"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { echo "   "; echo ""; } else { echo $row['logo']; echo "' ALT='"; echo $row['namn']; echo "' BORDER='0'>"; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Pressrelease

Pressinfo från Rally Xplosion (http://www.vms.u.se )



2006-06-22: Hauger, Herrgården, Okseter till Rally Xplosion.
Snabba norrmän redan anmälda!
Nästa helg körs Rally Xplosion / Nordiskt mästarmöte i rally super-special i Västerås. Trots att det är flera dagar kvar att anmäla sig så har redan ett flertal anmälningar kommit in.

Norske Tom Erik Hauger i Mazda RX 7 har lockat med flera norrmän.
En Mazda RX 7 med dess skönsjungande motor blir något sevärt utöver det vanliga. Att Tom ligger på andra plats i norska backmästerskapet och har uttalat målsättningen Vinna är det som gäller gillar vi.
Att Tom har lockat med fler Norrmän kör inte saken sämre. Tommy Herrgården i BMW M3 ligger fyra i norska backmästerskapet Jarle Lippert också han i en BMW M3 var snabbaste 2wd och 4:a totalt i Rally Lillehammer.
Knut Boberg kommer i sin mycket potenta VW Golf Kit car.
Den svenska eliten skall utmanas !

Och där är i den tvåhjulsdrivna klassen redan anmälda Bl.a vinnaren 2005 Tobias Söderqvist Saab 9-3, Mr Xplosion Lasse Davidsson Renault Kit car, Patrik Sjöberg VW Golf, Ilpo Sällinen Opel, Rickard Åndberg Opel Corsa, Lars Erik och Johan Eriksson Saab m.fl

Ökseter utmanar i fyrhjulsdrivet!
Även i den fyrhjulsdrivna klassen har vi redan nu Peder Ökseter anmäld i en Mitsubishi Evo 6. Peder var två efter Tord Linnerud i Rally Lillehammer och vann nyligen Aurskog Höland Rally. Bland de svenska så finns bland de anmälda bl.a sprint expert nr 1. Dick Larsson Toyota, Årets sprntkomet Björn Persson Ford, Hars-Erik Weng Mitsubishi och Niclas Hägg Toyota.

Sandell letar bil
Telefon går varm hos tävlingsledare Micke Söderberg. JVM-åkaren Patrik Sandel letar fyrhjulsdriven bil. Flera toppåkare har hört av sig väntar med sin anmälan av olika skäl. Några gör som Sandell och letar bil och andra väntar på delar. Vinnaren 2005 Dick Wiksell väntar på läkning av foten. Spänningen stiger.

Direktkvalificerade förare till Söndagens elimineringsstege.
4 wd
Dick Wiksell - Vinnare 2005
Håkan Eriksson - Silver 2005
Thomas Kohlberg - Brons 2005
Dick Larsson - Fjärde plats 2005
Björn Persson - Mini Xplosion 2006
Niclas Gustafsson - Mini Xplosion 2006
Ev Wild card

2wd
Tobias Söderqvist - Vinnare 2005
Anders Eriksson - Silver 2005
Daniel Nilsson - Brons 2005
Thomas Lindén - Fjärde plats 2005
Jan-Erik Eriksson - Mini Xplosion 2006
Peter Hellström - Mini Xplosion 2006


Rally Xplosion i korthet.
Nordiskt mästarmöte i rally super-special!

Full attack-action-spänning-underhållning!
Två förare
Sida vid sida , exakt lika villkor
2,5 minuters rally-duell med max attack.
Vinna eller försvinna gäller !

Sveriges enda permanenta Super Special!

Nordiskt mästarmöte!
Två bilklasser !
Två och fyrhjulsdrift (2wd / 4wd)

Två dagars tävling!
På lördagen köres kvalificeringar.
De snabbaste kör söndagens elimineringsstege.

Start med julgran

Träningstillfälle inför Finnkampen Motor!

KÖP BILJETTER REDAN NU!
Redan nu kan publiken köpa helgbiljetter för endast 150 kr på ticnet.se

BOKA IN DEN 1-2 juli för rally fest!

Info och inbjudan vms.u.se

Publikinfo:
vasterasturism.se (mälarveckorna)

Förköp: ticnet.se




2006-06-16: Norrmännen till Rally Xplosion!
Den 1-2 Juli 2006 körs Rally Xplosion / Nordiskt mästarmöte i rally super-special i Västerås. Trots att det är över en vecka kvar att anmäla sig så har redan ett flertal anmälningar kommit in. Toppskiktet i sprint i Norge har hört av sig och aviserat sina anmälningar och fler är givetvis välkomna. Den svenska eliten skall utmanas!


Hur tävlar man?
Tävlingsformen har många namn, duell-rally, parallell-rally eller sprint. Bantypen kallas för ”Super special” när den körs som publiksträcka i Rally VM.


