Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© KMS-racing.com
© KMS-racing.com
Gänget samlat på dagens pressträff för att presentera teamets planer 2019!
KMS gör ambitiös satsning på rally med Kristoffersson och Solberg.

Efter två framgångsrika säsonger i STCC växlar Volkswagen Dealerteam BAUHAUS fokus och gör en ambitiös satsning på rally med Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby och Oliver Solberg som förare.
Jag förväntar mig ett år där jag kommer att lära mig mycket och få många nya erfarenheter, säger Johan Kristoffersson.

Efter uttåget ur rallycross-VM var 2019 ett oskrivet blad för den värmländske världsmästaren. När det också stod klart att det inte skulle bli någon fortsättning i STCC fanns många luckor att fylla i kalendern. Platsen i racingserien WTCR med Sébastien Loeb Racing säkrade upp huvudsysslan för året.
En rolig utmaning. Alla konkurrenter är nya för mig, liksom alla banor utom två, Nürburgring och Hungaroring. Målet är att försöka hålla mig undan problem och att ta delsegrar.

Kristoffersson har inte varit ute på de internationella racingbanorna sedan 2013, men räknar med att kunna göra bra ifrån sig.
Jag känner mig trygg med teamet. De deltog ifjol och har stor erfarenhet. Dessutom har jag min ingenjör, Richard Browne, kvar från förra säsongen i rallycross.

När inte WTCR-tester och de tio tävlingshelgerna håller Kristoffersson sysselsatt kommer han att köra så mycket rally som möjligt, i det reviderade familjeteamet KMS med det officiella namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. Johan kommer att köra full säsong i SM och därmed gå en kamp om guldet.
De tre senaste säsongerna i rallycross-VM har jag haft en klar plan över vad jag ska göra. Nu är det väldigt svårt att veta vad jag ska förvänta mig resultatmässigt, men jag hoppas ta stora kliv inom rally, säger 30-årige Kristoffersson och fortsätter:
Egentligen är jag för gammal för att bli bäst på det här, men jag lägger inte ner 24 timmar om dygnet bara för att det är roligt eller för att vinna någon lokal tävling. Det är mycket inspirerande att försöka göra det så bra som möjligt.

Det har han redan visat i de två hittills avklarade tävlingarna med nya Volkswagen Polo GTI R5. Första stora prövningarna blir Bergslagsrallyt kommande helg och därefter ett Rally Sweden i stenhård konkurrens. Kristoffersson kommer att göra sin tredje start i det svenska VM-rallyt, men det första i en Volkswagen.
Polon passar mig mycket bättre än de tidigare bilarna. Den är lättkörd, följsam och passar min körstil.

En likadan bil ska rattas av en huvudkonkurrent i Rally Sweden, stallkamraten Ole Christian Veiby. I väntan på teamets andra Polo kommer den unge norrmannen att inleda sin VM-säsong i Monte Carlo, i en bil hyrd från Raimund Baumschlagers team BRR.

Samma R5:a ska han sedan tävla med i Sverige, men Ole Christian kör med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-design, delvis uppbackad av det svenska teamets personal.
Ole Christian har en ambition att fajtas om VM-titeln i WRC2 2019 och vi vill naturligtvis stötta honom. Efter de två första deltävlingarna kommer han att ta ställning till om det finns andra alternativ eller om han ska fortsätta hos oss hela säsongen, kommenterar stallchefen Tommy Kristoffersson.

En full VM-serie är målet och deltävlingen i Sverige är förstås en höjdpunkt på säsongen.
Jag har slutat trea två år på rad. Vi måste ta ett kliv till nu, säger Ole Christian, väl medveten om att det är många om budet.
Jag kan inte komma ihåg när det var så många profiler i startlistan på en WRC2-tävling.

Den tredje Polo R5-föraren i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer inte att delta i Rally Sweden. Oliver Solberg, 17 år, är fortfarande för ung för att få lov att köra, men han ska försvara teamets ära i Lettland, med en egen stab av personal.
Jag kommer att köra fem tävlingar i Lettland och en eller två i Estland, berättar Oliver.

