Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2011-09-20 16:12






Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
© emotorsport.seIkväll stängde anmälan för Violen Rallyt, premiär för Svenska RallyCupen men också deltävling i flera DM serier. Arrangören som hamnat i tufft konkurrens i kalendern efter denna helgs stora SM helg i samma region.

Det har gjort att man efter diskussioner nu förlänger den ordinarie anmälningstiden...

Publicerad: 2024-05-08 19:48


Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
© emotorsport.seTorsdag förmiddag, helg och lagom till frukost drar shakedown igång för Rally de Portugal. Baltar heter sträckan som mäter 4,61km och ska köras minst tre gånger av Rally1 klassen. Första körningen inleds med Thierry Neuville som rullar av startlinjen klockan 9:01, svensk tid. De tävlande kör första ...

Publicerad: 2024-05-08 19:04


SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
En hel rad år har hunnit passera sedan VOC Mekonomen Rally körde SSR South Swedish Rally i sin SverigeSerie senast, men nu är det dags igen. En stor nyhet är att rallyt inleder en omdanad SverigeSerien där numera bara sommar och grustävlingar ingår. En sak är säker, Älmhult och gänget kring SRR komm...

Publicerad: 2024-05-07 21:54


Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
© emotorsport.seI dagarna två ska det köras SSR Rallysprint med SSR-klubbarna som arrangör i Millebygden, det är Svenska sprint rallycupen som kör två deltävlingar, en per dag.
Två sträckor går dubbelt vilket ger 14km under torsdagens tävling för 70 deltagare. För fredagen en sträcka som går två gånger och 15km sp...

Publicerad: 2024-05-07 20:58


Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
© emotorsport.seTjust MK kör Miniknäppen under torsdagen, tävling på grus med fem sträckor ger 18km special under torsdagen för de 40-talet startande, det var också vad tävlingen var maximerad till och arrangören är redo.
- Kärrparkeringen är flyttad från Bygdegården till Blackstad Skola, följ pilning, häls...

Publicerad: 2024-05-07 20:47


Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
© emotorsport.seImorgon onsdag klockan 18:00 stänger anmälan för Violen Rallyt hos Flens MS som körs 18:e maj, en tävling med 40km special fördelat på sex sträckor och notat av Patrik Barth.

Hittills 117 tävlande anmälda till rallyt och det finns plats för fler, vid sidan om dessa ses föråkare där SM åkande Isak...

Publicerad: 2024-05-07 20:28


Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
© emotorsport.seRallyt inleds redan på fredagskvällen när bilarna går över rampen på torget i Nyköping klockan 17:00. Därefter följer fyra sträckor på fredagen. Tävlingen avslutas sedan med ytterligare elva sträckor på lördagen. Totalt 15 sträckor ska köras under helgen.

Dennis Rådström från Torsby toppar tabell...

Publicerad: 2024-05-07 19:13


Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.När den andra upplagan av EM-rallyt ERC Bauhaus Royal Rally of Scandinavia avgörs i Sverige och Värmland den 13-15 juni blir det med en spektakulär öppningssträcka strax utanför centrala Karlstad. Årets EM-fest inleds med SS Bauhaus, som körs precis utanför Bauhaus varuhus på Välsviken.

Drömmen a...

Publicerad: 2024-05-07 17:26


Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
© emotorsport.sePatrik Flodin och Göran Bergsten ser fram emot en hård fight i Rally Nyköping i helgen.
Det här kommer att bli en spännande och intressant tävling och jag lovar att v i ska göra vad vi kan för att ge oss in i den striden, säger Patrik.

Patrik Flodin, Ilsbo MK och Göran Bergsten, Forshag...

Publicerad: 2024-05-07 13:48


Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg hoppas på en blöt start i Rally Portugal när 22-åringen kör för att överta tronen ensam i toppen av mästerskapet.

Inför säsongens tredje VM-tävling är Oliver i delad VM-ledning tillsammans med franska Yohan Rossel i mästerskapets näst största klass.
Jag skulle vilja ha regn, ...

Publicerad: 2024-05-06 23:05


Tidigare nyheter:
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.
Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.
Reiersen snabbast totalt i Rally Sörland.
Mille Johansson tar karriärens första seger i Rally-EM, leder nu mästerskapet.
Broman tog hem tät kamp genom Hammarslagets vändprov.
2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.
39 Volvo Euro Cup ekipage till finska Ikaalinen Spa Ralli.
Följ bland annat Björn Waldegårds Minne, Götenerundan och Islas Canarias.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.