Två förare startar samtidigt på två parallella slingor och kör ett varv (ca 750 meter), strax före start & målrakan byter man spår med hjälp av en bro kör sen varv två. Efter växlingen på andra varvet så åker de sen sida vid sida i sista svängen in mot målet. Publiken ser allt och har hela tiden koll på hur det ligger i hetaen. Då körtiden är så kort finns det bara ett läge MAXIMUM ATTACK !.


Två bilklasser!
För att det skall vara enkelt för publiken att förstå så kör vi endast två klasser Två och fyrhjulsdrift (2wd / 4wd).


Två dagars tävling!
På lördagen körs tre kvalificeringsomgångar varav den bästa räknas. De snabbaste kör söndagens elimineringsstege.


Direktkvalificerade förare till Söndagens elimineringsstege.

4wd
Dick Wiksell Vinnare 2005
Håkan Eriksson Silver 2005
Thomas Kohlberg Brons 2005
Dick Larsson Fjärde plats 2005
Björn Persson Mini Xplosion 2006
Niclas Gustafsson Mini Xplosion 2006
Ev Wild card


2wd
Tobias Söderqvist Vinnare 2005
Anders Eriksson Silver 2005
Daniel Nilsson Brons 2005
Thomas Lindén Fjärde plats 2005
Jan-Erik Eriksson Mini Xplosion 2006
Peter Hellström Mini Xplosion 2006


Flera nyheter 2006!
Dubbla varv! För att öka spänningen och underhållningsvärdet ytterligare för både förare och publiken så körs Söndagens elimineringsstege över dubbla varv. Det betyder att vi att både förarna och publiken ser exakt hur de ligger till när halva heatet körts.


Start med ”julgran”!
En annan nyhet för året är att starten sker med en så kallad julgran vilken används i drag-racing. Nu ser både förare och publik hur långt det är klart till start.


Depå för publiken!
Självklart är depån öppen för publiken. Här kan publiken se och träffa förarna och se mekanikerna in action!


Rally-cross bilar på Söndagen!
På Söndagen kommer även en extra inbjudningsklass att köras med rally-crossbilar.


Finnkampen motor på plats!
Den 19:e Juli körs första gången landskamp mellan Sveriges och Finlands snabbaste rally, rally-cross och racingstjärnor på Solvalla travbana I Stockholm. Självklart finns Finnkampen motor på plats och du kan köpa biljetter mm. Flera av rallyförarna som är uttagna till Finnkampen kommer att köra Rally Xplosion och sannolikt kommer ett flertal av racingstjärnorna finnas på plats för att se och lära.


Finnkampens träningsläger på TV !
Igår kördes ett träningsläger inför Finnkampen vilket kommer att ingå i ett Införprogram i Tv4 innan Finnkampen motor.


KÖP BILJETTER REDAN NU!
Redan nu kan publiken köpa helgbiljetter för endast 150 kr på ticnet.se


BOKA IN DEN 1-2 juli för rally fest!


Info och inbjudan vms.u.se


Publikinfo:
vasterasturism.se (mälarveckorna)

Förköp: ticnet.se




2006-05-11: Martin Lundquist i ny Evo 6 grupp A till Mini Xplosion!
Nu på söndag avgörs Mini Xplosion på Västerås Motorstadion. Tävlingen ingår i 7-Klubbars och Bildelsspecialisten Rallycup Fyra platser i Rally Xplosion står som pris, två i två-hjulsdrivet och två i fyrhjulsdrivet.

Samarbete som leder till nybyggd bil!
Den unga lovande Martin Lundquist från Fagersta har en bra samarbetspartner. Finnkap stöder Martin och det har nu lett till att den gamla Evo 4:an grupp N byts ut mot en nybyggd Evo 6 grupp A. Om allt fungerar så mappas bilen före helgen och på söndag åker Martin för seger mot Dick Larsson, Björn Persson, Kenneth Dahlgren, Roger Enlund, Pelle Eriksson och Jari Saarinen m.fl


Media och information / Peter Lagerlöf




2006-05-05: Mini Xplosion lockar stort startfält!
Nu på söndag den 14:e Maj avgörs Mini Xplosion på Västerås Motorstadion. Det betyder parallell-rally i publikvänlig kompakt form. Tävlingen ingår i både 7-Klubbars och den allt populärare Bildelsspecialisten Rallycup och fungerar även som träning chans att åka till sig en plats i den Nordiska Mästarmötet Rally Xplosion den 1-2/ Juli.

Tävlingen körs först i tre omgångar på tid vilka ger resultatet i rally-cupen. Den tredje omgången är också första omgången i cupstegen så då gäller både att åka fort för att få Till en bra tid och även vinna heatet för att få tävla vidare.

Fyra platser i Rally Xplosion står som pris, två i två-hjulsdrivet och två i fyrhjulsdrivet. Det är flera långväga gäster som kommer och tränar inför Rally Xplosion vilket kryddar tävlingen rejält.

