"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { echo "   "; echo ""; } else { echo $row['logo']; echo "' ALT='"; echo $row['namn']; echo "' BORDER='0'>"; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Pressrelease



Pressinfo från South Swedish Rally. (http://www.southswedishrally.com )




2006-11-29: Start / Mål / HQ i Ljungby.
Tävlingsledning och styrelse har fattat beslut om att start, mål och HQ kommer att finnas i Ljungby. Förberedande diskussioner har skett med Ljungby kommuns ledning och ägarna till Hotell Terraza, vilka ställt sig mycket positiva till arrangemanget.Start / Mål / HQ i Ljungby

Tävlingsdagar, 25 – 26 maj 2007
Tävlingen kommer att vara en internationell tävling inom North European Zone och vara tilldelad SM-status. Planerna är att erbjuda supportklasserna motsvarande tävlingsmöjligheter som år 2006.

Tävlingsbanan kommer att förläggas till sydvästra delen av Småland med en radie av max 5 mil från Ljungby. Den kommer att omfatta ca 18 mil specialsträckor. Starten sker vid lunchtid på fredagen och målgång blir lördag ca 16.00.


Ekonomi
Det ekonomiska utfallet för räkenskapsåret 2005-09-01 – 2006-08-31 är mycket positivt och därmed en klar förbättring jämfört med tidigare år. Det innebär att organisationen har en trygg bas att utgår ifrån inför årets förberedelser.


Organisation
Rallyts tävlingsorganisation är i huvudsak densamma som vid årets tävling kompletterat med några nya förstärkningar. Det finns flera personer med många års erfarenhet, men förhoppningen är att vi kan få in nya yngre funktionärer att föra traditionen vidare. Ljungby MK kommer att vara djupt engagerade och tillföra många resurser till tävlingsorganisationen.

Styrelse och ledningsgrupp arbetar vidare med tävlingsbanan, kringarrangemang, tvsändningar och sponsorkontakter. Bolagsstämma avhålles den 4 december i Ljungby.

För mer information, besök gärna vår hemsida www.southswedishrally.com


// SSR




2006-03-12: Nu är det bara 2 månader kvar.
Start och mål sker på torget i Vetlanda. Planeringen är att det blir en ”Showstart” på kvällen, torsdagen den 11 maj, med mycket kringaktiviteter på gator och torg. HQ samt serviceplats kommer att finnas inom Sapa Profiler ABs fabriksområde.

Tävlingsdagar, 12 – 13 maj 2006
EM- och SM-fältet kommer att köra i två hela dagar. Volvo Original kommer att köra några sträckor på fredagen samt hela lördagen. Klassikerna kommer att erbjudas att köra enbart på lördagen. Inbjudan kommer att finnas tillgänglig på hemsidan från vecka 10.
Tävlingsbanan kommer att finnas i nordöstra delen av Småland med en radie av max 7 mil från Vetlanda. Den kommer att omfatta ca 25 mil specialsträckor. Den faktiska starten sker 08.00 på fredagen och målgång på torget blir lördag eftermiddag ca 15.00.

Besök från FIA
Vice president i FIA, Shekhar Metha, kommer att besöka årets tävling för att tillsam-mans med FIA-observatören bedöma om rallyt kan tilldelas koefficient 20 kommande år (från nuvarande 10). Organisationen arbetar för fullt med att höja kvalitén på tävlingen bl a med att anlita Svenska Rallyts presschef Håkan Tonér som komplement till den lokale presschefen. Resultatservice, Lars Gren, kommer som vanligt att ansvara för resultatgivningen.

Marknadsföring
Marknadsföringen pågår på alla plan bl a genom deltagande vid Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping under påskhelgen, 14 – 17 april. Rallypac kommer att kunna beställas på hemsidan fr o m början av april för direktleverans hem under vecka 18. Marknadsgruppen arbetar med att ta fram olika aktiviteter under tävlingsdagarna. Tillsammans med huvudsponsorn Sapa samt Vetlanda kommun och Stadshotellet kommer det att hända mycket i och runt Vetlanda under tävlingsdagarna.

För mer information, besök gärna vår hemsida www.southswedishrally.com


// SSR




2006-01-17: Sapa South Swedish Rally, nu i Vetlanda.
Tävlingens namn
Nu heter tävlingen Sapa South Swedish Rally eller enkelt uttryckt Sapa SSR. Vår huvud- och namnsponsor är i år Sapa Profiler AB i Vetlanda.

