MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Äntligen, säger de aktiva om brutna MBAB avtalet.

Äntligen! Är vad flertalet av de aktiva inom rallysporten säger idag. Orsaken är meddelandet på Svenska Bilsport Förbundets hemsida om att SBF och "företaget" Modulbygg AB brutit sitt avtal om rally SM. Avtalet har varit det stora samtalsämnet ute på rallytävlingarna, forum på Internet samt i flera andra medier. Företaget var redan i det skede som avtalet skrevs nära att gå i konkurs? Den 15 februari skickade förbundet ut ett pressmeddelande som uppgav att "företaget" Modulbygg AB, förkortat MBAB skulle vara huvud och namnsponsor för SM serien. Avtalet var tvåårigt och i flermiljonklassen, d.v.s. minst 3 miljoner.

Historien bakom "företaget" är kort. Första gånger allmänheten började höra talas om företaget var i samband med att man planerade för ett trebilsteam i nya Ford Flexifuel Cup. Något som de inblandade rätt snabbt men ändå allt för sent upptäckte var en ren bluff. Bilar som beställdes men som aldrig var tänkta att betalas. Det är bara delar av vad som egentligen hände i den satsningen.

Företaget blev där efter riktigt känt för allmänheten när Junior VM satsningen med Patrik Sandell presenterades i Stockholm under hösten 2005. Då var företagets ledare med och presenterade deras insats i storsatsningen. Men den glädje som varar. Strulet började snabbt när pengarna saknades och bilen där med blev försenad. Strax där efter var det dags för första stortävlingen för det nya JVM teamet. Många började då undra när bilens ytor var täckta av frågetecken "?" och Patrik i intervju förklarade att han sökte sponsor då tidigare huvudsponsor hoppat av satsningen. Patrik löste sitt på egen hand och MBAB gick istället till SBF för att där marknadsföra sig. Redan i samband med Svenska Rallyt började många fundera på vad MBAB sysslade med och många kontrollerade dess affärer.

När väl avtalet mellan SBF och MBAB var klart så dröjde det inte länge innan uppgifterna om att företaget var konkurshotat med flera miljoner i skulder till framför allt en stor leverantör inom företaget. Men det var ingen fara enligt det inblandade förbundsfolket, det visste de när avtalet skrevs. Att ett företag som bara omsätter 11 miljoner har över 3 miljoner i skulder samt nyss skrivit sponsoravtal på minst lika mycket, det är inget konstigt med det. När företaget också sponsrar flertalet förare på hög nivå fattar man inga misstankar, varifrån kommer alla utlovade pengar, och är det någon som får några? I sista stund betalas skulderna in och konkursen undanröjs för den här gången. Men när är det dags igen undrade alla?

När diskussionerna går vidare, förbundsfolket försvarar sig, mer och mer uppgifter kommer fram om företaget och dess huvudpersoner. Huvudpersoner som inte dyker upp på bokade möten där man har för avsikt att reda ut eventuella osanna uppgifter, och framför allt hot mot personer. Men allt är som det ska enligt förbundet. Man har och fortsätter antyda från förbundshåll att medias bevakning av huvudsponsorn gjorde att förbundets arbete med fler sponsorer förstördes. Troligen hade de eventuella intresserade företagen gjort mer eftersökningar i diverse register än förbundet, där fanns orsaken att de eventuella intressenterna tackade nej!

Men det dröjer inte länge innan skulderna åter började växa för MBAB, både till staten samt privata företag. På kort tid var summan uppe i över miljonen och då var inte privata företag inräknat. Bl.a. har man på expressens hemsida, under "Motorbloggen", kunnat läsa att bl.a. ett företag som säljer släpkärror blivit lurade, släp hämtats utan betalning och som där efter används olagligt. Det är bara ett exempel av många som drabbat oskyldiga och ovetande. När uttalande från förbundet i stil med "Bara vi får våra pengar så bryr vi oss inte om företaget inte betalar andra." har helt rätt retat upp de aktiva.

Vad tycker de aktivas sponsorer om att synas tillsammans med företag där konkursanmälan är inlämnad? Under South Swedish Rally försökte man från deltagare demonstrera, men då ett fåtal ekipage, sponsrade av just MBAB inte var intresserade, gick det ej att genomföra, alla måste vara med i aktion för att rätt effekt ska uppnås. Men nu är det omtalade logotypen borta i framrutan till nästa SM deltävling i Rally SM, om man inte funnit en ny sponsor redan vill säga som tar upp platsen? Orsaken att avtalet brutits är, enligt förbundets pressmeddelande, helt p.g.a. medias felaktiga bevakning. Kanske har aldrig några skulder och konkurshot funnits, är det kanske staten som försökt retas med rallysporten genom falska uppgifter i sina register om skulder och orätta affärer?

Frågan är, står företagen på kö när de vet hur man hanterat tidigare affärer inom förbundet? Enligt tidigare nämnda pressmeddelande har också media försvårat arbetet att få nya samarbetspartners inom rally SM. Är det verkligen medias fel? Medias ärende är väl att förmedla fakta, inte leva på moln och lossas som inget hänt. Men frågan är hur många "stora" medier som ärendet avhandlats i? Kan forum på Internet, eller en s.k. blogg kallas för media i dessa sammanhang? Mest troligt är att ett företag som vill göra affärer i mångmiljonklassen går på "säkra uppgifter" än bara vad som sägs och skrivs i media.

Att det finns företag som vill sponsra rallysporten vet alla. Att det finns företag som velat vara med i rally SM, på ett eller annat sätt, det VET VI. Men som tack vare nyss nämnda avtal i tidigt skede valde andra sporter, de hade själva sett vad som var på gång att hända. Aktuella företaget har istället valt sponsring utanför motorsporten!

Vad händer nu med Rally SM? Frågorna är många men svaren få.

Publicerad: 2006-07-14 06:08






48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Fiesta Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde säsongen med dubbla tävlingar hos Vimmerby MS, träningsåk följt av två åk på tid gäller i serien. Ett 90-tal åkare gjorde upp under lördagen. I serien körs både rally och rallycross bilar, helgens tävling innebar start på klubben folkracebana innan man tog tunneln ut och...

Publicerad: 2024-04-21 19:05


Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
© emotorsport.seSkänningeknixen med tre omgångar på varvlopp, knappt fyra minuters körtid per åk för de snabbaste i rallyt. Just snabbast var Tobias Pettersson och Åke Kjellgren i Mitsubishi Lancer EVO6 som tog hem totalsegern 15,2 sekunder före Heidi Ryrlén som B-förare i Trimmat 2wd. För 4wd klassen var det Mikae...

Publicerad: 2024-04-21 17:35


Tidigare nyheter:
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.