Över 70 startande kommer till start och bland favoriterna så kan nämnas bl.a I fyrhjulsdrivet : Dick Larsson Rasbo i Toyota GT 4, Björn Persson Huddinge i ex Mats Jonsson Ford Escort WRC, Kenneth Dahlgren Ford Escort WRC, Roger Enlund Västerås, Subaru Impreza, Pelle Eriksson Sala i en Subaru Impreza, Jari Saarinen Norrköping.
I tvåhjulsdrivet har fjolårsvinnaren i Rally Xplosion Tobias Söderqvist.AMF Årsunda i sin SAAB favoritskapet tillsammans med med MR ”sprintrace” Lars ”Ludde” Davidsson Enköping i sin Renault Kit Car och Micke Lundberg Gävle i Golf. De får motstånd av bl.a Niclas Hägg Hälsinge i en Opel Ascona, Fredrik Andersson Ludvika i VW Golf, Ilpo Sällinen Sandviken i Opel Ascona, Rickard Andersson Eskilstuna i Seat Ibiza, Roland Wallon Kungsör Volvo 240.

B-förare med vinstchans!
I fjolårets Rally Xplosion chockade Anders Eriksson MK Rimo i Opel Corsa som då var C-föarare övriga förare genom att vara kvalsnabbast, så räkna med att Söderqvist, Lundberg och Davidsson har med Eriksson som vinstlkandidat. Andra fortåkande b-förae är Daniel Nilsson Köping i VW Golf och Lasse Fältman.Ludvika i Saab 99.


Första Start sker kl 11:00


Vad händer i Rally Xplosion?
Officiell inbjudan till Nordiska eliten finns på nätet och mer info kommer. Redan nu finns flera förare anmälda och flera biljetter är sålda.


Media och information / Peter Lagerlöf




2006-04-05: Rally Xplosion / Nordiskt mästarmöte i super-special 1-2/7!

Historik
Västerås MS tog Folkrace till Sverige för 25 år sedan. Nu är det dags igen för Västerås att vara föregångare för bilsportsverige. Rallysporten är sedan femtiotalet djupt förankrad hos svenska folket.

Utvecklingen i de flesta sporter går mot publikvänligare och kortare tävlingsmoment.Rally sporten måste som bl.a längdskidåkningen anpassas till kompakt format Västerås MS är nu först med en permanent bana för en extremt publikvänlig och TV-anpassad tävlingsform.


Bakgrund
Under slutet av 90-talet började Västerås MS köra lokala parallell-rallyn på sin folk-racebana (Malma banan). Banan var lite bökig och innehöll mycket asfalt men tävlingsformen var uppskattad av såväl förare som publik.
Tävlingsformen var mycket publikvänlig och samtidigt synnerligen lämplig när det gällde att vårda såväl våra som förarnas samarbetspartners. En idé om att göra ett större publikanpassat arrangemang av det hela lades fram och det i sin tur ledde fram till ett beslut om att bygga om hela banan så att den förutom folkrace nu skulle vara lämpad för parallellrally med allt vad det innebär.


Sveriges enda permanenta Super-special och Västerås nya arena.
Bygget har pågått flera år med att bygga om Västerås motorstadion till en komplett motorsportanläggning med flera alternativa bansträckningar, en planfri korsning, bättre belysning, TV-anpassat och en arena som kan ta emot 10 000 personer. Västerås motorstadion skall när den är helt färdigbyggd ha ny entré, större depå, flera banor för parallell-rally, rallysprint, rally-cross, folkrace, Radiostyrd bilsport mm.


Duell-rally på lika villkor!
I fjol blev den planfria korsningen eller bron som är namnet i dagligt tal klar. Det betyder att från 2005 års Rally Xplosion får förarna tävla på exakt lika villkor och byta spår med hjälp av bron. Västerås har nu Sveriges enda permanenta Super-specialbana.


Hur fungerar Rally Xplosion?
Tävlingsformen har många namn, duell-rally, parallell-rally eller sprint. Bantypen kallas för ”Super special” när den körs som publiksträcka i Rally VM.

Två förare startar sida vid sida på två parallella slingor och kör ett varv (ca 750 meter), strax före start & målrakan byter man spår med hjälp av en bro kör sen varv två. Efter växlingen på andra varvet så åker de sen sida vid sida i sista svängen in mot målet. Det gör att både publiken och förarna får en mycket bra koll på hur de ligger till.

Ytterspåret har en något snabbare karaktär som avslutas med ett par riktigt tekniskt svåra svängar i samband med växlingen till innerspåret. Innerspåret är något krokigare och har bitvis asfalt som underlag. Söndagens tävling körs med en elimineringsstege vilket innebär vinna eller försvinna gäller i varje heat, enkelt och lättförståligt för publiken.


Då körtiden är så kort finns det bara ett läge MAXIMUM ATTACK!


Två bilklasser!
För att det skall vara enkelt för publiken så kör vi med två och fyrhjulsdrift (2wd / 4wd). Det kan låta lite orättvist att en ”standardbil” (Gr N) skall åka mot en trimmad bil (Gr A/ WRC). Erfarenheten visar att skillnaden är marginell och att grupp N bilarna hävdar sig vädigt bra.


