MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM.
PRESSRELEASE

Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.

Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?

– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.

Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.

Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.

– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.

Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?

– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.

Tim Lagerstam i lägre elitklass.

Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.

– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.

Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.

– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.

Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.

Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.

I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.

– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.

Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.

På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.

– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.

Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.

Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2021-08-16 19:04






Vrielink vann ELE Rally, Andervang femma totalt.
© ELE Rally.ELE Rally i Holland innebar Svenskt deltagande genom Stig Andervang med Hyundai i20 N Rally2. Med sig i bilen hade han Johan Findhammer. Efter fredagens fyra sträckor var Stig sjua totalt med en minuts marginal mot ledaren. Rallyt fortsatte under lördagen med 11 sträckor innan målgång runt midnatt, ...

Publicerad: 2024-05-26 10:21


Broman snabbast i Skogsåket - Johansson snabbast i Otrimmat.
© emotorsport.seSkogsåket hos Team Skogsåkarna innebar totalt fem vändprov varav tre olika, Gränna MK´s Tobias Pettersson öppnade bäst av de närmare 40 tävlande och vann de tre inledande innan det var dags för service i väntan på andra varvet över två av sträckorna.
Ut på andra varvet var det Johan Broman som var ...

Publicerad: 2024-05-26 10:05


Johansson, Kalström och Erixon klassvinnare i Rute Rullen.
© emotorsport.seGotlands MFBK arrangerade Rute-Rullen ingående i DM serien och Gotlands Rally Cup, 20-talet startande ekipage fördelade över tre klasser.

Störst var Trimmat 2wd där Sebastien Johansson körde hem segern i Nissan Sunny, segermarginalen blev åtta sekunder trots att han lade bort 20-talet sekunder fö...

Publicerad: 2024-05-26 09:36


Grahn sexa i Länsirannikon Ralli, nöjd med känslan under helgen.
© Loudlife Media / AKK.Finska SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli med sju sträckor sedan den näst sista ströks, Teemu Asunmaa vann de sju sträckor som avverkades under lördagen. Asunmaa var i ledning under hela rallyt och segermarginalen blev slutligen 51,7 sekunder till Niclas Grönholm.

Estländaren Urmo Aava i Subaru Imp...

Publicerad: 2024-05-25 22:34


Helin bröt med växellådsproblem, Grahn nia totalt i Rally Sönderjylland.
© Stefan Helin.Lucas Helin och Mikael Kjellgren med team åkte taggade mot Danmark inför helgen, lördagens Rally Sönderjylland stod på programmet, andra deltävling i Danska Mästerskapet. Lucas gillar asfalt och tävlar flitigt i utomlands, kör för andra året för Danska Mästerskapet och i år med en Opel Corsa OPC anp...

Publicerad: 2024-05-25 21:50


Bäcklund snabbast på hemmaplan, vann Varvloppet.
© emotorsport.seStörst för helgen Varvloppet med 90-talet tävlande till start, totalt sju fina sträckor av typisk "västgötakaraktär" med mycket åkande ute på gärde med luriga svängar mellan åkrar och diken. Gillad tävling där Sverigeserien för VOC och Västras DM körde om poäng.

Fredriksson snabbast i VOC....

Publicerad: 2024-05-25 21:36


Många vinnare i Eskilstunas EHG Sprint.
© emotorsport.seEHG sprinten för 7-klubbars och Finess onotade rallyserie kördes med 72 tävlande, totalt tre sträckor där första och sista var samma. Arrangörsklubbens Pontus Florin tog hem segern totalt, vann de tre sträckorna och var till mål 19,2 sekunder före Mikael Holmgren. 1,6 sekund bakom kör Hannah Jakobss...

Publicerad: 2024-05-25 20:31


Griebel vann Hunsrück Rallye, Andersson bröt.
I Tyska Hunsrück Rallye toppade Marijan Griebel efter rallyts åtta sträckor, 22 sekunder före Julius Tannert när rallyt avslutades. Närmare minuten tappad för Dennis Rostek på tredjeplatsen i rallyt. Det handlade om 67km special i den tredje deltävlingen i tyska mästerskapet.

112 ekipage varav 40...

Publicerad: 2024-05-25 20:17


Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
© emotorsport.seAnders Hedström blev sista namn in i Rally Magic i Höljes den 5:e juli, på fredagen i samband med starten av VM helgen i Rallycross körs det rallysprint på området i Höljes.

Hedström kommer i en Ford Escort och blir där 12:e och sista ekipage in i startlistan för Historic där Stig Blomqvist i Aud...

Publicerad: 2024-05-24 19:09


Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
© emotorsport.seVarvloppet hos Vara MK är störst för helgen, fem mil special och närmare 100 bilar när klubben avslutar sitt 100 års jubileum. Västras DM och Sverigeserien för VOC kör om poäng.

Finess Onotade Rallyserie och 7-klubbars kör hos Eskilstuna MK med rallyt EHG sprinten. Ett 70-tal tävlan...

Publicerad: 2024-05-24 18:28


Tidigare nyheter:
Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.
Publikparkeringar till lördagens EHG Sprinten.
Världsmästaren gör comeback, Petter Solberg kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Petter Solberg kör Polo GTI R5 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Onotat när Eskilstuna MK kör lördagens EHG sprint.
Tre Svenska bilar i lördagens Rally Sønderjylland, Helin kör för mästerskapet.
Grahn i helgens finska gruspremiär, SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli.
Fiskaretorget basen för Midnattssolsrallyt i Västervik, men hur går planeringen?
Tavares ska rädda Lancia, vill marknadsföra inom rallysporten.
EHG sprinten på gång, info om programförsäljning.
1300 Rallycup summerar gruspremiären i Zabra Rallyt.
12:e rallyt i år för Andervang, kör helgens ELE Rally.
Far och son Kristoffersson fyller på till Rally Magic.
Calle Carlberg tillbaka i Rally-SM!
Hägg och Grahn, båda på pallen i danska Yokohama mästerskapets andra deltävling.
Foto från Violenrallyt.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.