Start / Mål / HQ i Vetlanda
Start, mål och HQ samt serviceplats kommer att finnas i Vetlanda inom Sapa Profiler ABs fabriksområde.

Tävlingsdagar, 12 – 13 maj 2006
Tävlingen kommer som vanligt att ha EM och SM-status. Volvo Original och Klassikerna kommer att erbjudas motsvarande tävlingsmöjligheter som år 2005.
Tävlingsbanan kommer att finnas i nordöstra delen av Småland med en radie av max 7 mil från Vetlanda. Den kommer att omfatta ca 25 mil specialsträckor. Starten sker vid lunchtid på fredagen och målgång blir lördag kväll ca 18.00.

Organisationen
Maj-Lis Svensson är driftschef, Per Ottosson är produktionschef och Jan Möller är säkerhetschef. Janne Rydh är tävlingsledare och har flera kända chefsfunktionärer till hjälp, men även några nya personer i tävlingsorganisationen. Det finns flera personer med många års erfarenhet, men förhoppningen är att vi kan få in nya och yngre funktionärer att föra traditionen vidare.

Sponsoraktiviteter och TV-sändning
TV4+ är den TV-kanal som kommer att sända SM-serien i rally under år 2006.
Marknadsgruppen arbetar med att ta fram olika sponsoraktiviteter under tävlingen. Tillsammans med huvudsponsorn Sapa kommer det att bli mycket som händer i och runt Vetlanda under tävlingsdagarna.

Funktionärsfest
För alla funktionärer som hjälpte till att göra 2005 års tävling till en av de bästa av de 30 tävlingarna som genomförts, bjuder Växjö kommun på en funktionärsfest den 21 januari.
För mer information, besök gärna vår hemsida www.southswedishrally.com


// SSR




2005-09-15: EM status.
Tävlingsorganisationen arbetar tillsammans med SBF:s internationella representanter för att om möjligt höja EM-statusen. Målet är en koefficient 20-tävling. Det finns ett stort intresse i Europa för vår lovordade grustävling. Preliminära tävlingsdagar, 12 – 14 maj 2006 Tävlingen kommer förutom EM att var tilldelad SM-status. Förhoppningen är att erbjuda supportklasserna och klassikerna motsvarande tävlingsmöjligheter som år 2005. Tävlingsbanan kommer troligtvis att förläggas till nordöstra delen av Småland. Förhandlingar pågår med en huvudsponsor vilket kommer att möjliggöra en tävling med hög kvalité.

Ekonomi
Det ekonomiska utfallet för räkenskapsåret 2004-09-01 – 2005-08-31 är positivt och därmed en klar förbättring jämfört med tidigare år

Organisation
Rallyts tävlingsorganisation är i huvudsak densamma som vid årets tävling. Det finns flera personer med många års erfarenhet, men förhoppningen är att vi kan få in nya yngre funktionärer att föra traditionen vidare. Styrelse och ledningsgrupp träffas igen i slutet av september då riktlinjerna för nästa år kommer att bli ännu tydligare.


// SSR




2005-06-16: DET 30:E SOUTH SWEDISH RALLY – DEN BÄSTA TÄVLINGEN HITTILLS.
När jag skrev inledningstexten till årets programtidning kunde vi i tävlingsorganisationen bara hoppas att det skulle bli en bra tävling. Det blev den bästa tävlingen hittills enligt tävlande, domare, FIA-observatör m fl. Jag återger därför texten som jag skrev, men med ändrat tempus, och konstaterar att vi lyckades infria alla de förhoppningar som jag hade.

Trots stormen Gudruns härjningar hade en hårt arbetande tävlingsorganisation lyckats skapa en mycket bra bana till den 30.e tävlingen. Vi kan därför vara stolta och glada att återigen ha genomfört den bästa grustävlingen i Europa.

South Swedish Rally startade första gången i Malmö 1976. Under åren 1977 – 2000 fanns start och mål i Kristianstad. Från och med år 2001 har utgångspunkten varit Växjö. En successiv förflyttning har skett från en Skåne-baserad bana till en Småländsk. Ägarklubbar och medarrangörer kommer från Skåne, Blekinge och Småland. Södra BF, Smålands BF och Svenska Bilsportförbundet stöttar tävlingen med både kapital och ett aktivt engagemang.