Rally Xplosion för sjätte året!
På bilsportmässan 2001 presenterades Rally Xplosion som begrepp förta gången. Närmare 3 000 personer trotsade spöregn för att se både Stig Blomqvist och Björn Waldegård till slut få ge sig mot Mr Xplosion Dick Wiksell. Förarintresset ökar varje år ett flertal kända förare har fått se utslagna lite tidigare än de tänkt sig. Att det blir tuffare och jämnare startfält märks också på avåkningarna som blir fler. Satsningen är hög redan i tidskvalen.


Nordikst Mästarmöte!
Till 2006 tar vi ett steg till och inbjuder våra grannländers förare att utmana. Tomas Kohlberg försökte ifjol men fick till slut ge sig efter ett besök i skyddsmuren. Datumet för årets tävling är valt med omsorg för att passa alla de förare som kör de Svenska, Norska, Danska och Finska mästerskapen.


Två dagars tävling!
För att möta efterfrågan från förarhåll så kommer årets tävling att köras en helg, Lördagen –Söndag den 1-2:a Juli.
Under lördagen kommer det att köras tidskval Startordningen seedas om efter varje kvalomgång så vi kommer hela dagen bjuda publiken på jämna heat och de snabbaste förarna kommer givetvis sist. På söndagen köres elimineringsstege med direktutslagning.

Vi har också satsat på ett tidigt Juli-datum för att både förarna och publiken skall njuta av Rally två förhoppningsvis fina sommardagar.


Dubbla varv!
För att öka på spänningen och underhållningsvärdet för både förare och publik så körs söndagen elimineringsheat i årets Rally Xplosion över dubbla varv. Det betyder att när bägge förarna kört ett varv på varje spår,(målgång tidigare år) så kan publiken se exakt hur de ligger till när de går ut på andra varvet.


Workshop inför Finnkampen motor!
Vi har inlett ett samarbete med Finnkampen och tanken är att det dels skall ges möjlighet för publiken att åka med finnkampen-stjärnorna. Det är ju dessutom den bästa möjliga träningen för de förare som har tillgång Till egen rallybil och samtidigt instruera racingförarna hur det går till live.


Carola på kvällen!
Rally Xplosion ingår i Västerås stads Mälarveckor som är fullmatat med aktiviteter. På lördagkvällen spelar Carola och planer finns på att arrangera nån form av Gemensam aktivitet och de som vill kan även passa på att se en Carolakonsert.


Biljetter på Ticnet.se
Redan nu kan man beställa helgbiljetter www.ticnet.se med 90 kr rabatt!


Genrep den 14:e Maj
För den som inte kan vänta så körs Mini-Xplosion nu på Söndag den 14:e maj. Mer info kommer imorgon.


Mer info på vms.u.se

Boka in den 1-2 Juli för fartfest i Västerås!

Välkommen till Västerås Mälarstaden!




2006-04-05: Rally Xplosion presenterar; Nordiskt mästarmöte i rally super-special!
Redan nu kan du köpa biljetter ticnet.se som gäller bägge dagarna med rabatt! BOKA IN DEN 1-2 juli för rally fest i Västerås!

Full attack-action-spänning-underhållning!
Två förare – sida vid sida , exakt lika villkor. 2,5 minuters rally-duell med max attack.

Vinna eller försvinna gäller!
Sveriges enda permanenta Super Special!
Nordiskt mästarmöte!

Förare från Svenska, Norska, Danska och Finska mästerskapen inbjuds att göra upp!

Två bilklasser!
Två och fyrhjulsdrift (2wd / 4wd)

Två dagars tävling!
På lördagen köres kvalificeringar. De snabbaste kör söndagens elimineringsstege.

Träningstillfälle inför Finnkampen Motor!

Info: vms.u.se
vasterasturism.se (västeråsveckorna)

Vi återkommer med mer info.




2006-02-17: Rally Xplosion; Storsatsning på 2006!
Rally Xplosion för sjätte året ! På bilsportmässan 2001 presenterades Rally Xplosion som begrepp förta gången. Närmare 3 000 personer trotsade spöregn för att se både Stig Blomqvist och Björn Waldegård till slut få ge sig mot Mr Xplosion Dick Wiksell.

Bygget med att skapa en fullständig super-specialarena har pågått ständigt och Rally Xplosion har förbättrats varje år men den riktiga satsningen har vi inte vågat ta då banan inte varit färdig.

Nu är banan färdig och till 2006 satsar vi stort!


Datum för både Sverige, Norge, Danmark och Finland!
Datumet för årets tävling är valt med omsorg för att passa alla de förare som kör Svenska, Norska, Danska och Finska mästerskapen.
Vi har också satsat på ett tidigt Juli-datum för att publiken skall njuta av Rally två förhoppningsvis fina sommardagar.


Två dagars tävling!
För att möta efterfrågan från förarhåll så kommer årets tävling att köras en helg , Lördagen –Söndag den 1-2:a Juli.
Under lördagen kommer det att köras tidskval Startordningen seedas om efter varje kvalomgång så vi kommer hela dagen bjuda publiken på jämna heat och de snabbaste förarna kommer givetvis sist. På söndagen köres elimineringsstege med direktutslagning.