Solberg inledde sin säsong på allra bästa sätt. I första tävlingen med Polo R5:an tog han sin första totalseger i ett rally när han i lördags vann Rally Alüksne.
Hade en riktigt bra känsla för bilen i samband med testerna, och det gav bra självförtroende, men jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.

Stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS tycker att det känns bra att ha även Solberg ombord i rallysatsningen.
En av världens mest lovande juniorer. Dessutom har vi ju gemensamma band sedan tidigare genom PSRX och Volkswagen-familjen, påpekar Tommy Kristoffersson.
Kanske kommer de tre förarna i teamet att konkurrera i samma tävling innan säsongen är över. Oliver Solberg fyller 18 under året och för Johan Kristoffersson kan det bli aktuellt med någon VM-tävling också, när kalendern tillåter. Det innebär att teamet gör en offensiv satsning på rally redan första säsongen, till Tommy Kristofferssons stora glädje.
Vi har redan märkt att det finns ett stort grundläggande intresse för vår rallysatsning, både nationellt och internationellt. Dessutom är det kul att vi kan bjuda våra Volkswagen-återförsäljare på nya arenor. Tidigare har vi tävlat mycket i södra Sverige, men nu blir det större spridning, med tävlingar längre norrut, säger Tommy, som lovar att teamet är väl förberett för utmaningen.
Vi tycker att vi har rätt kapacitet och infrastruktur. Dessutom ligger rally närmast hjärtat för stora delar av vår stab, inte minst för mekanikerna.

Även Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, tycker att det är en mycket intressant säsong som väntar:
- Vår långsiktiga svenska motorsportsatsning har verkligen varit lyckosam och Johan har skämt bort oss med segrar i alla motorsportgrenar han har ställt upp i hittills. Det blir mycket spännande att följa honom i rally och även i internationell racing. Det är ett fantastiskt team som Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har satt ihop och jag ser fram emot att få se Johan, Ole Christian och Oliver tävla under vår flagg.


Publicerad: 2019-01-22 09:35






Grahn sexa i Länsirannikon Ralli, nöjd med känslan under helgen.
© Loudlife Media / AKK.Finska SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli med sju sträckor sedan den näst sista ströks, Teemu Asunmaa vann de sju sträckor som avverkades under lördagen. Asunmaa var i ledning under hela rallyt och segermarginalen blev slutligen 51,7 sekunder till Niclas Grönholm.

Estländaren Urmo Aava i Subaru Imp...

Publicerad: 2024-05-25 22:34


Helin bröt med växellådsproblem, Grahn nia totalt i Rally Sönderjylland.
© Stefan Helin.Lucas Helin och Mikael Kjellgren med team åkte taggade mot Danmark inför helgen, lördagens Rally Sönderjylland stod på programmet, andra deltävling i Danska Mästerskapet. Lucas gillar asfalt och tävlar flitigt i utomlands, kör för andra året för Danska Mästerskapet och i år med en Opel Corsa OPC anp...

Publicerad: 2024-05-25 21:50


Bäcklund snabbast på hemmaplan, vann Varvloppet.
© emotorsport.seStörst för helgen Varvloppet med 90-talet tävlande till start, totalt sju fina sträckor av typisk "västgötakaraktär" med mycket åkande ute på gärde med luriga svängar mellan åkrar och diken. Gillad tävling där Sverigeserien för VOC och Västras DM körde om poäng.

Fredriksson snabbast i VOC....

Publicerad: 2024-05-25 21:36


Många vinnare i Eskilstunas EHG Sprint.
© emotorsport.seEHG sprinten för 7-klubbars och Finess onotade rallyserie kördes med 72 tävlande, totalt tre sträckor där första och sista var samma. Arrangörsklubbens Pontus Florin tog hem segern totalt, vann de tre sträckorna och var till mål 19,2 sekunder före Mikael Holmgren. 1,6 sekund bakom kör Hannah Jakobss...