I år genomfördes South Swedish Rally / Sydrallyt som deltävling i EM, SM och i klassiska Rallycupen, inbjudningstävling för internationella historiska bilar, deltävling i Volvo Original Sverigeserien och Nordic West Euro Cup samt var även öppen för den nationella klassen grupp H. Alla tävlande körde dock inte alla sträckor som ni säkert märkte. Tävlingsorganisationen utgångspunkt var och är att ett stort arrangemang, eller snarare event, behöver många olika delar för att tillfredställa en bred publik.

På grund av den kärva ekonomiska situation som South Swedish Rally AB befunnit sig i, har styrelsen förstärkt organisationen under året med bl a mer marknadskompetens. Kostnadsjakt och sponsorhjälp är A och O i ett stort kommersiellt arrangemang som detta rally.

För min egen del var det 27:e gången som funktionär i tävlingen. Det finns några hängivna ideellt arbetande funktionärer som hjälpte till för 30:e gången. Vi har samtidigt försökt att få in ungdomarna som kan ta över och förnya tävlingen framöver. Det finns en stark och hoppfull organisation som ser positivt på framtiden för en rallytävling med hög kvalité.

Öppen dialog med myndigheterna och bra samarbete med markägare samt boende längs sträckorna har varit och är avgörande för rallyts fortlevnad. Vi lever i en föränderlig värld, tekniken utvecklas snabbare och snabbare. Det ställer krav på oss att ha en effektiv resultatrapportering och en intensivare mediebevakning vilket också höjer kvalitén på tävlingen. Rallyradion och Resultatservice såg till att alla kunde följa händelseutvecklingen under rallyt sekund för sekund. När sista bilen hade rullat i mål på söndagen den 22 maj var det dags att starta TV:n för att få se godbitarna en gång till (för tävlingsledningen blev det för första gången).

Tack alla ni som gjorde tävlingen till årets höjdpunkt i Sydsverige för alla rallyvänner!


Maj-Lis Svensson, ordförande i organisationskommittén




2005-04-30: Sydrallyt 2005.
Vi gör ett förtydligande när det gäller anmälningstiden för Sydrallyt.

Man kan anmäla sig till och med den 6 maj, MEN, det finns ett stort MEN här, och det är, OM man vill vara med i programbladets anmälningslista så MÅSTE man anmäla sig FÖRE 18.00 i morgonkväll den 1:a maj.

Alltså, i morgon söndag, klockan 18.00 är sista dagen man kan anmäla sig på OM man vill vara med i programmets anmälningslista.

Sydrallyt ÄR öppet för Grupp H, både 2WD och 4WD för er som har missat det.


Roger Rooth, Presschef för South Swedish Rally




2005-04-29: Sydrallyts anmälningstid är förlängt till den 6 Maj.
Vi hoppas att det gör att lite fler anmäler sig till tävlingen, observera att det finns möjlighet för nationellt klassade bilar som Grupp H & Nationell Special både 2WD & 4WD att köra Sydrallyt, då kör man hela söndagen, ca 94 km SS på kalasfina vägar. Ett ypperligt tillfälle för Grupp H åkare att få upp tempot nu när grussäsongen precis har börjat.


Roger Rooth, Presschef för South Swedish Rally




2005-04-20: Nu snurrar rallyhjulen allt fortare...
ÄNTLIGEN... Så brukar ju en känd ( eller ökänd) mediapersonlighet skrika på Nobelprisets tillkännagivande, så tänker säkert många nu, fast då gäller det årets roligaste rallytävling på grus! Från nu finns samtliga inbjudningar till South Swedish Rally och Sydrallyt att tillgå, inbjudan till Sydrallyt som många har väntat på finns ute på hemsidan.

Arbetet med tävlingen går framåt med full fart och det ser ut som att vädrets makter är med oss för vägarna torkar upp väldigt bra och börjar se riktigt fina ut nu. Det omfattande merarbetet efter årets mest stökiga Gudrun börjar ge resultat och vi ser fram emot att anmälningarna ska börja trilla in i riklig omfattning från samtliga klasser.

Eftersom tävlingen är en obeservationstävling för ett eventuellt framtida Historisk EM-tävling så väntar vi med nyfikenhet på om dom småländska grusvägarna kan locka hit någon häftig bil som vi inte sett på många år i rallyskogarna.

Håll koll på hemsidan som uppdateras regelbundet, det kommer inom kort även en presentation av Specialsträckorna så ni redan nu kan börja fundera på var ni som ska ut och titta på tävlingne ska stå någonstans.


http://www.southswedishrally.com
Roger Rooth, Presschef South Swedish Rally




<- Tillbaka

 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.