ner till Mombasa.
- Bara det var mer intressant än nödvändigt, särskilt när vi körde om en lastbil (i bogserlina bakom service Jeepen) samtidigt som en annan lastbil i sin tur körde om oss i 3:e spår samtidigt som vi får möte av 2 andra lastbilar som i sin tur kör om varandra. Jag behöver nog inte påpeka att det var onödigt trångt! Det löst sig när en av bilarna framför oss kastade sin bil ut i mötande!! vägren.
- Som ni förstår är transporterna här nere minst lika spännande som sträckorna.

- Nu föll vi från en trolig 6:e plats till en slutlig 25:e eftersom vi fick maxtid på sista sträckan som dessutom var 10 mil så det gav extra mycket tid natuligtvis. Ytterligare en total besvikelse. Det är fullständigt sanslöst att det kan vara så här grymt mot oss igen.

I år gjorde vi ett fantastiskt rally, bortsett från fel körningen så har vi i princip kört felfritt under hela rallyt. Jag har gjort 3-4 små missar genom ett par snurrningar och det är inget i ett rally som sträcker sig över nästan 200 mil specialsträckor.
- Vi har varit topp 10 på alla sträckor utom en där vi inte haft någon form av problem och vi låg 4:a totalt när alla de bästa fortfarande var med i rallyt. Det är det positiva vi tar med oss. Det tråkiga är att ju bättre vi presterar desto sämre resultat tycks det...

- Om inte om hade funnits så hade vi fått sluta topp 3-4:a men nu finns OM särskilt i vår värld.
- Nu fick vi fira, (dränka) sorgerna tillsammans med våra hjältar, meckarna. Det trots allt är en enorm prestation av alla inblandade att överhuvudtaget överleva en dag i detta extremt tuffa rally, avslutar Joakim.



»
Följ tävlingen via vår specialsite för East African Safari Classic Rally! «

Publicerad: 2015-11-28 09:28






Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör DRIVE VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Tidigare nyheter:
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.