Dubbla varv!
För att öka på spänningen och underhållningsvärdet för både förare och publik så körs söndagen elimineringsheat i årets Rally Xplosion över dubbla varv.
Det betyder att när bägge förarna kört ett varv på varje spår,(målgång tidigare år) så kan publiken se exakt hur de ligger till när de går ut på andra varvet.


Träningstillfälle inför Finnkampen!

Då denna tävlingsform inte ger möjlighet till några misstag då körtiden är så kort så kräver den extremt mycket av förarna.
Max attack utan misstag, lägg därtill momentet att du ser din motståndare!
De förare som blir uttagna till finnkampen har i Västerås ett gyllene tillfälle att träna på tävlingsformen inför finnkampen på Solvalla.


Boka in den 1-2 Juli för fartfest i Västerås !


Västerås MS genom Peter Lagerlöf




Wiksell & Söderqvist vassast klass i Rally Xplosion!
Folkfest med regnet hängande i luften !
Trots hotande regnskurar så besökte närmare 1 500 personer Västerås för att njuta av årets Rally Xplosion, ett arrangemang som satsar på framtiden. Publiken fick en kväll med mycket spännande och händelserika heat med förare som gjorde allt för att inte bli utslagna.

Enlund inledde snabbast!
I den inledande kvalomgången var hemmafavoriten Roger Enlund snabbast före Tobias Söderqvist Årsunda och Thomas Lindén Filipstad i den tvåhjulsdrivna klassen. Efter anda omgången var Andres Eriksson MK Rimo snabbast före klubbkompisen Tommy Högström som för övrigt även delade bil med Eriksson, trea var Enlund tätt före Söderqvist.

Wiksell snabb från start!
I den fyrhjulsdrvna klassen inledde Dick Wiksell i sin Subaru WRC snabbast före Norske stjärnan Tomas Kolberg Hyndai WRC och Dick Larsson Toyota. I den andra omgången tog Larsson andraplatsen före Kolberg som lärde sig banan och åkte fortare och fortare.

Tredje kvalomgång med våldsamma satsningar!
I den tredje kvalomgången började det åkas riktigt fort för att få en så bra position som möjligt inför kommande utslagsstege. Samtliga heat var mycket jämna och underhållande.
I den tvåhjulsdrivna klassen låg Daniel Gustafsson Uppsala på åttonde plats och vile förbättra sin position vilket slutade med en fullfartsrullning innan det var dags för att svänga in under bron. Lars-Åke Wallin Västerås åkte långt upp på vallen i samma sväng som Gustafsson. Roger Enlund rullade efter att ha landat snett på banans snabbaste parti.

Stentufft i tvåhjulsdrivet.
Åttondelsfinalerna i tvåhjulsdrivna klassen var förvånansvärda jämna men de De förväntade förarna gick vidare till kvartsfinaler.

I kvartsfinalen försvann Bilsportbörsens Tore Sandberg som gjorde en mycket stark kväll trots sin motorsvagare bil. L-Å Wallin fick ge sig mot Daniel Nilsson Köping, Tommy Högström fick se sig slagen med ynka tre tiondelar av Thomas Lindén och Robert Eriksson Eskilstuna fick respass av Tobias Söderqvist.

I den första semifinalen vann Anders Eriksson över Daniel Nilsson och den andra Åkte Söderqvist ifrån Lindén med några tiondelar.

Muren Håkan Eriksons vän!
I den fyrhjulsdrivna klassen fick en mur som delar av banorna in på start & målrakan extra stor betydelse. I inledning av kvartsfinalerna så vann Wiksell över Niklas Gustafsson, Dick Larsson vann över en hårt satsande Dan Djurå och Tomas Kolberg vann över Pelle Eriksson Sala. I det fjärde heatet ledde Niclas Hägg med någon sekund över Håkan Eriksson Örsundsbro När han i sista svängen går ut lite för lång och slår hårt i muren och bakhjulet viker sig.

I semifinal nr ett så står de ständiga Dickarna Wiksell och Larsson mot varandra som givetvis bjuder publiken på bästa möjliga underhållning med Wiksell som segrare.

I semifinal två så väntade alla på en given seger för Kolberg och de flesta hade redan börjat ladda för giganternas kamp Kolberg vs Wiksell. När nästan hela första varvet körts så hade Kolberg som väntat ryckt åt sig en ledning, men Kolberg gör om Häggs misstag och sätter även han vänster bakhjul i muren. Trots det åker han hela andra varvet och håller nästan på at klara att hålla Eriksson bakom sig. En lätt överraskad Håkan Eriksson var i final och herr Kolberg hade visat att man kan köra bil Med tre hjul rakt och ett snett?

Kolberg vs Larsson om tredje plats.
Skam de som ger, av de fyra förare som skulle åka om tredje pris så hade två havererade bilar, Thomas Lindén hade trasig drivaxel och Tomas Kolberg hade trasig hjulupphängning. Efter tio minuters friskt skruvande så var bekymren avhjälpta. I tvåhjulsdrivet vann Daniel Nilsson över Thomas Lindén och prestigemötet mellan Dick Larsson och Tomas Kolberg så visade Dick varför han är sprintexpert och Vann med lite marginal.