Publicerad: 2024-05-25 20:31


Griebel vann Hunsrück Rallye, Andersson bröt.
I Tyska Hunsrück Rallye toppade Marijan Griebel efter rallyts åtta sträckor, 22 sekunder före Julius Tannert när rallyt avslutades. Närmare minuten tappad för Dennis Rostek på tredjeplatsen i rallyt. Det handlade om 67km special i den tredje deltävlingen i tyska mästerskapet.

112 ekipage varav 40...

Publicerad: 2024-05-25 20:17


Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
© emotorsport.seAnders Hedström blev sista namn in i Rally Magic i Höljes den 5:e juli, på fredagen i samband med starten av VM helgen i Rallycross körs det rallysprint på området i Höljes.

Hedström kommer i en Ford Escort och blir där 12:e och sista ekipage in i startlistan för Historic där Stig Blomqvist i Aud...

Publicerad: 2024-05-24 19:09


Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
© emotorsport.seVarvloppet hos Vara MK är störst för helgen, fem mil special och närmare 100 bilar när klubben avslutar sitt 100 års jubileum. Västras DM och Sverigeserien för VOC kör om poäng.

Finess Onotade Rallyserie och 7-klubbars kör hos Eskilstuna MK med rallyt EHG sprinten. Ett 70-tal tävlan...

Publicerad: 2024-05-24 18:28


Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
När en klass som funnits i 35 år möter en klubb som fyller ärevördiga 100 år så är det osannolikt att inte vägarna möts tidigare, det har helt säkert hänt men här får kalenderbitarna något av en utmaning för det var i alla händelser väldigt länge sedan SverigeSerien gästade Vara och Varvloppet. Men ...

Publicerad: 2024-05-24 18:18


Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
© emotorsport.seFyra sträckor dubbelt, totalt 68km special är vad som väntar i Tyska Hunsrück Rallye som tredje deltävling i nationella mästerskapet. En bit över 100 startande varav ett Svenskt ekipage i lista.

Med nummer 14 ses Simon Andersson och Jörgen Jönsson i Renault Clio Rally4, går ut som andra ekipage b...

Publicerad: 2024-05-23 20:21


Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
© emotorsport.seVästras DM och VOC Sverigeserien åker Varvloppet hos Vara MK på lördag, det är fem mil special som väntar med tre sträckor som går dubbelt, plus en sjunde och avslutande.

Rallyt är störst för helgen med 90-talet åkare till start, VOC Sverigeserien slår rekord för året, 26 deltagare i andra deltäv...

Publicerad: 2024-05-23 20:19


Tidigare nyheter:
Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.
Publikparkeringar till lördagens EHG Sprinten.
Världsmästaren gör comeback, Petter Solberg kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Petter Solberg kör Polo GTI R5 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Onotat när Eskilstuna MK kör lördagens EHG sprint.
Tre Svenska bilar i lördagens Rally Sønderjylland, Helin kör för mästerskapet.
Grahn i helgens finska gruspremiär, SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli.
Fiskaretorget basen för Midnattssolsrallyt i Västervik, men hur går planeringen?
Tavares ska rädda Lancia, vill marknadsföra inom rallysporten.
EHG sprinten på gång, info om programförsäljning.
1300 Rallycup summerar gruspremiären i Zabra Rallyt.
12:e rallyt i år för Andervang, kör helgens ELE Rally.
Far och son Kristoffersson fyller på till Rally Magic.
Calle Carlberg tillbaka i Rally-SM!
Hägg och Grahn, båda på pallen i danska Yokohama mästerskapets andra deltävling.
Foto från Violenrallyt.
Internationellt meriterat startfält när Rally-SM kommer till Uppland.
Så gick det i Hällefors MK´s Vårsprint.
Kroatisk EM åkare och Junior EM ledande Mille kör Rally Uppland.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.