SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-10-06 20:38






90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
© emotorsport.se Svenska Sprintserien inleder sin säsong hos Vimmerby MS i Gnagaredalen, där körs två deltävlingar, en per dag under helgen. Rally och rallycrossbilar kör sträckan som går både inne och utanför klubbens anläggning. Anmälningslistan var överfull tidigt men har nu krympt, 90 bilar totalt för lördagen ...

Publicerad: 2024-04-18 20:00


100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
© emotorsport.seSigtuna RC kör Aspgren Bygg sprinten som deltävling i Upplands DM, 17km special fördelat på tre sträckor väntar för de närmare 100 ekipagen över sex klasser!
Som mellanåkare och lite träning inför kommande SM ses Kalle Gustafsson som går på grus med Fiestan för säsongen. 15 åkare i 4wd klassen där ...

Publicerad: 2024-04-18 19:56


Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
© Toyota Gazoo Racing.Fyra sträckor dubbelt, upplägget för Croatia Rallys första etapp. Arrangören har ingen inledande publiksträcka, här går man direkt på fredagens sträckor. Första sträckan är också rallyts längsta, 23,63km väntar omgående.

08:28 rullar Thierry Neuville ut på första sträckan, vid 12-tiden rullar han...

Publicerad: 2024-04-18 19:44


Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Tävlingsledare Linda Telehagen tillsammans med övriga organisationen önskar alla välkomna till årets Dackefejd.
- Vi fortsätter med vårt samarbete med Destination Kosta, vilket varit väldigt lyckat och uppskattat av både tävlande, publik och organisation. Denna gången utökar vi till 2 sträckor som...

Publicerad: 2024-04-18 09:28


Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing. Shakedown ännu inte helt avslutad inför Croatia Rally, snabbast med tre åk, även om flertalet i Rally1 klassen fick sina tredje rundor strukna då de stoppades.

Rallypensionären Sebastien Ogier slog till med snabbaste tid i sitt andra åk, 0,7 sekunder bakom Elfyn Evans. Thierry Neuville går in m...

Publicerad: 2024-04-17 21:54


Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
© emotorsport.se Till sommaren får ni se Patrik Hallberg i en R5 igen, denna gången blir det under SM-Veckan i Västerås där han fått chansen att köra Christer Hedlunds VW Polo GTI R5.

- Detta ska bli riktigt skoj! Jag har längtat sedan vi gick i mål på Gotland att få chansen igen och är otroligt tacksam för möj...

Publicerad: 2024-04-17 21:42


Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.
© Hyundai Motorsport.Lagom till frukost, klockan 9:00 startar sändningen från shakedown inför Croatia Rally i vår WebTV & Video avdelning. Det är sträckan Okic på 3,65km som körs, första bil ut är Thierry Neuville med start klockan 9:01.

Första vändan går i VM tabellens ordning, sedan är det fritt att köra och för Ra...

Publicerad: 2024-04-17 20:16


Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
© emotorsport.seRallyintresset håller sig på en bra nivå, om vi tittar framåt ses 160-talet ekipage anmälda för Vilda Ryd Racet där då Bilsport Rally Cup går ihop med Historiska RM serien och Klassiska / Historiska Rally Cuperna i slutet va månaden.

Den första maj körs traditionsenligt Lill Jumbo hos Falköpings ...

Publicerad: 2024-04-17 20:15


Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
© Toyota Gazoo Racing.Torsdag förmiddag innebär shakedown inför Croatia Rally, årets fjärde WRC deltävling. 3,65km långa Okic körs med start klockan 9:01 där VM ledande Thierry Neuville går först, Elfyn Evans och Adrien Fourmaux följer.

Efter Rally1 klassen följer WRC2 ekipagen, totalt tre vändor på sträckan ska göras...

Publicerad: 2024-04-17 20:11


Anmälningslista, Solberg & Andersson är Svenskarna bland 69 ekipage till Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Lagom till starten i Croatia Rally så släpps anmälningslistan för kommande WRC deltävling. Rally de Portugal körs 9-12:e maj med 22 sträckor på närmare 34 mil och 69 anmälda ekipage.

Både Rovanperä och Ogier.
Toyota Gazoo Racing kommer med fyra bilar, för fabriksteamet Elfyn Evans, Kalle ...

Publicerad: 2024-04-17 19:58


Tidigare nyheter:
Helin redo för Rally Yding i ny Opel Corsa, siktar på guld i Danska Mästerskapet.
Tre Svenska ekipage under stor tjeckisk rallyhelg i Klatovy.
Vimmerby MS redo för två dagars rally, Svenska Sprintserien inleder i helgen.
Minikongen på klassiska kurviga, backiga och utmanande grusvägar.
Irland ställer in sina WRC ansökningar för 2025.
Inför Croatia Rally med 20 sträckor, 28 mil, 68 startande.
Totalseger för Kristensson i Simrishamnsmixen, jobbar för SM start i Nyköping.
Mille Johansson kämpade sig till pallplats i EM-premiären i Ungern.
Fullmatad TV tablå för helgens WRC Croatia Rally.
Hawkeswood i Toyota GR Yaris vann Rally of Otago - Meeke i Escort MK2 sjua totalt.
Pryce snabbast genom Brittiska rallymästerskapets Severn Valley Stages.
Tempestini vinner Rally Hungary, Mille Junior EM trea och Carlberg bröt.
Dansk totalseger i Bilmånsson Rallysprint.
Sex raka sträcksegrar för Andervang i Roland-Rallye Nordhausen.
BilMånsson Rallysprint och Rally Hungary, följ söndagens rallyn.
Mikko i Toyota toppar Rally Hungary, Carlberg tvåa i Junior EM debuten.
Aprilsprinten inledde Eskilstuna Sprintcup.
Kristensson körde hem Simrishamnsmixen.
RS åkarna i söder inleder med BilMånsson Rallysprint.
Följ lördagens rally, bl.a. Aprilsprint, Simrishamnsmix och EM i Ungern.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Croatia Rally 18-21/04


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.