Söderqvist & Wiksell omutbara!
Söderqvist fick kämpa hårt mot Eriksson i den tvåhjulsdrivna klassen för segern, Wiksell hade en något enklare match mot Håkan Eriksson som slutligen snurrade i sin vilda satsning på att försöka hänga på Wiksell.

Nysatsning till 2006!
Årets arrangemang blev ett mellanår på lite lägre exponeringsnivå än tidigare, Nu laddar Västerås MS om för att komma igen till 2006-års tävling som skall bli en rejäl satsning på en publikfest utöver det vanliga.

Väl mött 2006 !


Västerås MS genom Peter Lagerlöf




Bilsport Börsens vinnare anmäld i Rally Xplosion!
Under våren har tidningen Bilsport Börsen byggt en Volvo Original 940 under ledning Av forne svenske mästaren Tomas ”Gullabo” Jansson. ”Gullabo” testade bilen under Sydrallyt med framgång trots att han inte kört tävling på flera år.

Därefter har en tävling för läsarna hållits där första pris var att köra bilen i en tävling. Vinnaren Tore Sandberg från Vimmerby hade nog väntat sig en ”vanilg” mindre tävling med likvärdiga Volvobilar. Men ack så fel, bäst möjliga motstånd och inför publik, att synas är att finnas som det heter i medievärlden.

Uppsalamaffian på plats så klart!
Anmälningarna fortsätter att komma in och det senaste tillskottet är Dick Wiksell. Så nu är Uppsalatrion komplett med Wiksell, Larsson och Djurå som nästan alltid finns på plats när det gäller sprintåka med klass.

Västerås MS genom Peter Lagerlöf




Norsk WRC-stjärna utmanar svenska eliten i Rally Xplosion!
Spänningen stiger Om en vecka körs Rally Xplosion i Västerås, tävlingen där förarna ställs mot varandra och två och två i korta actionfyllda heat på exakt lika villkor. Publiken ser allt och kan enkelt följa med vad som händer. Redan nu har ett flertal anmälningar kommit in och startfältet ser klart lovande ut. Rally Xplosion har varje år presenterat något nytt som för sporten framåt, Årets arrangemang utlovar inget direkt nytt men ändå har redan årets första bomb slagit ned.

Thomas Kolberg utmanar svenskarna i fyrhjulsdrivna klassen !
I den fyrhjulsdrivna klassen har Andreas Eriksson vunnit de två senaste åren, Dessförinnan har Dick Wiksell vunnit flera år. Då Andreas nu gått över till Rallycross så hoppas den ständige utmanaren Dick Larsson som alltid åker fort på sprinttävlingar i sin Toyota Celica på ett något lättare motstånd då han åtminstone slapp Andreas.
Publikfriande Niclas Hägg som också är tidigt anmäld syntes som ett bra motstånd till herr Larsson då de åker i till synes lika bilar. Tills idag då en av Norges snabbaste förare bakom Petter Solberg, Tomas Kolberg i sim mycket potenta Hyndai WRC anmäler sig. Räkna med fler utmanare från Sverige

Åndberg en av favoriterna i tvåhjulsdrivet
I fjolårets Rally Xplosion vann Patrik Sjöberg en mycket spännande final över den hårt satsande Rickard Åndberg I den tvåhjulsdrivna klassen. Som vanligt så blir det stenhårt i den tvåhjulsdrivna klassen och redan finns flera segerkandidater anmälda såsom: Tobias Söderqvist, Rickard Åndberg, Roger Enlund m.fl

Tre tidskval för plats i kvartsfinal !
För att bjuda både publiken och förarna på så jämna heat som möjligt så kommer under eftermiddagen köras två träningsomgångar och därefter två tidskval. Det tredje och avgörande tidskvalet startar 18:00 Då startar förarna i omvänd startordning baserat på läget efter de två första kvalen. Alltså spar vi det bästa och de snabbaste till sist. Bästa tiden av de tre kvalen gäller för en plats i kvartsfinalerna. När utslagsstegen börjar med kvartsfinaler gäller vinna eller försvinna.

Välkomna.

Västerås MS genom Peter Lagerlöf




Rally Xplosion inviger Super-specialbana för framtiden!


Motorsporten har inspirerat andra idrotter.
I dagen samhälle ser vi ständigt nya inslag i klassiska sporter. Inom mountainbike är det helt logiskt inte långt till motorcykelgrenarna men de är inte ensamma, inom längdskidåkningen finns en sprintcup som satsar på att vara nära publiken. Utförsåkningen har cross och parallellslalom med både skidor och snowboard. Inom actionsporterna så kämpar man ofta samtidigt fyra och fyra i korta intensiva heat. Likheterna är många och vi ser allt oftare att andra sporter tar efter motorsporten. Rally-crossen är väl den mest klassiska inspiratören men det finns många fler.

Specialsträckor på tio mil!
Sverige är sen många år tillbaka ett klassiskt rally land där man körde långa rallyn på nätterna och trots det hade mycket stor publik. Ã…ren går och publiken har andra krav och ett större utbud, sporten har publikanpassats. I dag körs de flesta tävlingarna på dagtid och tävlingarna blir kortare och kortare. Ett mått på en stor tävling är fortfarande längden på specialsträckorna men i dag är det sällan en tävling har mer än tio mil specialsträcka totalt 1974 var den klassiska Björnjägarsträckan 10 mil ! Det säger en hel del om skillnaden.
Ekvationen klassisk rally som publiksport går inte ihop i Sverige? Det finns en parameter i tänkandet som inte passar när vi säger rally som publiksport. De tillgängliga vägarna finns i ”skogen”, enkelt kan det sammanfattas mer skog = mer väg. Problemet är då att där det finns mycket skog/väg finns mindre publik. Sporten har svårt att anpassa sig till Stockholm City. Faktum är att många sporter söker sig och anpassar sig till var publiken finns och likaså gör nu Västerås MS med Västerås Motor Stadion.


Sveriges första Super special station!
I Rally VM körs publiksträckor i städerna där två förare möts på parallella banor i korta intensiva heat. Till årets Rally Xplosion inviges Sveriges första permanenta Super Special bana. Här kan det erbjudas publikvänligt rally där publiken sitter på första parkett och ser allt. Täta kompakta, actionfyllda heat som tar ca två minuter.


Bygget pågår ständigt
Bygget har pågått flera år och fortsätter fler år till med att bygga om Västerås motorstadion till en komplett motorsportanläggning med den specialbyggda Super-Specialbanan för parallell/ duell-rally, rallysprint, rally-cross, folkrace, radiostyrd bilsport mm

När hela anläggningen är klar skall rally och rallycross-slingorna ha flera banalternativ, en planfri korsning, högmast-belysning, fasta TV kameraplatser och vara en arena som kan ta emot 10 000 personer. Västerås motorstadion skall när den är helt färdigbyggd också ha ny entré och större depå.


Banan lockar Svenska Rally-eliten!
Den nya banan invigs i samband med Rally Xplosion nästa torsdag (26:e) och den har redan lockat till sig större delen av den svenska rallyeliten trots att anmälningstiden pågår till Söndag.

I klassen för fyrhjulsdrivna bilar finns bland de anmälda förarna den regerande Svenske Mästaren och fjolårsvinnaren Andreas Eriksson i sin WRC Ford Focus. Xplosionvinnaren 2001 och 2002 Dick Wiksell Subaru Impresa WRC, Mats Thorselius Toyota Corolla WRC, Dick Larsson och Niclas Hägg I snabbaToyota Celica, Jörgen Edholm och Johan Oscarsson I potenta Gr A Fordar, fjolårstvåan Torbjörn Pahlin och forne Svenske Mästaren Patric Carlsson i Mitsubishi.

I den tvåhjulsdrivna klassen finns bland de anmälda självklart fjolårsvinnaren Lars Davidsson i Renault Kit Car, I mycket snabba VW Golfar finns Roger Enlund och ledarna av årets Back SM Micke Lundberg och Patrik Sjöberg. Förare som ifjol visade att de kan åka riktigt fort var Mattias Johanson Saab, Johan Eriksson Opel och Tobias Söderqvist Saab. Ur de lovande yngre gardet är Rickard Andersson Seat, Andreas Hovind Peugeot.


Actionfylld spänning i 2,5 timme!
På eftermiddagen kör max 24 förare i varje klass två kvalificerings åk varav det bästa räknas. De sexton snabbaste förarna är kvalificerade till elimineringsstegen som startar kl 18:00. Placeringen i kvalet styr hur sent i tävlingen föraren går in. Principen är, ju snabbare man är i kvalet, desto senare går man in i tävlingen.
Inledningsvis möts de fyra långsammaste 13 vs15 och 14 vs 16, vinnarna går vidare till omgång två och ställs mot varandra. Vinnaren går vidare till omgång tre där nu placering 10-12 kliver in i tävlingen. Så fortsätter det och en efter en försvinner. Då principen är att du måste slå den som åker lika fort för att gå vidare så. Blir förarna tvungna till full attack och vi kommer att få se ca 40spännande heat.

Finalerna beräknas vara klara ca 20:30.

Välkomna.

Media och information/ Peter Lagerlöf




ELITEN REDAN ANMÄLD TILL RALLY XPLOSION!


Sista anmälningsdag 21/8

Trots att det är en vecka kvar att anmäla sig har närmare 30 talet förare redan anmält sig till 2004-års Rally Xplosion i Västerås.


Rally Xplosion lockar i år med flera nyheter:
* Nya banan är klar med växling med hjälp av en bro.
* 15 000 kr till segrarna i bägge klasserna.
* Ny utslagsstege som skall lova jämna heat hela kvällen.


Boka in den 26:e Augusti för rallyfest i Västerås.

Xplosion står för exponering av förare och sporten!
Rally Xplosion har sedan starten haft syftet att profilera sporten, förare, team och inte minst dess samarbetspartners på ett bra sätt. I dagens läge är exponeringen viktig, här kan förarna exponera sig och sitt team, bjuda flera av sina samarbetspartners att åka med i ett heat och ha en trevlig kväll.


Andreas utmanas av Wiksell, Thorselius m.fl!
2001 vann Wiksell före Björn Waldegård , Dick Larsson och Stig Blomqvist i 4wd klassen
2002 vann han före Dick Larsson, och Tobias Johansson och Jörgen Edholm.
2003 blev Dick utslagen av Torbjörn Pahlin i semifinal.

Vinnaren hette Andreas Eriksson i sin WRC Focus.


Redan nu har ett flertal anmälningar inkommit och det finns flera som garanterat tänker ge hårt motstånd till Andreas eller vad sägs om: Dick Wiksell Subaru WRC, Mats Thorselius Toyota WRC, sprintexpert Dick Larsson i Toyota. I snabba grupp N bilar sitter Torbjörn Pahlin och Patric Carlsson. Andra som aviserat anmälan i välpreparerade grupp A bilar är Johan Rudengren och Johan


Getingbo att vänta i tvåhjulsdrivet!
Som vanligt är det ett getingbo att vänta i den tvåhjulsdrivna klassen. Redan nu är bl.a Roger Enlund Golf, Mattias Johansson Saab, Patrik Sjöberg golf anmälda.


Hård gallring

Det finns en "positiv nackdel" med många anmälda och det är den att det är fler vi tvingas säga nej till men så är den hårda verkligheten.

Max 24 förare får åka kvalificering och första omgången i två respektive fyrhjulsdrivna klassen.

När Rally Xplosion startar kl.18:00 finns 16 förare kvar i respektive klass.

Startlista presenteras den 23/ 8.

Info: vms.u.se

Vi återkommer med mer information.

Media och information/ Peter Lagerlöf




Rally Xplosion på ny bana med 15´000kr till vinnaren och tuffare stege!
Rally Xplosion på ny bana med bro, ny eliminerings-stege och 15 000 kr till vinnarna!

Sveriges Race of the Champions!
Den 26:e Augusti kl 18:00 smäller det då Västerås MS kör Rally Xplosion för femte året. Tävlingen som från början haft målet klart. Västerås MS vill skapa en svensk variant på den populära tävlingen som körs på Kanarieöarna med Världseliten på plats. Målet är att hela svenska eliten gör upp inför publik. Nivån blir bättre för varje år, och det fortsätter.

Duell-rally på lika villkor!
Bygget med att bygga om Västerås motorstadion till en komplett motorsportanläggning för parallell-rally, rallysprint, rally-cross, folkrace, radiostyrd bilsport mm har pågått lika länge. Äntligen är den planfria korsningen eller bron som är namnet i dagligt tal klar. Det betyder att till årets Rally Xplosion får förarna för första gången åka på exakt lika villkor på den nya slingan och byta spår med hjälp av bron. Så nu finns en permanent parallell-bana/ ”Super Specilal”bana i mälardalen.

Två klasser som förut
För att det skall vara enkelt för publiken att förstå så kör vi endast två klasser Två och fyrhjulsdrift.

Jämna heat med ny elimineringsstege!
Västerås MS presenterar i år en ny typ av elimineringsstege. Tidigare år har det använts en konventionell elimineringsstege där samtliga förare kört från första omgången, i den möts exempelvis den snabbaste föraren den 9:e snabbaste i första omgången, det har resulterat i att vissa heat har varit givna på förhand och då blivit tråkiga både ur publiken och förarnas synvinkel. I år testar vi en egen stege där kvalificeringen blir ännu viktigare än tidigare. På eftermiddagen kör max 24 förare i varje klass två kvalificerings åk varav det bästa räknas. De sexton snabbaste förarna är kvalificerade till elimineringsstegen. Placeringen i kvalet styr hur sent i tävlingen föraren går in. Principen är, ju snabbare man är i kvalet, desto senare går man in i tävlingen. Inledningsvis möts de fyra långsammaste 13 vs15 och 14 vs 16, vinnarna går vidare till omgång två och ställs mot varandra. Vinnaren går vidare till omgång tre där nu placering 10-12 kliver in i tävlingen. Så fortsätter det, principen är att du måste slå den som åker lika fort för att gå vidare. Där ställs de mot någon som åker lite fortare så skall de vara kvar i tävlingen måste det åkas ännu lite fortare. Det är alltså bäddat för spänning hela kvällen för både publik och förare. För att bättra på det ytterligare för publiken så gäller bäst av tre heat eller två vinster mot motståndaren när de fem snabbaste återstår. Vi får alltså se mer av de allra snabbaste förarna.

15 000 kr till vinnarna!
Ytterligare en nyhet är att första priset är satt till 15 000 kr i bägge bilklasserna.

Mer info på www.vms.u.se


// Västerås MS genom
Peter Lagerlöf





<- Tillbaka



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.